C.D.11.15.1 Hvad forstås ved transfer pricing-dobbeltbeskatning?
Indhold
Dette afsnit handler om, hvad der forstås ved transfer pricing-dobbeltbeskatning.
Afsnittet indeholder:
- Transfer pricing-dobbeltbeskatning.
- Hvordan opstår transfer pricing-dobbeltbeskatning
- Når der foretages reguleringer af den skattepligtige indkomst.
Transfer pricing-dobbeltbeskatning
Der er to former for dobbeltbeskatning:
- Den juridiske: Når to eller flere lande beskatter en person af den samme indkomst.
- Den økonomiske: Når samme indkomst beskattes hos to forskellige skattesubjekter.
Ved transfer pricing-dobbeltbeskatning forstås den økonomiske dobbeltbeskatning, der opstår, når samme indkomst beskattes hos forskellige personer eller selskaber. Tilsvarende gælder forholdet mellem hovedkontor og faste driftssteder.
Hvordan opstår transfer pricing-dobbeltbeskatning
En transfer pricing-dobbeltbeskatning opstår, når en skattemyndighed i et land er af den opfattelse, at en forbundet part ikke har handlet i overensstemmelse med armslængdeprincippet, og dermed forhøjer den skattepligtiges indkomst (primær regulering).
Hvis samme indkomst allerede er beskattet hos en forbundet skattepligtig i et andet land, opstår der en reel dobbeltbeskatning af samme indkomst hos to forskellige skattesubjekter. Eller mellem en skattepligtig og dennes faste driftssted.
Når der foretages reguleringer af den skattepligtige indkomst
Når en udenlandsk skattemyndighed har foretaget en primær regulering (forhøjelse) vedrørende en kontrolleret transaktion, kan den skattepligtige anmode Skattestyrelsens kompetente myndighed i Danmark om, at der bliver foretaget en korresponderende regulering i Danmark enten efter de almindelige ligningsfrister eller efter den særlige frist i SFL § 27, stk. 1, nr. 4 (genoptagelse). På samme måde kan reguleringen være initieret af de danske skattemyndigheder, og det er da den udenlandske skattemyndighed, der skal foretage en korresponderende regulering i udlandet efter egne nationale regler.
Alternativt, kan den skattepligtige indsende en anmodning til de danske eller udenlandske skattemyndigheder, om indledning af den gensidige aftaleprocedure (Mutual Agreement Procedure (MAP)) mellem de to landes kompetente myndigheder om ophævelsen af dobbeltbeskatningen. En sådan anmodning kan henvise til en dobbeltbeskatningsaftale, til EU-voldgiftskonventionen eller til EU-voldgiftsdirektivet. Efter EU-voldgiftsdirektivet skal anmodningen indsendes til begge landes kompetente myndigheder.
I resten af afsnittene vil det engelske begreb "MAP" blive anvendt i stedet for "den gensidige aftaleprocedure".
En anmodning om korresponderende regulering/ophævelse af dobbeltbeskatningen kan sendes i papirform eller i elektronisk form til store-selskaber-sikker-post@sktst.dk.
Adressen er:
Skattestyrelsen
Store Selskaber - Kompetent Myndighed
Hannemanns Allé 25
DK-2300 København S.
Se også
Se også afsnit
- C.D.11.14 om ansættelsesfrist for transfer pricing-sager.
- C.F.8.1.1 om dobbeltbeskatningsaftaler.
- C.F.8.2.2.7 om opgørelsen af indkomsten ved faste driftssteder
- C.F.8.2.2.9 om forbundne foretagender.
- C.F.8.2.2.25 om den gensidige aftaleprocedure (MAP).
- Rapporten om aktion 14 i OECD's handlingsplan "Base Erosion and Profit Shifting" (BEPS), der indeholder en række foranstaltninger med henblik på at styrke effektiviteten af MAP-processen.
- C.F.8.3 om den Multilaterale konvention (MLI’en)
- C.F.8.4 om EU-voldgiftsdirektivet.
Bemærk
En transfer pricing-regulering kan ske mellem to forbundne parter hjemmehørende i Danmark, mellem en forbundet dansk og udenlandsk part, og mellem en skattepligtig og dennes faste driftssted.
Læs også:
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
