Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.C.2.1.2.1.3.2.4 Visse foreninger nævnt i SEL § 1, stk. 1, nr. 6, som ikke har indkomst til beskatning.

Oplysningspligten efter SKL (skattekontrolloven) § 2 omfatter ikke foreninger m.v. som nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6, hvis foreningen m.v. som følge af fradragsretten efter SEL (selskabsskatteloven) § 3, stk. 2 og 3, ikke har indkomst til beskatning og foreningens formål udelukkede er almenvelgørende eller på anden måde almennyttig, samt at foreningens formue ved opløsning ifølge vedtægterne udelukkende skal anvendes til sådanne formål. 

Se SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 1, nr. 4.

Efter SEL (selskabsskatteloven) § 3, stk. 2, kan de foreninger m.v., som er nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6, ved indkomstopgørelsen fradrage udlodninger til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttige. Efter SEL (selskabsskatteloven) § 3, stk. 3, gælder, at henlæggelser, som foreninger m.v. foretager til sikring af eller til senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, i henlæggelsesåret sidestilles med udlodninger som nævnt i stk. 2.

Bestemmelsen betyder, at hvis en almennyttig forening fradrager udlodninger til almenvelgørende formål i overensstemmelse med foreningens vedtægter i et sådant omfang, at foreningen ikke har indkomst til beskatning, vil oplysningspligten efter § 2 ikke omfatte foreningen. Se også afsnit C.D.1.3.2 Visse foreningers fradrag for udlodninger og henlæggelser til almenvelgørende eller almennyttige formål - Visse foreningers fradrag for udlodning og henlæggelser til almengørende eller almennyttige formål.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere
kommentarer

Landsretsdomme

SKM2010.556.VLR

Efter bevisførelsen lagde landsretten til grund, at foreningens aktiviteter i det væsentligste drejer sig om at skaffe medlemmerne fordele i form af rabatter og billigst mulige ydelser inden for leverance af radio- og tv-programmer, internet og telefoni. Selv om foreningen i vedtægtens formålsbestemmelse betegnede sig som almennyttig, lagde landsretten derfor til grund, at det egentlige formål med foreningen er at varetage økonomiske interesser for medlemmerne. Efter en naturlig sproglig forståelse af ordet almennyttig og efter forarbejderne til bestemmelsen i skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5, 2. pkt., fandt landsretten på denne baggrund ikke, at antenneforeningen havde bevist, at foreningens formål udelukkende er almennyttigt. Den omstændighed, at antenneforeningen i henhold til lov om radio- og fjernsynsvirksomhed er forpligtet til at sikre fordeling af DR1, DR2 og TV2, kunne ikke føre til, at foreningens formål i skatteretlig henseende skulle anses for udelukkende almennyttigt.

Afgørelsen er truffet med henvisning til reglerne i den tidligere SKL (skattekontrolloven).

Landsskatteretskendelser

SKM2020.173.LSR

Landsskatteretten stadfæstede et bindende svar, hvorefter en selvejende institution ikke fortsat var fritaget for både skatte- og selvangivelsespligt efter opførelse af en multiarena. Den selvejende institution var for det første ikke fritaget for at indgive selvangivelse i henhold til SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 1, nr. 4, idet den selvejende institution havde erhvervsmæssige indtægter ved bl.a. udlejning af fast ejendom og cafédrift. For det andet var den selvejende institution ikke fritaget for at indgive selvangivelse i henhold til SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 1, nr. 5, idet den selvejende institutions formål ikke udelukkende var almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt. Der blev herved henset til, at den selvejende institutions formål for en del var erhvervsmæssigt, og at det ikke fremgik af den selvejende institutions vedtægter, at formuen ved opløsning udelukkende skulle gå til almennyttige formål.

Afgørelsen er truffet med henvisning til reglerne i den tidligere SKL (skattekontrolloven).
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.