A.B.4.1.1.3 Betaling af A-skat og AM-bidrag
Indhold
Dette afsnit handler om betaling af A-skat og AM-bidrag.
Afsnittet indeholder:
-
Forfaldstidspunkt
-
Betalingstidspunkt
-
Særligt for store arbejdsgivere
-
Særligt for pensionskasser, ATP, forsikringsselskaber og pengeinstitutter
-
Særligt for offentlige arbejdsgivere m.fl.
-
Særligt ved inddraget eller nægtet registrering
-
Særligt ved udbetaling fra LG
-
Særligt ved udbetaling fra feriegarantiordninger og visse andre ordninger
-
Særligt ved udbetaling fra Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler
-
Særligt om kildeskat til Grønland
Forfaldstidspunkt
Indeholdt A-skat og AM-bidrag, som skal indberettes til indkomstregistret, forfalder som udgangspunkt til betaling den 1. i den første måned efter udløbet af kalendermåneden (afregningsperioden). Se OPKL § 2, stk. 5.
Betalingstidspunkt
Indeholdt A-skat og AM-bidrag skal som udgangspunkt indbetales senest den 10. i den første måned efter udløbet af kalendermåneden (afregningsperioden). Se OPKL § 2, stk. 5.
I januar måned skal indeholdt A-skat og AM-bidrag dog betales senest den 17. januar. Se OPKL § 2, stk. 5, 2. pkt., der henviser til OPKL § 2, stk. 2, 3. pkt.
Hvis den sidste rettidige betalingsdag er en banklukkedag, herunder lørdag, søndag eller helligdag, anses den nærmest følgende bankdag som sidste rettidige betalingsdag. Se OPKL § 2, stk. 5, 2. pkt., der henviser til OPKL § 2, stk. 3.
Særligt for store arbejdsgivere
For indeholdelsespligtige efter KSL (kildeskatteloven) forfalder indeholdt A-skat og AM-bidrag i kalenderåret dog til betaling den sidste hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten vedrører, hvis
-
det sammenlagte tilsvar af A-skat i en forudgående 12-måneders-periode overstiger 1 mio. kr., eller
-
det sammenlagte tilsvar af AM-bidrag i en forudgående 12-måneders-periode overstiger 250.000 kr.
Dette gælder dog ikke for regioner og kommuner.
12-måneders-perioden regnes fra og med oktober 2 år før kalenderåret til og med september i året før kalenderåret.
Dette gælder også for indeholdelsespligtige med flere virksomheder, for hvilke der føres særskilt regnskab, og som har fået tildelt flere SE-numre.
Sidste rettidige angivelses- og betalingsdag er forfaldsdagen.
Se OPKL § 2, stk. 6.
I det omfang indbetalingerne ikke er kendt eller besluttet på sidste rettidige betalingsdag, skal der ske betaling i den efterfølgende måned. Se § 1, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 848 af 26. juni 2024 om opkrævning af skatter og afgifter m.v..
Særligt for pensionskasser, ATP, forsikringsselskaber og pengeinstitutter
Pensionskasser, ATP, forsikringsselskaber og pengeinstitutter som er nævnt i KSL (kildeskatteloven) § 49 D, stk. 1, skal indbetale de forventede AM-bidrag for kalenderåret af pensionsindbetalinger den 1. september.
Bestemmelsen gælder ikke for visse udenlandske forsikringsselskaber, pensionskasser og kreditinstitutter, som er nævnt i KSL (kildeskatteloven) § 49 D, stk. 4.
Indbetalingen skal ske til Skatteforvaltningen.
Senest den 1. april i året efter udløbet af kalenderåret skal selskaberne m.v. indbetale de endelige AM-bidrag, dog med modregning af de allerede indbetalte foreløbige AM-bidrag.
Overskydende AM-bidrag indbetales til Skatteforvaltningen, der tillige forestår eventuel tilbagebetaling af for meget betalt bidrag.
Se OPKL § 2, stk. 7.
►I § 2 i bekendtgørelse nr. 848 af 26. juni 2024 om opkrævning af skatter og afgifter m.v. er det◄ bestemt, at ATP, pensionskasser m.v. inden udløbet af betalingsfristerne skal indgive angivelse om indbetalinger som nævnt i KSL (kildeskatteloven) § 49 A, stk. 3, nr. 1 og 2. Angivelse skal indgives, uanset om der er foretaget indeholdelse eller ej i den periode, som ligger til grund for angivelsen.
Særligt for offentlige arbejdsgivere m.fl.
Skatteministeren kan bestemme en fremrykket afregning af indeholdt kildeskat for visse offentlige myndigheder, institutioner m.fl. Se KSL (kildeskatteloven) § 56. Reglerne findes i KSLBek § 25, stk. 2-4.
