Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

C.A.3.6.6 Anden støtte

Indhold

Dette afsnit beskriver beskatning af anden offentlig støtte.

Afsnittet indeholder:

  • Skattefri ydelser
  • Ydelser fra hjælpe- og understøttelsesfonde
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skattefri ydelser

Ydelser er skattefri, hvis de er omfattet af skattefrihed efter LL (ligningsloven) § 7 m.fl. Se særligt

  • LL (ligningsloven) § 7, nr. 9 om ydelser efter lov om social service, integrationsloven mv.
  • LL (ligningsloven) § 7, nr. 11 Visse kommunale ydelser til børn anbragt uden for hjemmet.
  • LL (ligningsloven) § 7, nr. 14 om børnetilskud mv.
  • LL (ligningsloven) § 7, nr. 23 om elevstøtte til højskoleophold til pensionister m.fl.
  • LL (ligningsloven) § 7, nr. 34 om gavekort til personer med et stofmisbrug.
  • LL (ligningsloven) § 7 F om diverse boligstøtteordninger.

Se oplistning af alle indtægter og nærmere beskrivelse af de bestemmelser, hvor der er skattefrihed efter LL (ligningsloven) § 7 m.fl. i afsnit C.A.2.5.2.1 LL § 7 - Skattefrihed for en række forskellige indtægter.

►Elever på Den forberedende grunduddannelse (FGU) kan skattefrit modtage et frokostmåltid, hvis måltidet ydes i et pædagogisk øjemed af hensyn til den samlede undervisning, og hvis måltidet er af ordinær karakter, herunder af begrænset økonomisk karakter. Se § 1, nr. 17 i lov om ændring af forberedende grunduddannelse (lov nr. 635 af 11. juni 2024) om sundt frokostmåltid og lovforslag 2023/1 nr. L 140.◄

Ydelser fra hjælpe- og understøttelsesfonde

Ydelser fra såkaldte hjælpe- og understøttelsesfonde, herunder visse alderdomsfonde, er skattepligtige.

En hjælpefond, hvis kapital udelukkende stammede fra arbejdsgiveren, ophørte da virksomheden blev solgt, og kapitalen blev udloddet til de ansatte. Udbetalingerne blev anset for indkomstskattepligtige. Se LSRM 1976, 121 LSR.

Afløsningssum - pensionstilsagn

Ifølge loven om tilsyn med firmapensionskasser skal et løfte om pension til de ansatte i en privat virksomhed normalt være afdækket ved indbetalinger til forsikring eller pensionskasse. Visse tilfælde, hvor der gives direktører og lign. virksomhedsledere tilsagn om pension i form af løbende pensionsydelser, er dog undtaget. Hvis den, der har ret til løbende pensionsydelser, der omfattes af pensionsbeskatningsloven, i stedet får udbetalt en samlet sum, skal der svares afgift heraf, jf. lovens afsnit I. Hvis kapitaludbetalingen sker til afløsning af et uafdækket pensionstilsagn, medregnes udbetalingen i den skattepligtige indkomst,  se AL (afskrivningsloven) § 40, stk. 8, jf. stk. 3 og LL (ligningsloven) § 7 O, stk. 1, nr. 3.

Det vederlag, som afløser et pensionstilsagn, skal ifølge AL (afskrivningsloven) § 45 omregnes til kontantværdi efter de fastsatte regler herom. Se afsnit C.C.2.4.5.2 Afskrivning på goodwill og andre immaterielle rettigheder om godtgørelse og vederlag. Ifølge LL (ligningsloven) § 7 O, stk. 2 medregnes 85 pct. af den del af afløsningssummen, som overstiger et grundbeløb på ►32.800 kr. i 2025 (31.600 kr. i 2024)◄ i den skattepligtige indkomst.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

TfS 1993, 10 LSR

Indtil juni 1989 blev folkepensionen til beboerne på et plejehjem udbetalt til kommunen. Beboerne fik udbetalt et lommepengebeløb, og de blev udelukkende beskattet af dette beløb. Pr. 1. juni 1989 blev ordningen efter bistandslovens § 85 a ændret. De fik herefter deres folkepension udbetalt med fradrag af obligatoriske ydelser til husleje, el og varme og med fradrag af ikke-obligatoriske ydelser, som man valgte at få fra plejehjemmet. Landsskatteretten fandt, at en beboer på plejehjemmet efter ændringen i 1989 var indkomstskattepligtig af hele folkepensionsbeløbet. Der var ikke hjemmel til at undlade beskatning af beløb, der blev tilbageholdt som betaling for opholdet.

Skattepligt for hele folkepensionen.

LSRM 1976, 121 LSR

I forbindelse med at hjælpefond B ophørte, udloddede fonden et beløb til ekspedient A. Udlodningen havde karakter af en understøttelse eller et legat. B var arbejdsgiver for A, og hjælpefondens midler stammede udelukkende fra B. Udlodning var indkomstskattepligtig for A i medfør af SL (statsskatteloven) § 4, litra c, fordi udbetalingen hverken var omfattet af reglerne i LL (ligningsloven) § 7 eller af bestemmelserne i lov om særlig indkomstskat mv.

Udlodning fra hjælpefond var indkomstskattepligtigt.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.