A.C.1.3.3 Skatteforvaltningens mulighed for at fravige af kravet om varsling
Indhold
Dette afsnit beskriver, hvornår Skatteforvaltningen kan fravige reglerne om varsling, og reglerne om varslingens form og indhold.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Formålet forspildes
- Hensynet til parten
- Afgørende hensyn til andre interesser
- Statens interesser
- Forholdets særlige karakter
- Umuligt eller uforholdsmæssigt vanskelig
- Delvis fravigelse af varsling
- Nye forhold.
Regel
Reglerne om varsling kan fraviges helt eller delvist. Se RSL § 5, stk. 4, nr. 1-5.
Formålet forspildes
Et kontrolbesøg kan foretages uvarslet, hvis formålet med det efter en nærmere vurdering i det konkrete tilfælde forspildes. Se RSL § 5, stk. 4, nr. 1. Dette kan være tilfældet, hvis Skatteforvaltningen på baggrund af tidligere erfaringer med en bestemt virksomhed, en branche eller dele af en branche har en begrundet formodning om, at borgeren eller virksomheden vil fjerne de genstande, der ønskes kontrolleret.
Varsling efter RSL § 5, stk. 4, nr. 1, kan også undlades i tilfælde, hvor det generelt må antages, at formålet med kontrollen ville være forspildt, hvis den pågældende borger eller virksomhed var advaret forinden. Det kan være tilfældet, hvor kontrollen har karakter af kontrol af et øjebliksbillede, fx om der beskæftiges sort arbejdskraft, eller hvorvidt varerne går uden om kassen.
Hensynet til parten
Kravet om varsling kan fraviges, hvis hensynet til parten taler for det. Se RSL § 5, stk. 4, nr. 2, 1. led.
Hvis den, hvem kontrollen retter sig imod, giver konkret samtykke til kontrollen eller ligefrem anmoder om, at der gennemføres et bestemt kontrolbesøg uden forudgående underretning, kan dette finde sted efter RSL § 5, stk. 4, nr. 2, 1. led.
Afgørende hensyn til andre interesser
Afgørende hensyn til private eller offentlige interesser efter RSL § 5, stk. 4, nr. 2, 2. led, kan også begrunde fravigelse af varslingsreglerne. Bestemmelsen kan efter omstændighederne anvendes, hvis Skatteforvaltningen som følge af lovbestemte frister har kort tid til at træffe afgørelse om gennemførelse af et kontrolbesøg.
Eksempel
Som eksempel kan nævnes ordningen efter opkrævningsloven, hvorefter en virksomheds tilsvar af skatter og afgifter, som for en periode er negativt, skal udbetales til virksomheden senest 3 uger efter modtagelse af rettidig angivelse for den pågældende periode. I sådanne tilfælde kan reglerne om varsling fraviges, hvis der i perioden mellem Skatteforvaltningens modtagelse af angivelsen og fristen for udbetaling ønskes gennemført et kontrolbesøg i virksomheden til brug for sagens behandling.
Delvis fravigelse af varsling
RSL § 5, stk. 4, nr. 2, giver også mulighed for, at undlade at gøre parten bekendt med det faktiske grundlag for beslutningen om iværksættelse af et tvangsindgreb.
Dette kan fx være nødvendigt, hvor en myndighed ud fra en generel risikovurdering har valgt at rette særlig fokus mod en bestemt gruppe, branche eller vareart, og hvor den særlige indsats mod denne gruppe, branche eller vareart vil blive vanskeliggjort, hvis det afsløres, at der er tale om en særlig fokuseret indsats på området.
Statens interesser
Hensynet til rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til EU, kan begrunde fravigelser af varslingsreglerne. Se RSL § 5, stk. 4, nr. 3.
Hvor en forordning angiver, at en bestemt type kontrol skal foretages uvarslet, skal retssikkerhedslovens krav om varsling fraviges. Retssikkerhedslovens øvrige regler skal dog iagttages.
Forholdets særlige karakter
Varsling kan også undlades, hvis en øjeblikkelig gennemførelse af tvangsindgrebet efter forholdets særlige karakter er påkrævet. Se RSL § 5, stk. 4, nr. 4.
Umuligt eller uforholdsmæssigt vanskelig
Varsling kan undlades, hvis forudgående underretning viser sig umulig eller er uforholdsmæssig vanskelig. Det kan fx være tilfældet hvor Skatteforvaltningen foretager toldkontrol af varer i det danske toldområde, og hvor det ofte ikke vil være muligt på forhånd at fastlægge, hvilke bestemte varer kontrollen vil omfatte. Se RSL § 5, stk. 4, nr. 5.
Hvis Skatteforvaltningen under kontrollen bliver opmærksom på nye forhold, dvs. forhold som falder uden for den kontrol, Skatteforvaltningen oprindeligt besluttede at foretage, vil de nye forhold kunne kontrolleres uden varsling, hvis betingelserne for undladelse af foregående varsling efter RSL § 5, stk. 4, er opfyldte.
"Blandede" kontrolbesøg
Hvis betingelserne er opfyldt for at undlade forudgående underretning for en ikke uvæsentlig del af et tvangsindgreb, kan Skatteforvaltningen gennemføre det samlede tvangsindgreb uden forudgående varsling. Se RSL § 5, stk. 5.
"Øjebliksbilledet"
I praksis betyder dette, at fx når Skatteforvaltningen foretager et kontrolbesøg, og hvor behovet for at få et øjebliksbillede alene begrunder en del af kontrollen, vil den samlede kontrol kunne gennemføres uvarslet, hvis kontrollen, der vedrører "øjebliksbilledet", ►ikke udgør en ganske underordnet og perifer del af det samlede tvangsindgreb. Se Justitsministeriets vejledning af 22. december 2004, pkt. 57-58.◄.
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
