Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

C.D.10.4.10.1 Introduktion til reglerne om opløsning og ophør af skattepligt

Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne i forbindelse med opløsning og ophør af skattepligt. Reglerne illustreres tillige med eksempler, hvor selskabet med forkortet og forlænget indkomstår.

Afsnittet indeholder:

  • Beskrivelse af reglerne
  • Selskaber med forkortet og forlænget indkomstår.

Beskrivelse af reglerne

I forbindelse med opløsning og ophør af skattepligt fortsætter skattepligten indtil tidspunktet for opløsningen. Se SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 1.

Likvidator eller selskabets ledelse skal indsende en anmeldelse til Skattestyrelsen, der skal indeholde en opgørelse af indkomsten for det afsluttende indkomstår. Anmeldelsesfristen er som udgangspunkt en måned fra opløsningen mv. Se SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 3, 1. pkt.

Hvis fristen for at anmelde opløsningen mv. udløber inden udløbet af oplysningsfristen for det nærmest forudgående indkomstår, afkortes oplysningsfristen til udløbet af anmeldelsesfristen. Se SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 3, 3. pkt.

Hvis Skattestyrelsen giver tilladelse til at afvige fristen for at anmelde selskabets opløsning mv. efter SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 3, 4. pkt., medfører dette ikke, at fristen for indbetaling uden restskattetillæg forlænges tilsvarende.

Selskaber med forkortet og forlænget indkomstår

For selskaber mv. med kalenderårsregnskab og fremadforskudt regnskabsår (dvs. slut i perioden 1/1 - 31/3) kan ovennævnte anmeldelsesregler illustreres således:

Eksempel 1

Forkortet indkomstår:

  • Et selskab har kalenderåret som indkomstår.
  • Selskabet skal sædvanligvis indsende oplysningsskema senest 30. juni i det efterfølgende kalenderår.
  • Selskabet opløses 30. marts 2021.
  • Selskabet skal indsende oplysningsskema for indkomståret 2020 (ordinær periode) og indkomstopgørelse for den forkortede periode i 2021 inden en måned efter opløsningsdatoen efter SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 3, 3. pkt. efter stk.1.
  • Årsopgørelsen vil sædvanligvis blive udsendt ca. 1. juni 2021.
  • Restskatten for 2020 og 2021 forfalder til betaling den 1. juli 2021 med sidste rettidige betalingsdato den 20. i samme måned.

Virkningen heraf for selskaber med forlænget indkomstår - bagudforskudt regnskabsår - kan illustreres således:

Eksempel 2

Forlænget indkomstår - selskaber med bagudforskudt indkomstår:

  • Et selskab har regnskabsperiode 1/5 2020 - 30/4 2021.
  • Selskabet skulle sædvanligvis indsende oplysningsskema senest seks måneder efter regnskabsårets afslutning dvs. 31/10 2021.
  • Selskabet opløses 31/7 2021.
  • Selskabet skal indsende oplysningsskema, der omfatter perioden 1/5 2020 - 31/7 2021, senest én måned efter opløsningsdatoen, dvs. 31/8 2021 efter SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 2.
  • Årsopgørelsen udsendes sædvanligvis primo september 2021.
  • Restskatten forfalder til betaling den 1. oktober 2021 med senest rettidige betalingsdato den 20. i samme måned.

Der opkræves tillæg af restskat efter SEL (selskabsskatteloven) § 29 B, stk. 4, 3. pkt.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.