Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-2
<< >>

A.C.1.6.2 Retsvirkningen af, at der foreligger konkret mistanke om strafbart forhold

Indhold

Dette afsnit beskriver, ►retsvirkningerne af, at der foreligger en konkret mistanke om, at en skattepligtig har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf.◄ 

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Oplysningspligt over for den mistænkte selv

Regel

Skatteforvaltningen kan ikke benytte oplysningspligter over for en skattepligtig mod hvem, der er en konkret mistanke om, at vedkommende har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf. Se RSL § 10, stk. 1. ►Det vil sige, at oplysningspligterne i fx SKL § 2 og § 53 samt ML § 74 ikke kan anvendes overfor den mistænkte vedrørende det/de forhold, hvor der foreligger en konkret mistanke om en lovovertrædelse, der kan medføre straf. Se afsnit A.C.1.6.1 Konkret mistanke for hvornår, der foreligger en konkret mistanke om en lovovertrædelse, der kan medføre straf.◄

Oplysningspligt over for den mistænkte selv

Om en oplysningspligt kan anvendes, når der foreligger en konkret mistanke om, at en person har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, er afhængig af, om oplysningen afkræves den mistænkte selv eller andre end den mistænkte. ►Ved kontrol af virksomheder er det derfor vigtigt at få afklaret, om der skal ske identifikation mellem virksomheden og den fysiske person.◄

Identifikation mellem den juridiske person og fysiske personer

Hvis der er mistanke om, at en juridisk person har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, skal der ske identifikation mellem den juridiske person og de fysiske personer, der har tilknytning til den juridiske person.

Tilknytningskravet er opfyldt, hvis der er tale om et ansættelsesforhold eller en aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt. Det betyder, at der sker identifikationen mellem den juridiske person og ansatte, medlemmer af den juridiske person, herunder direktion, den ansatte, aktionærer mv., eller medlemmer af den juridiske persons bestyrelse. ►Det får den konsekvens, at Skatteforvaltningen i forbindelse med et tvangsindgreb ikke kan pålægge fx ansatte eller en hovedaktionær at give oplysninger, hvis der foreligger en konkret mistanke om en lovovertrædelse, der kan medføres straf. De ansatte eller hovedaktionæren kan dermed ikke være Skatteforvaltningen behjælpelig i forbindelse med et tvangsindgreb - fx en udgående kontrol.◄

Identifikation mellem ejeren og de ansatte i enkeltmandsvirksomheder

I enkeltmandsvirksomheder og personligt ejede virksomheder skal der efter retssikkerhedsloven ikke ske identifikation mellem ejeren og de ansatte. ►Det betyder, at Skatteforvaltningen kan pålægge de ansatte at give oplysninger i forbindelse med et tvangsindgreb - fx en udgående kontrol.◄

►Se om undtagelser til den manglende mulighed for pålæg af oplysningspligt i A.C.1.6.3 Adgang til at tilvejebringe oplysninger og A.C.1.6.4 Oplysningspligt over for andre end den mistænkte Oplysningspligt overfor andre end den mistænkte.◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.

,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen

Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.