A.C.2.1.2.2.3 Anmeldelse af gaver over et grundbeløb til ikke fuldt skattepligtige
Indhold
Dette afsnit handler om oplysningspligt ved afgivelse af gaver til ikke fuldt skattepligtige til landet og gavens værdi overstiger et fastsat grundbeløb.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Oplysningspligt
- Undtagelse til oplysningspligten, hvis der skal ske gaveanmeldelse efter boafgiftslovens § 26
- Oplysningspligtens indhold
- Regulering af grundbeløb
- Tidsfrist.
Regel
Efter SKL § 23, stk. 1, skal fysiske og juridiske personer, der er fuldt skattepligtige her til landet, og som yder en gave til en værdi over et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau) ►(76.900 kr. i 2025)◄ til en person, der ikke er fuldt skattepligtig her til landet, ved afgivelse af gaven oplyse Skatteforvaltningen om gavemodtagerens identitet, om eventuelt slægtskabsforhold mellem giver og modtager samt om gavens størrelse.
Ifølge SKL § 23, stk. 2, er der ikke pligt til at oplyse Skatteforvaltningen om en gavemodtagers identitet, om eventuelt slægtskabsforhold mellem giver og modtager samt om gavens størrelse, hvis der skal ske gaveanmeldelse til Skatteforvaltningen efter boafgiftslovens § 26.
Efter SKL § 23, stk. 3, skal oplysningspligten efter stk. 1 indeholde identifikationsoplysninger om gavens modtager.
Oplysningspligt
Fysiske og juridiske personer, der er fuldt skattepligtige her til landet, og som yder en gave til en værdi over et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau) ►(76.900 kr. i 2025)◄ til en person, der ikke er fuldt skattepligtig her til landet ved afgivelse af gaven, skal oplyse Skatteforvaltningen om gavemodtagerens identitet, om eventuelt slægtskabsforhold mellem giver og modtager samt om gavens størrelse.
Se SKL § 23, stk.1.
Gavebeløbets størrelse følger beløbsgrænsen for afgiftsfrie gavebeløb efter boafgiftslovens § 22.
Bestemmelsen regulerer betingelserne for at kunne give gaver til modtagere, der ikke er fuldt skattepligtige til Danmark. Den vil dog kun finde anvendelse på gaver over et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau) ►(76.900 kr. i 2025)◄ og vil ikke gælde, hvis der vil skulle ske gaveanmeldelse til Skatteforvaltningen efter boafgiftslovens § 26, jf. SKL § 23, stk. 2.
Undtagelse til oplysningspligten, hvis der skal ske gaveanmeldelse efter boafgiftslovens § 26
Ifølge SKL § 23, stk. 2, er der ikke pligt til at oplyse Skatteforvaltningen om en gavemodtagers identitet, om eventuelt slægtskabsforhold mellem giver og modtager samt om gavens størrelse, hvis der skal ske gaveanmeldelse til Skatteforvaltningen efter boafgiftslovens § 26.
Efter boafgiftslovens § 26 gælder der et anmeldelseskrav til Skatteforvaltningen vedrørende gaver, som er afgiftspligtige, dvs. gaver til visse nærtstående personer, jf. boafgiftslovens § 22.
Oplysningspligten efter SKL § 23, stk. 1, vil alene gælde for ikke-afgiftspligtige gaver, hvor modtageren ikke er fuldt skattepligtig til Danmark, og gavens værdi vil skulle overstige et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau) (►76.900 kr. i 2025◄).
Se yderligere om beskatning af gaver i C.A.6 Gaver, legater og gevinster Gaver, legater og gevinster.
Oplysningspligtens indhold
Efter SKL § 23, stk. 3, skal oplysningspligten efter stk. 1 indeholde identifikationsoplysninger om gavens modtager.
De identifikationsoplysninger, som gavegiver ifølge bestemmelsen vil skulle oplyse i gaveanmeldelsen, drejer sig om modtagerens navn, adresse og personnummer (cpr-nummer). Har modtageren ikke cpr-nummer, men virksomhedsnummer (cvr-nummer), oplyses dette. Har modtageren heller ikke cvr-nummer, men stamnummer som erhvervsdrivende (SE-nummer), oplyses dette. Har modtageren hverken cpr-nummer, cvr-nummer eller SE-nummer, oplyses fødselsdatoen, når modtageren er en fysisk person og et evt. skatteidentifikationsnummer (TIN-nummer) i gavemodtagerens hjemland.
Regulering af grundbeløb
Efter SKL § 23, stk. 4, reguleres grundbeløbet i stk. 1 efter PSL § 20, der regulerer beløb med et årligt beregnet reguleringstal. Derved vil der ske en harmonisering af beløbsgrænserne for de to typer af gaveanmeldelser, og grundbeløbet vil følge den tilsvarende løbende regulering, som vil finde sted af det afgiftsfrie gavebeløb efter boafgiftslovens § 22.
Tidsfrist
Anmeldelse skal ske på det tidspunkt, hvor gaven ydes.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
