Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

C.D.6.1.10 Oplysningsskema, hæftelse mv.

Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne om oplysningsskema, hæftelse mv. i forbindelse med skattefri spaltning.

Afsnittet indeholder:

  • Lovgrundlag
  • Oplysningsskema
  • Hæftelse
  • Krav mod skattemyndighederne.

Lovgrundlag

Reglerne i FUL (fusionsskatteloven) § 7, stk. 2, anvendes ikke ved spaltning. I stedet indeholder FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 3, regler om afgivelse af oplysninger, hæftelse for skattekrav mv.

Selvangivelse

Ophører det indskydende selskab i forbindelse med spaltningen, skal de modtagende selskaber afgive oplysninger for det indskydende selskab for tiden fra udløbet af sidste sædvanlige indkomstår og indtil spaltningsdatoen. Se FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 3, 1. pkt.

Ophører det indskydende selskab ikke i forbindelse med spaltningen, er det stadig det indskydende selskab, der skal afgive oplysninger.

Selskabsdeltagerne i det indskydende selskab skal sende en opgørelse af anskaffelsessummen for aktierne i det eller de modtagende selskaber, når de giver oplysninger for det indkomstår, hvori spaltning sker. Se FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 6. Opgørelsen skal ske efter FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 4. Skattestyrelsen foretager en ansættelse af anskaffelsessummen.

Hæftelse

Det eller de modtagende selskaber hæfter solidarisk for eventuelle skattekrav og for ethvert bødeansvar, der efter skattelovgivningens bestemmelser vil kunne rettes mod det indskydende selskab. Se FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 3, 2. pkt. Dette gælder det indskydende selskabs tidligere indkomstår og det indkomstår, hvori spaltningen bliver foretaget.

Krav mod skattemyndighederne

Ophører det indskydende selskab, indtræder de modtagende selskaber i de krav efter selskabsskatteloven, som det indskydende selskab måtte have mod skattemyndighederne. Se FUL (fusionsskatteloven) § 15 b, stk. 3, 3. pkt. Det kan være krav på tillæg, godtgørelse og overskydende skat. Se SEL (selskabsskatteloven) § 29 B, stk. 5 og 6. Dette gælder ligeledes for både det indskydende selskabs sidste indkomstår og for tidligere indkomstår.                  

Ophører det indskydende selskab ikke ved spaltningen, indtræder det eller de modtagende selskaber ikke i krav på tillæg, godtgørelse og overskydende skat.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv. 

Skemaet viser relevante afgørelser på området: 

Afgørelse

 

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Skatterådet og andre

 SKM2011.546.SR

Selvangivelsesfrist. Fristen for indsendelse af selvangivelse for det opløste selskab udløb senest 6 måneder efter udløbet af indkomståret. Se SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 2. Fristen skulle regnes fra det tidspunkt, hvor det indskydende selskabs almindelige indkomstår ville være afsluttet, hvis spaltningen ikke var gennemført. Hvis det indskydende selskabs indkomstår forlænges efter FUL § 7, stk. 1, sidste pkt., regnes fristen på 6 måneder fra den dato, som indkomståret er forlænget til.

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.