Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

C.D.1.1.8.1.5 Betingelsen om omsætningen

Indhold

Dette afsnit behandler betingelsen om, at omsætningen med ikke-medlemmer ikke må udgøre mere end 25 pct.

Afsnittet indeholder:

  • Afgrænsning af 25 pct. reglen
  • Opgørelsen af omsætning
  • Fravigelse af omsætningskravet for andelsforeninger med minkavlere
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser SKM-meddelelser mv.

Afgrænsning af 25 pct. reglen

Foreningens omsætning skal være med varer mv., der falder ind under det kooperative formål.

Omsætningen med ikke-medlemmer må ikke væsentligt eller længerevarende overskride 25 pct. af den samlede omsætning efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 3.

Ved opgørelsen af omsætningen med henholdsvis medlemmer og ikke-medlemmer anvendes den opdeling af omsætningen, der foretages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, se SEL (selskabsskatteloven) §§ 15-16A.

Se også

Se også afsnit C.D.8.7 Andelsforeninger om opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Opgørelsen af omsætning

For blandede foreninger skal der foretages en opdeling i en indkøbsfunktion og i en produktions- og salgsfunktion og der beregnes et vægtet gennemsnit. Se afsnit C.D.8.7.5 Blandede foreninger.

En væsentlig overskridelse anses efter bestemmelsen at foreligge såfremt omsætningen med ikke-medlemmer i et indkomstår overskrider 35 pct. af den samlede omsætning. Er dette tilfældet, vil andelsselskabet fra og med det følgende indkomstår overgå til anden beskatning, typisk til en beskatning efter bestemmelsen i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 4.

Såfremt der ikke er tale om en væsentlig overskridelse, bliver overskridelsen først relevant, såfremt den er af længere varighed. En overskridelse vil være af længere varighed, såfremt omsætningen med ikke-medlemmer i hvert tre på hinanden følgende indkomstår har været på mere end 25 pct. se SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 3.

Der er således ikke tale om en overskridelse af længere varighed, hvis omsætningen med ikke-medlemmer i to indkomstår har udgjort 30 pct. af den samlede omsætning, hvis omsætningen i det tredje indkomstår på ny kommer under 25 pct.

Såfremt andelsselskabet i tre på hinanden følgende indkomstår har haft omsætning med ikke-medlemmer på f.eks. 26 pct. vil andelsselskabet fra og med det næstfølgende indkomstår overgå til anden beskatning, idet andelsselskabet ikke længere kan omfattes af bestemmelsen i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 3.

Selvom andelsselskabets omsætning med ikke-medlemmer på ny kommer under 25 pct., vil andelsselskabet ifølge SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 3, først blive omfattet af andelsbeskatningen i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 3, når dette har været tilfældet i hvert af tre på hinanden følgende indkomstår. Dette gælder også i de tilfælde, hvor andelsselskabet med det samme er overgået til anden beskatning på grund af en væsentlig overskridelse af 25 pct. grænsen.

Fravigelse af omsætningskravet for andelsforeninger med minkavlere  

Ved lovændring til SEL (selskabsskatteloven) (lov nr. 2611 af 28. december 2021) blev der indført en særregel i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 3, 5. pkt., for andelsforeninger med minkavlere som medlemmer, således at den særlige kooperationsbeskatning kan opretholdes, selv om andelsforeningen ikke kan overholde omsætningskravet.

På baggrund af en henvendelse fra en forening med et lager af minkskind i kommission, som endnu ikke vil være afsat på det tidspunkt, hvor andelsforeningerne modtager en afgørelse om erstatning eller kompensation, blev der indført nogle særregler i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 3, 8. og 9. pkt., for andelsforeninger, der viderefører sin virksomhed efter det indkomstår, hvor der er truffet afgørelse om erstatningen.

Fravigelse af omsætningskravet for andelsforeninger med minkavlere ved videreførsel af aktiviteter

Andelsforeninger hvis omsætning med medlemmerne i væsentligt omfang ophører som følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, anses for at have opfyldt omsætningsgrænsen i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 3, til og med det indkomstår, hvor der er truffet afgørelse om erstatning eller kompensation til andelsforeningen som følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.

Bestemmelsen indebærer derfor, at de sådanne andelsforeninger fortsat kan kooperationsbeskattes, selv om de i perioden til og med det indkomstår, hvor der er truffet afgørelse om erstatning eller kompensation til andelsforeningen som følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, overskrider omsætningsgrænsen i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 3, med ikke-medlemmer.

Det er uden betydning, hvor stor overskridelsen er. Overskrider foreningen omsætningsgrænsen i et senere indkomstår, vil dette kunne medføre, at foreningen fra og med det følgende indkomstår skal overgå til almindelig selskabsbeskatning efter de almindeligt gældende regler.

Fravigelsen af omsætningskravet kun finder anvendelse, hvis andelsforeningens omsætning vedrører aktiviteter, der videreføres uden at skifte karakter eller øge omfang efter den 29. december 2020 jf. SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 3, 6. pkt.

Eksempel

En fodercentral omfattet af SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 3, 5. pkt., kan uden konsekvenser for den fortsatte kooperationsbeskatning afsætte allerede opbyggede varelagre til ikke-medlemmer eller fortsat producere foder i samme omfang som hidtil og afsætte denne produktion til ikke-medlemmer. Denne mulighed for at fortsætte de hidtidige aktiviteter i en overgangsperiode vil bl.a. betyde, at sådanne andelsforeninger ikke afskæres fra at anvende leverancer fra allerede indgåede aftaler i virksomheden.

Fravigelse af omsætningskravet for andelsforeninger med minkavlere ved afståelse, leje eller leasing af aktiver 

Efter bestemmelsen i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 3, 7. pkt., kan disse andelsforeninger uden konsekvenser for den fortsatte kooperationsbeskatning oppebære omsætning fra ikke-medlemmer i form af omsætning fra afståelse, leje eller leasing af aktiver, som de har erhvervet, før det midlertidige forbud mod hold af mink trådte i kraft.

Dette sikres ved, at en sådan omsætning efter bestemmelsen skal anses for omsætning ved videreførelse af andelsforeningens aktiviteter. Foreningerne vil derved kunne nyttiggøre eksisterende aktiver erhvervsmæssigt i overgangsperioden.

Bestemmelsen indebærer, at foreningerne kan foretage forretningsmæssigt hensigtsmæssige dispositioner i overgangsperioden, indtil de har modtaget erstatning eller kompensation som følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.

Eksempel

En fodercentral, der påtænker at overdrage produktionsapparatet, når erstatnings- og kompensationsbeløbet er modtaget, kan holde produktionsapparatet i gang og derved undgå en unødvendig værdiforringelse, også selv om det indebærer en midlertidig overgang til produktion af nye fodertyper, der afsættes til ikke-medlemmer.


Lov nr. 2611 af 28. december 2021 er trådt i kraft 1. januar 2022.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelser

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Andet

SKM2005.432.TSS 

Told- og Skattestyrelsen meddelte i forbindelse med en konkret sag en produktions- og salgsforening, at eventuel omsætning med medlemmer af produkter, som ikke er produceret af medlemmet selv, men indkøbt af dette, vil være at anse for omsætning med ikke-medlemmer. Styrelsen bemærkede, at det af hensyn til beskatningen påhviler den enkelte forening af kontrollere, at varer indkøbt fra medlemmer er produceret af medlemmet.

 
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.