Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.C.3.2.1.4.5.1.2 Manglende rettidig gennemførelse af due diligence procedurerne

I SIL § 43, stk. 2, som affattet ved lov nr. 902 af 21/06/2022, er skatteministeren bemyndiget til at fastsætte regler om procedure for platformsoperatørernes identifikation af de sælgere og udlejere, der skal indberettes om. Herudover kan skatteministeren fastsætte regler om, at platformsoperatørerne har pligt til at lukke sælgerens eller udlejerens konto og forhindre sælgeren eller udlejeren i på ny at blive registreret på platformen eller tilbageholde betaling af vederlag til sælgeren eller udlejeren, hvis sælgeren eller udlejeren ikke meddeler platformsoperatøren de oplysninger, som skal meddeles efter regler, som er fastsat. Disse procedurer kaldes under ét due diligence.

De fastsatte regler om due diligence fremgår af DAC7-bekendtgørelsens kapitel 2.

DAC7-bekendtgørelsen § 37 indeholder reglerne om frist for foretagelse af due diligence procedurerne og om disses tidsmæssige gyldighed.

Reglen om en Indberettende Platformsoperatørs pligt til efter omstændighederne at lukke Sælgerens kontor er i DAC7-bekendtgørelsens § 47.

En Indberettende Platformsoperatør, der forsætligt eller groft uagtsomt ikke rettidigt gennemfører due diligence procedurerne efter DAC7-bekendtgørelsens §§ 27-37, kan straffes med bøde.

En Indberettende Platformsoperatør kan efter DAC7-bekendtgørelsens § 38 gøre brug af en tredjepart til at opfylde due diligence procedurerne. Det er dog fortsat den Indberettende Platformsoperatørs ansvar, at due diligence procedurerne bliver fulgt efter reglerne i DAC7-bekendtgørelsens §§ 27-37.

Straffebestemmelsen i DAC7-bekendtgørelsens § 56, stk. 1, 1. led om due diligence procedurerne i §§ 27-37 omfatter både tilfælde, hvor due diligence procedurerne er mangelfulde, og tilfælde, hvor procedurerne ikke er gennemført rettidigt.

Se også

Se også afsnit

  • A.B.1.2.8.6.7.2 Due diligence-forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører
  • A.C.3.5.3.15 Bødeniveau for overtrædelse af DAC7-bekendtgørelsen.

Bemærk

DAC7-bekendtgørelsens § 47 indeholder pligt for en Indberettende Platformsoperatør til efter omstændighederne at lukke en Sælgers konto på Platformen. Tilsidesættelse af pligten i § 47 er ikke omfattet af straffebestemmelsen i § 56.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.