Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.C.3.2.1.3.4.5 For sen transfer pricing dokumentation, SKL § 84, nr. 5

Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Personer omfattet af reglen
  • Fuldbyrdelsestidspunkt.

Regel

Den, der forsætligt eller groft uagtsomt undlader rettidigt at indgive

  • den skriftlige dokumentation vedrørende kontrollerede transaktioner, der er pligt til at udarbejde efter SKL (skattekontrolloven) § 39,

  • land for land-rapport efter SKL (skattekontrolloven) § 48, § 49 og § 51, eller

  • revisorerklæring efter SKL (skattekontrolloven) § 43,

straffes med bøde.

Skriftlig dokumentation

SKL (skattekontrolloven) § 39 indeholder regler om, at skattepligtige omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 38, som ikke er fritaget efter § 40, stk. 1, skal udfærdige og opbevare skriftlig dokumentation for fastsættelse af priser og vilkår for kontrollerede transaktioner (TP-dokumentation).

Efter SKL (skattekontrolloven) § 39, stk. 3, skal dokumentationen udarbejdes løbende og indgives til told- og skatteforvaltningen senest 60 dage efter fristen for indgivelse af oplysningsskemaet, jf. SKL (skattekontrolloven) §§ 11-13.

SKL (skattekontrolloven) § 39, stk. 4, indeholder en regel om, at den skattepligtige skal udarbejde yderligere skriftlig dokumentation i form af databaseundersøgelser, hvis told- og skatteforvaltningen anmoder om det. Fristen for indsendelse af dokumentationen kan ikke være på mindre end 60 dage.

Land for land-rapport

SKL (skattekontrolloven) § 48 indeholder regler om, at en multinational koncerns ultimative moderselskab, som er skattemæssigt hjemmehørende i Danmark, skal indgive en land for land-rapport, hvis koncernen har en konsolideret omsætning på mindst 5,6 mia. kr. i forudgående regnskabsår. Rapporten skal indgives senest 12 måneder efter indkomståret.

SKL (skattekontrolloven) § 49 indeholder regler om, at et koncernselskab, der ikke er det ultimative moderselskab, under visse betingelser skal indgive land for land-rapport.

Efter SKL (skattekontrolloven) § 51 skal et selskab omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 48, stk. 1, eller SKL (skattekontrolloven) § 49, stk. 2, senest inden udgangen af indkomståret meddele told- og skatteforvaltningen, at selskabet er forpligtet til at indgive land for land-rapporten.

Revisorerklæring

SKL (skattekontrolloven) § 43 indeholder regler om, at told- og skatteforvaltningen kan pålægge virksomheder omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 38 eller SKL (skattekontrolloven) § 40, stk. 1, at indsende en revisorerklæring om den dokumentation for kontrollerede transaktioner, som virksomheden har indsendt efter SKL (skattekontrolloven) § 39, stk. 3 og 4.

SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 5, viderefører SKL-Lbk 1264 § 17, stk. 3

SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 5, viderefører SKL-Lbk 1264 § 17, stk. 3.

Se A.C.3.2.1.2.8 Om forskellige former for regnskabsmangler, SKL-Lbk 1264 § 17 om SKL-Lbk 1264 § 17.

Sager om overtrædelse af SKL-Lbk 1264 § 17, stk. 3, der pådømmes 1. januar 2019 eller senere, behandles efter SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 5, jf. SKL-Lbk 1264 § 17, stk. 3.

Personer omfattet af reglen

Koncernforbundne virksomheder, dvs. typisk juridiske personer, som skal udarbejde dokumentation om de transaktioner, der foregår imellem virksomhederne i koncernen.

Fuldbyrdelsestidspunkt

SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 5, er fuldbyrdet, hvis det materiale, som er nævnt i bestemmelsen, forsætligt eller groft uagtsom ikke er indgivet til told- og skatteforvaltningen inden for den frist, der gælder for det pågældende materiale.

Se også

Se også afsnit

  • C.D.11.13.1.3.3 Sanktioner ved manglende eller mangelfuld transfer pricing-dokumentation.
  • A.C.3.5.3.6 om bødeniveau ved overtrædelse af SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 5, for sen transfer pricing-dokumentation.
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.