A.C.2.1.2.1.4.2.1 Lovgrundlag
Indhold
Dette afsnit beskriver kompetencen til at fastsætte, hvilke oplysninger, som erhvervsdrivende skal indgive.
Regel
Efter indstilling fra Skatterådet fastsætter skatteministeren regler om
- pligten for erhvervsdrivende til inden oplysningsfristens udløb, jf. SKL §§ 11-13, at udarbejde og indgive til Skatteforvaltningen et skattemæssigt årsregnskab for den senest afsluttede regnskabsperiode som grundlag for indkomstopgørelsen, herunder om det regnskabsmæssige grundlag for det skattemæssige årsregnskab,
- hvilke erhvervsdrivende, der efter nr. 1 skal give supplerende oplysninger i oplysningsskemaet, jf. SKL § 5, til brug for told- og skatteforvaltningens kontrol af grundlaget for de erhvervsdrivendes indkomstopgørelser, og
- opbevaring af det skattemæssige årsregnskab og af regnskabsmateriale, som har betydning for opgørelsen af den erhvervsdrivendes skattepligtige indkomst, medmindre regnskabsmaterialet er omfattet af bogføringslovens § 12, stk. 1.
Indsender den skattepligtige ikke et skattemæssigt årsregnskab, eller opbevarer den skattepligtige ikke det skattemæssige årsregnskab og regnskabsmaterialet i overensstemmelse med de regler, som er udstedt i medfør af stk. 1, kan Skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse, jf. SKL § 74.
Se SKL § 6.
Bemærk
Efter indstilling fra Skatterådet bestemte skatteministeren tidligere indholdet og udformningen af oplysningsskemaet, samt hvordan oplysningsskemaet skulle godkendes af den skattepligtige jf. SKL § 6, stk. 1, i LBK nr. 1987 af 27. oktober 2021.
Stk. 1 i SKL § 6 blev ophævet ved lov nr. 2194 af 30. november 2021 hvorefter, at Skatteforvaltningen fik kompetence til at bestemme indholdet og udformningen af oplysningsskemaet, samt hvordan oplysningsskemaet godkendes af den skattepligtige.
Således skal oplysningsskemaet ikke længere godkendes af skatteministeren efter indstilling fra Skatterådet.
Skatterådet har dog beholdt indstillingsretten til Skatteministeren vedrørende fastsættelse af regler for, hvilke erhvervsdrivende som skal give supplerende oplysninger i oplysningsskemaet til brug for Skatteforvaltningens kontrol af grundlaget for de erhvervsdrivendes indkomstopgørelser. Se afsnit A.C.2.1.2.1.4.2 Oplysninger.3.
Lov nr. 2194 af 30. november 2021 trådte i kraft den 1. januar 2022, og de nævnte bestemmelser har virkning fra og med indkomståret 2022.
Læs også:
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
