Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.C.3.2.1.4.4.2 Undladelse af at overholde indberetningsfrister

Regel

BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 30, stk. 1, nr. 2, omfatter den, der forsætligt eller groft uagtsomt undlader at opfylde sin indberetningspligt inden for fristerne i BEK nr. 1634 af 27/12/2019

    • § 23, stk. 1, hvorefter mellemmænd skal foretage indberetning af oplysninger, de er bekendt med, i besiddelse af eller kontrollerer, inden 30 dage fra det tidligste af de tidspunkter, der er anført i § 23, stk. 1, nr. 1-3:
      • dagen efter den indberetningspligtige ordning stilles til rådighed med henblik på gennemførelse
      • dagen efter den indberetningspligtige ordning er klar til gennemførelse, eller
      • dagen efter, at det første skridt i gennemførelsen af den indberetningspligtige ordning er taget.
    • § 23, stk. 2, hvorefter en mellemmand skal foretage indberetning inden 30 dage fra dagen efter den dato, hvor mellemmanden direkte eller ved hjælp af andre personer har ydet støtte, assistance eller rådgivning af en sådan karakter, at mellemmanden er omfattet af bekendtgørelsens § 2, stk. 2

    • § 24, hvorefter mellemmanden for så vidt angår markedsegnede ordninger, ud over indberetningen efter § 23, hver tredje måned skal indberette nye opdaterede oplysninger efter § 24, stk. 1, nr. 1-4, der er blevet tilgængelige siden sidste indberetning

    • § 26, hvorefter den relevante skatteyder, hvis indberetningspligten påhviler denne, skal foretage indberetning senest 30 dage fra dagen efter den tidligste af følgende datoer:
      • datoen, hvor den indberetningspligtige ordning blev stillet til rådighed for gennemførelse for den relevante skatteyder
      • datoen, hvor den indberetningspligtige ordning var klar til gennemførelse af den relevante skatteyder, eller
      • datoen, hvor det første skridt i gennemførelsen af den indberetningspligtige ordning blev taget i relation til den relevante skatteyder.

    • § 32, stk. 2, hvorefter mellemmænd og relevante skatteydere senest den 31. august 2020 skal indberette indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger, hvor det første skridt er gennemført i perioden fra den 25. juni 2018 til den 30. juni 2020, begge dage inklusive.
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.