A.C.2.1.2.1.3.2.4 Visse foreninger nævnt i SEL § 1, stk. 1, nr. 6, som ikke har indkomst til beskatning.
Oplysningspligten efter SKL (skattekontrolloven) § 2 omfatter ikke foreninger m.v. som nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6, hvis foreningen m.v. som følge af fradragsretten efter SEL (selskabsskatteloven) § 3, stk. 2 og 3, ikke har indkomst til beskatning og foreningens formål udelukkede er almenvelgørende eller på anden måde almennyttig, samt at foreningens formue ved opløsning ifølge vedtægterne udelukkende skal anvendes til sådanne formål.
Se SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 1, nr. 4.
Efter SEL (selskabsskatteloven) § 3, stk. 2, kan de foreninger m.v., som er nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6, ved indkomstopgørelsen fradrage udlodninger til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttige. Efter SEL (selskabsskatteloven) § 3, stk. 3, gælder, at henlæggelser, som foreninger m.v. foretager til sikring af eller til senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, i henlæggelsesåret sidestilles med udlodninger som nævnt i stk. 2.
Bestemmelsen betyder, at hvis en almennyttig forening fradrager udlodninger til almenvelgørende formål i overensstemmelse med foreningens vedtægter i et sådant omfang, at foreningen ikke har indkomst til beskatning, vil oplysningspligten efter § 2 ikke omfatte foreningen. Se også afsnit C.D.1.3.2 Visse foreningers fradrag for udlodninger og henlæggelser til almenvelgørende eller almennyttige formål - Visse foreningers fradrag for udlodning og henlæggelser til almengørende eller almennyttige formål.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere |
Landsretsdomme | ||
SKM2010.556.VLR | Efter bevisførelsen lagde landsretten til grund, at foreningens aktiviteter i det væsentligste drejer sig om at skaffe medlemmerne fordele i form af rabatter og billigst mulige ydelser inden for leverance af radio- og tv-programmer, internet og telefoni. Selv om foreningen i vedtægtens formålsbestemmelse betegnede sig som almennyttig, lagde landsretten derfor til grund, at det egentlige formål med foreningen er at varetage økonomiske interesser for medlemmerne. Efter en naturlig sproglig forståelse af ordet almennyttig og efter forarbejderne til bestemmelsen i skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5, 2. pkt., fandt landsretten på denne baggrund ikke, at antenneforeningen havde bevist, at foreningens formål udelukkende er almennyttigt. Den omstændighed, at antenneforeningen i henhold til lov om radio- og fjernsynsvirksomhed er forpligtet til at sikre fordeling af DR1, DR2 og TV2, kunne ikke føre til, at foreningens formål i skatteretlig henseende skulle anses for udelukkende almennyttigt. | Afgørelsen er truffet med henvisning til reglerne i den tidligere SKL (skattekontrolloven). |
Landsskatteretskendelser | ||
SKM2020.173.LSR | Landsskatteretten stadfæstede et bindende svar, hvorefter en selvejende institution ikke fortsat var fritaget for både skatte- og selvangivelsespligt efter opførelse af en multiarena. Den selvejende institution var for det første ikke fritaget for at indgive selvangivelse i henhold til SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 1, nr. 4, idet den selvejende institution havde erhvervsmæssige indtægter ved bl.a. udlejning af fast ejendom og cafédrift. For det andet var den selvejende institution ikke fritaget for at indgive selvangivelse i henhold til SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 1, nr. 5, idet den selvejende institutions formål ikke udelukkende var almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt. Der blev herved henset til, at den selvejende institutions formål for en del var erhvervsmæssigt, og at det ikke fremgik af den selvejende institutions vedtægter, at formuen ved opløsning udelukkende skulle gå til almennyttige formål. | Afgørelsen er truffet med henvisning til reglerne i den tidligere SKL (skattekontrolloven). |
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed