A.B.1.3.2 Registreringspligt ved indberetningspligt
Indhold
Dette afsnit handler om, at den, der efter SIL har pligt til at indberette om indkomster, fradrag og formue m.v., skal anmelde sig til registrering.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Registreringspligt for indberetningspligtige
- Ændring og ophør af indberetningspligt
- Finansielle institutters registreringspligt vedrørende finansielle konti med tilknytning til udlandet
Se SIL § 48.
Regel
Efter SIL § 48, stk. 1, fører Skatteforvaltningen et register over indberetningspligtige som nævnt i SIL §§ 5, 6, 11 a-19 a, 24-26, 30-32, 42 eller 44-46, indberetningspligtige efter regler udstedt i medfør af SIL §§ 4 eller 9, § 10, jf. § 9, eller § 11 eller § 46 a og frivillige indberettere efter SIL § 20.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om anmeldelse til registrering, om frist for registrering, om registrering af finansielle institutter, om registrering af platformsoperatører og om ændring og tilbagekaldelse af registrering m.v. Se SIL § 48, stk. 2.
►
Bemærk
For så vidt angår henvisningen i SIL § 48, stk. 1, til SIL § 46 a, bemærkes det, at SIL § 46 a er indført ved lov nr. 1573 af 27. december 2019.
Ved lov nr. 902 af 21. juni 2022, hvor SIL § 43 blev nyaffattet som en bemyndigelsesbestemmelse, udgik henvisningerne til SIL § 43 i SIL § 48, stk. 1, mens der efter SIL § 48, stk. 2, kan fastsættes regler om registrering af platformsoperatører og om såvel ændring som tilbagekaldelse af registrering. Se afsnit A.B.1.2.8.6.10.1 Indledning og oversigt over reglerne om registreringspligt for Indberettende Platformsoperatører.◄
►◄
Registreringspligt for indberetningspligtige
Skatteforvaltningen fører et register over indberetningspligtige. Se SIL § 48, stk. 1.
Den, der er indberetningspligtig efter bestemmelserne opregnet i SIL § 48, har pligt til at tilmelde sig Skatteforvaltningens register.
Registreringen efter SIL § 48, stk. 1, omfatter virksomheder, der er indberetningspligtige efter følgende bestemmelser:
- SIL § 5 (diverse indkomster m.v. der ikke er A-indkomst)
- SIL § 6 (ydelser i form af fri bil, helårsbolig, sommerhus eller lystbåd)
- SIL § 11 a (konti omfattet af aktiesparekontoloven)
- SIL § 12 (renter og andet afkast til kontohavere og rentenydere.
- SIL § 13 (renter, løbende provisioner, reservefonds- og administrationsbidrag m.v. vedrørende lån mv.)
- SIL § 14 (pantebreve med pant i fast ejendom)
- SIL § 15 (kvartalets renter)
- SIL § 15 a (bl.a. pengeinstitutters videregivelse af beløb, som instituttet m.v. har modtaget i gebyrer, provisioner eller andre pengeydelser fra et investeringsinstitut, til deres kunder)
- SIL §§ 16 og 17 (depotførte aktier m.v. og udbytte heraf)
- SIL § 18 (renter og andet afkast vedrørende obligationer, visse hybride gældslignende instrumenter, udbytte af aktier m.v. omfattet af ABL (aktieavancebeskatningsloven) §§ 19 A, 19 B eller 19 C og i kontoførende investeringsforeninger)
- SIL § 19 (erhvervelse og afståelse af obligationer, konvertible obligationer, visse hybride gældslignende instrumenter, aktier m.v. og terminskontrakter, køberetter og salgsretter omfattet af kursgevinstloven, fordringer omfattet af KGL (kursgevinstloven) § 29, stk. 3)
- SIL § 19 a (finansielle virksomheders betaling af skattepligtige beløb til kunder som led i kunde- eller medlemsprogrammer eller lignende)
- SIL § 24 (gaver- og legatbeløb omfattet af LL (ligningsloven) § 7 O, stk. 1, nr. 1)
- SIL § 25 (uddelinger fra fonde og foreninger)
- SIL § 26 (gaver og løbende ydelser, der modtages af almenvelgørende og almennyttige foreninger, stiftelser og institutioner mv.)
- SIL § 30 (udlodning fra andelsforeninger til eksisterende eller ophørte andelshavere)
- SIL § 31 (kontingenter til faglige foreninger som nævnt i LL (ligningsloven) § 13)
- SIL § 32 (indbetalinger til arbejdsløshedskasser)
- SIL § 42 (indberetningspligtige vedrørende anpartsvirksomhed med fælles regnskab efter LL (ligningsloven) § 29)
- SIL § 44: indberetningspligtige vedrørende vederlag for udnyttelse af immaterielle rettigheder.
- SIL § 45 (legater til studierejser)
- SIL § 46 (præmier og gevinster ved spil og konkurrencer som led i underholdningsprogrammer i elektroniske medier)
eller i medfør af
- SIL § 4 (honorarer m.v.)
- SIL § 9, § 10, jf. § 9, § 11 (pensioner m.v.)
- SIL § 46 a (grænseoverskridende ordninger)
samt frivillige indberettere efter
- SIL § 20 (formidlere af handler med værdipapirer og udenlandske virksomheder, der - hvis de havde været omfattet af SIL § 47, stk. 1, 1. pkt. - ville være indberetningspligtige efter §§ 12-19 a, og efter aftale med deres kunder mv.).
Der, hvor lovgiver således har undladt at stille krav om registrering, er, hvor det enten fremgår
- præcis hvem den eller de indberetningspligtige er (f.eks. Bygnings Frednings Foreningen, jf. SIL § 27),
- hvor den indberetningspligtige er registreret efter andre bestemmelser (f.eks. en arbejdsgivers registrering for indeholdelse af A-skat, jf. KSLBEK kapitel 4), eller
- hvor indberetningen har mere sporadisk karakter (f.eks. selskabers opkøb af egne aktier, jf. SIL § 28).
Det er af afgørende betydning for Skatteforvaltningens indberetningskontrol, at Skatteforvaltningen har kendskab til, hvem de indberetningspligtige er. Dette sikres gennem registreringspligten, således at Skatteforvaltningen allerede i forbindelse med anmodning om registrering kan tage stilling til, om den pågældende har indberetningspligtige aktiviteter mv.
Den indberetningspligtige bliver samtidig opmærksom på ikke blot pligten til at indberette, men også at vedkommende bl.a. skal indhente identifikationsoplysninger (SIL § 52) til brug for indberetningen (SIB § 3) og skal opbevare grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes (SIL § 56, stk. 1).
Anmeldelse til registret kan fremtvinges ved pålæg af daglige tvangsbøder, som Skatteforvaltningen fastsætter. Se SIB § 52.
Se også
►◄
Afsnit A.B.2.1 Generelt om virksomhedsregistrering for skatter og afgifter Generelt om virksomhedsregistrering for skatter og afgifter.
►Nærmere om anmeldelsen◄
I medfør af SIL § 48, stk. 2, er der i SIB § 1 bl.a. fastsat en frist for anmeldelsen, idet
- indberetningspligtige efter SIL §§ 5, 6, 11 a-14, 15 a-19 a, 24-26, 29 a-32 eller 42, eller §§ 44-46 og
- indberetningspligtige efter SIB §§ 8-10 eller §§ 13-25
senest 8 dage efter indberetningspligtens indtræden skal foretage anmeldelse herom til Skatteforvaltningen.
Endvidere skal frivillige indberettere efter SIL § 20 senest 8 dage efter indgåelsen af den første aftale om indberetning foretage anmeldelse herom til Skatteforvaltningen. Reglerne i SIB § 1, stk. 2 og 4-8, finder tilsvarende anvendelse for disse, idet aftaler om indberetning ved anvendelsen af disse regler sidestilles med indberetningspligt. Se SIB § 1, stk. 9.
Sådanne aftaler om frivillig indberetning, som formidlere af handler med værdipapirer og udenlandske finansielle virksomheder m.v. har indgået efter SIL § 20, sidestilles med indberetningspligt, og de skal dermed senest 8 dage efter indgåelsen af aftalen om indberetning anmelde aftalen herom. Derfor gælder reglerne for anmeldelsesblanket, oplysninger, der skal afgives ved anmeldelse til registrering for indberetningspligt, registreringsbevis m.v. efter SIB § 1, stk. 2 og 4-8, også ved aftaler om indberetning.
Anmeldelsen skal ske elektronisk efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning eller foretages på en særlig blanket, der kan rekvireres hos Skatteforvaltningen. Se SIB § 1, stk. 2.
Tvivl om, hvorvidt en virksomhed er omfattet af en indberetningspligt, fritager ikke for anmeldelse til registrering. Anmeldelsen skal i disse tilfælde vedlægges en redegørelse for den anmeldelsespligtiges virksomhed, hvorefter Skatteforvaltningen træffer afgørelse om registrering. Se SIB § 1, stk. 3.
Ved anmeldelsen skal den indberetningspligtige give oplysning om:
1) Navn, adresse og hjemstedskommune.
2) Den indberetningspligtiges nummer i Det Centrale Virksomhedsregister (cvr-nr.), der administreres af Erhvervsstyrelsen. Hvis den indberetningspligtige ikke har et cvr-nr., oplyses den indberetningspligtiges registreringsnummer i Skatteforvaltningens Erhvervssystem (SE-nr.).
3) Dato for indberetningspligtens indtræden.
4) Karakteren af indberetningspligten.
Er den indberetningspligtige hverken registreret med cvr-nummer eller SE-nummer, foretages en registrering i Det Centrale Virksomhedsregister eller Skatteforvaltningens Erhvervssystem.
Se SIB § 1, stk. 4 og 5.
Efter registreringen sender Skatteforvaltningen et registreringsbevis indeholdende de registrerede oplysninger til den indberetningspligtige. Se SIB § 1, stk. 6.
Digital indberetning til Skatteforvaltningen
Efter SIB § 4 skal indberetning efter skatteindberetningsloven eller efter regler udstedt i medfør heraf, og som ikke skal indberettes til indkomstregisteret, foretages til Skatteforvaltningen.
Indberetningen skal foretages digitalt ved brug af de digitale kanaler, som Skatteforvaltningen anviser. Hvis der ikke anvises en digital kanal, skal indberetningen foretages ved brug af blanketter, som stilles til rådighed af Skatteforvaltningen. Se SIB § 4, stk. 2.
Den indberetningspligtige kan efter aftale med Skatteforvaltningen vælge at indberette på andre måder end den, der er nævnt i SIB § 4, stk. 2. Se SIB § 4, stk. 3.
Ændring og ophør af indberetningspligt
I medfør af SIL § 48, stk. 2, er det i SIB § 1, stk. 7, fastsat, at såfremt der efter registreringen:
-
indtræder ændringer i de meddelte oplysninger, herunder ophør af indberetningspligt, eller
-
konstateres fejl i de registrerede oplysninger,
skal den indberetningspligtige skriftligt meddele Skatteforvaltningen herom inden 8 dage efter, at ændringen er sket eller fejlen konstateret.
Skatteforvaltningen fremsender herefter et nyt registreringsbevis.
Ved ophør af indberetningspligt gives der meddelelse om, at ophøret er registreret.
►◄
Nul-indberetninger
I medfør af SIL § 48, stk. 3, er det i SIB § 1, stk. 8, fastsat, at ændring af registrering kan undlades ved midlertidigt ophør af indberetningspligten, mod at den indberetningspligtige for de pågældende perioder indberetter til Skatteforvaltningen, at der ikke er oplysninger at indberette. Det vil sige, at der foretages en "nul-indberetning".
Finansielle institutters registreringspligt vedrørende finansielle konti med tilknytning til udlandet
Når der er tale om finansielle institutter er der i medfør af SIL § 48, stk. 2 og 3, fastsat særskilte regler om pligten til at lade sig registrere for indberetningspligt for så vidt angår indberetning om finansielle konti med tilknytning til udlandet. Se bekendtgørelse nr. 334 af 26. marts 2020 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet, med senere ændringer, samt bekendtgørelse nr. 724 af 22. april 2021 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA.
Det fremgår af § 54, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 334 af 26. marts 2020 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet, at indberettende finansielle institutter senest 8 dage efter indtræden i status som indberettende finansielt institut skal foretage anmeldelse herom til Skatteforvaltningen.
Hvad der skal forstås ved udtrykket "Indberettende finansielt institut" fremgår af bekendtgørelsens kapitel 1, og de heri fastsatte definitioner.
Det fremgår videre af bekendtgørelsens § 54, at anmeldelsen enten kan foretages på en særlig blanket, der kan rekvireres hos Skatteforvaltningen, eller elektronisk efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning. Tvivl om, hvorvidt en virksomhed er et "Indberettende finansielt institut", fritager ikke for anmeldelse. Anmeldelsen skal i disse tilfælde vedlægges en redegørelse for den anmeldelsespligtiges virksomhed, hvorefter Skatteforvaltningen træffer afgørelse om registrering.
Ved anmeldelsen skal det Indberettende finansielle institut give oplysning om:
- navn, adresse og hjemstedskommune,
- dets cvr-nummer, eller, hvis det ikke har et cvr-nummer, registreringsnummer i Skatteforvaltningens Erhvervssystem (SE-nummer),
- dato for indtræden i status som Indberettende finansielt institut og
- karakteren af indberetningspligten.
Er det Indberettende finansielle institut hverken registreret med cvr-nummer eller SE-nummer, foretages en registrering i et af disse registre.
Efter registreringen sender Skatteforvaltningen et registreringsbevis indeholdende de registrerede oplysninger til det Indberettende finansielle institut.
Indtræder der efter registreringen ændring i de meddelte oplysninger, herunder ophør af status som Indberettende finansielt institut, eller konstateres der fejl i de registrerede oplysninger, skal den indberetningspligtige give Skatteforvaltningen skriftlig meddelelse herom inden 8 dage efter, at ændringen er sket, eller fejlen konstateret. Skatteforvaltningen fremsender herefter et nyt registreringsbevis, og ved ophør af indberetningspligt gives der meddelelse om, at ophøret er registreret.
Ændring af registreringen kan undlades ved midlertidigt ophør af indberetningspligten, mod at den indberetningspligtige for de pågældende perioder indberetter til Skatteforvaltningen om, at der ikke er oplysninger at indberette, (såkaldt "nulindberetning").
Det fremgår tilsvarende af § 29, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 724 af 22. april 2021 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA, at Indberettende finansielle institutter senest 8 dage efter indtræden i status som Indberettende finansielt institut skal foretage anmeldelse herom til Skatteforvaltningen. Det er videre fastsat, at denne registrering ikke træder i stedet for registrering hos de amerikanske myndigheder efter amerikanske regler.
Hvad der skal forstås ved udtrykket "Indberettende finansielt institut" fremgår af bekendtgørelsens kapitel 1, og de heri fastsatte definitioner.
Videre i bekendtgørelsens § 29 er der fastsat regler om finansielle institutters registreringspligt vedrørende konti med tilknytning til USA svarende til de beskrevne vedrørende bekendtgørelse nr. 334 af 26. marts 2020 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet, herunder at anmeldelsen kan enten foretages på en særlig blanket, der kan rekvireres hos Skatteforvaltningen, eller elektronisk efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning, hvilke oplysninger, der skal gives, regler om "nulindberetning" etc.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed