Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

C.C.2.6.7 Afhændelse af virksomheden og etableringskontoloven

Indhold

Dette afsnit handler om den skattemæssige behandling efter etableringskontoloven ved afhændelse eller ophør med erhvervsmæssig virksomhed m.m.

Afsnittet indeholder:

  • Afhændelse eller ophør med virksomhed
  • Ændring i betingelserne med mere for etablering i selskabsform
  • Opretholdelse af ikke hævede indskud.

Afhændelse eller ophør med virksomhed

Hvis virksomheden ophører eller afhændes, skal indskud, der enten ikke er hævet, eller som først er hævet i det indkomstår, hvori virksomheden er ophørt eller afhændet, regnes med til den skattepligtige indkomst for ophørs- eller afhændelsesåret efter ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 9, 1. pkt.

Indskud efter etableringskontoordningen efterbeskattes efter reglerne i ETBL § 9, stk. 3. Se ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 9, og "Etablering er ikke sket" i afsnit C.C.2.6.6 Ubenyttede indskud, dødsfald, fraflytning og skattehenstand efter etableringskontoloven.

Indskud efter iværksætterkontoordningen afgiftsberigtiges med 52,50 pct. i det år virksomheden ophører eller afhændes. Se ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 9, 4. pkt. Til og med indkomståret 2009 udgør afgiften dog 60 pct. Se ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 9, 5. pkt.

Fristen for betaling af afgift omfattet af ETBL (etableringskontoloven) § 11 er den 1. maj i året efter ophørs- eller afhændelsesåret med sidste rettidige betalingsdag den 1. juli i forfaldsåret. Reglerne i skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven, kildeskatteloven, inddrivelsesloven, og opkrævningsloven finder tilsvarende anvendelse på afgift omfattet af ETBL (etableringskontoloven) § 11. Se ETBL (etableringskontoloven) § 11 d.

Ved lov nr. 1394 af 23. december 2012, § 5 er betegnelsen "indskud" efter etableringskontoordningen og "indskud" efter iværksætterordningen i ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 9, ændret til henholdsvis "etableringskontoindskud" og "iværksætterkontoindskud". Lov nr. 1394 trådte i kraft den 1. januar 2013.

Ændring i betingelserne med mere for etablering i selskabsform

Reglerne ovenfor om ophør med virksomhed, gælder tilsvarende for etablering i selskabsform. Hvis kravet til ejerandel i ETBL (etableringskontoloven) § 7, stk. 2, nr. 1, ikke længere opfyldes, eller hvis selskabet ændrer karakter fra et aktivt driftsselskab til et selskab med mange finansielle aktiver, som anført i ETBL (etableringskontoloven) § 7, stk. 2, nr. 2, efterbeskattes/afgiftsberigtiges ikke-hævede etableringsindskud og etableringsindskud, som er hævet i det indkomstår, hvor kravet ikke længere er opfyldt.

Indskud efter etableringskontoordningen efterbeskattes efter reglerne i ETBL (etableringskontoloven) § 9, stk. 3. Se ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 9, og "Etablering er ikke sket" i afsnit C.C.2.6.6 Ubenyttede indskud, dødsfald, fraflytning og skattehenstand efter etableringskontoloven.

Indskud efter iværksætterkontoordningen afgiftsberigtiges med 52,50 pct. i det år, hvor kravene i ETBL (etableringskontoloven) § 7, stk. 2, nr. 1 eller 2, ikke kan anses for at være opfyldt. Se ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 9, 4. pkt. Til og med indkomståret 2009 udgør afgiften dog 60 pct. Se ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 9, 5. pkt.

Fristen for betaling af afgift omfattet af ETBL (etableringskontoloven) § 11 er den 1. maj i året efter indkomståret, hvor kravene i § 7, stk. 2, nr. 1 eller 2 , ikke kan anses for opfyldt, med sidste rettidige betalingsdag den 1. juli i forfaldsåret. Reglerne i skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven, kildeskatteloven, inddrivelsesloven, og opkrævningsloven finder tilsvarende anvendelse på afgift omfattet af ETBL (etableringskontoloven) § 11. Se ETBL (etableringskontoloven) § 11 d.

Opretholdelse af ikke hævede indskud

Ikke hævede indskud kan opretholdes på de oprindelige vilkår, hvis kontohaveren inden 1 år efter afhændelsen eller ophøret igen etablerer selvstændig virksomhed, eller hvis kontohaveren inden 1 år på ny etablerer virksomhed i selskabsform. Der skal ikke indsendes ansøgning om dette. Se ETBL (etableringskontoloven) § 11, stk. 9, 6. pkt.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.