For de indeholdelsespligtige, der er nævnt i KSLBek § 25, stk. 3, forfalder beløb indeholdt på grundlag af skattekort m.v. til betaling
-
den sidste bankdag i den måned, indkomsten vedrører for personer, der er bagudlønnede, og
-
den første bankdag i den måned indkomsten vedrører og for personer, der er forudlønnede.
Se KSLBek § 25, stk. 2.
Sidste rettidige betalingsdag er forfaldsdagen. Indbetalingen sker til Skatteforvaltningen. Se KSLbek § 25, stk. 2.
Hvis indbetalingen ikke er kendt eller besluttet på det nævnte tidspunkt, skal den betales i den efterfølgende måned. Det gælder også for indbetaling af AM-bidrag af indkomst omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 49 B, stk. 1, KSL (kildeskatteloven) § 49 C samt KSL (kildeskatteloven) § 49 D, stk. 4. Se KSLbek § 25, stk. 2.
For indeholdelsespligtige, der er omfattet af OPKL § 2, stk. 6, gælder ovenstående dog alene for forudlønnede. Se KSL (kildeskatteloven) § 56, stk. 2.
Kommuner og regioner skal, uanset ovenstående, afregne indeholdt kildeskat senest den første hverdag i måneden. Se KSL (kildeskatteloven) § 56, stk. 3.
Særligt ved inddraget eller nægtet registrering
Hvis en virksomheds registrering er inddraget efter OPKL § 4, stk. 3, eller inddraget eller nægtet efter OPKL § 11, stk. 9, § 19 a, stk. 1, eller § 19 b kan virksomheden afvikle allerede indgåede ansættelses- og kontraktforhold, der gør det påkrævet at indeholde A-skat og AM-bidrag, med kortest muligt varsel. Se OPKL § 17, stk. 3.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om afregningen, herunder om forkortet afregningsperiode og indbetalingsfrist. Reglerne findes i § 6 i bekendtgørelse nr. 848 af 26. juni 2024 om opkrævning af skatter og afgifter m.v.
Det er her bestemt, at virksomheden i afviklingsperioden skal registreres midlertidigt af Skatteforvaltningen. Se § 6, stk. 1.
I afviklingsperioden skal virksomheden anvende en afregningsperiode, der fastsættes af Skatteforvaltningen. Virksomheden skal i afviklingsperioden indbetale indeholdt A-skat og AM-bidrag senest til en frist, som også fastsættes af Skatteforvaltningen. Fristen kan ikke være længere end 3 hverdage efter afregningsperiodens udløb. Se § 6, stk. 2.
►Bemærk
Siden seneste lovbekendtgørelse er OPKL § 19 a indsat i loven, og OPKL § 4, stk. 3, og § 17, stk. 3, ændret, jf. § 1 i lov nr. 288 af 7. marts 2022. Ved § 2 i lov nr. 489 af 15. maj 2023 er OPKL § 19 b indsat i loven, og OPKL § 17, stk. 3, er ændret. ◄
Særligt ved udbetaling fra LG
Når A-indkomst udbetales gennem LG (Lønmodtagernes Garantifond), skal det beløb, som LG fratrækker inden udbetalingen efter § 2, stk. 1, 2. pkt., i lov om Lønmodtagernes Garantifond, indbetales som A-skat og AM-bidrag af den, der skulle have foretaget indeholdelse, hvis udbetalingen ikke var foretaget af LG. Se KSL (kildeskatteloven) § 83, stk. 1.
Særligt ved udbetaling fra feriegarantiordninger og visse andre ordninger
Når A-indkomst udbetales gennem en feriegarantiordning eller en kollektivt aftalt garanti for uforrentet opsparingsordning (fritvalgsordning), særlig feriefridagsordning eller søgnehelligdagsordning, skal det beløb som ordningen fratrækker inden udbetalingen, indbetales som A-skat og AM-bidrag af den, der skulle have foretaget indeholdelse, hvis udbetalingen ikke var foretaget af ordningen. Se KSL (kildeskatteloven) § 83, stk. 2.
Særligt ved udbetaling fra Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler kan efter anmodning til Skatteforvaltningen få udbetalt et beløb svarende til indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er indbetalt til Skatteforvaltningen.
Dette gælder i tilfælde, hvor Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler har indeholdt og indbetalt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med udbetaling af tilgodehavende feriemidler, og hvor Lønmodtagernes Garantifond efterfølgende har udbetalt fondens krav på feriemidlerne efter § 8 b, jf. § 8 a, stk. 2, i lov om Lønmodtagernes Garantifond, som ændret ved § 31 i lov nr. 58 af 30. januar 2018.
Se KSL (kildeskatteloven) § 49 E.
Særligt om kildeskat til Grønland
Se afsnit A.B.4.1.1.1.1 Indeholdelsespligt
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed