A.B.1.2.8.6.10.1 Indledning og oversigt over reglerne
Indhold
Afsnittet indeholder
- Indledning
- Registreringsregler for danske og EU-Platformsoperatører
- Registreringsregler for ikke-EU-Platformsoperatører
- Oversigt over reglerne.
Indledning
De regler i BEK nr. 1253 af 06/09/2022, der omtales nærmere i dette afsnit, er udstedt med hjemmel i SIL § 48, stk. 2, 1. pkt.:
"Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om anmeldelse til registrering, om frist for registrering, om registrering af finansielle institutter omfattet af pligterne efter regler udstedt i medfør af § 22, om registrering af platformsoperatører omfattet af pligterne efter reglerne udstedt i medfør af § 43 og om ændring og tilbagekaldelse af registrering."
Alle Indberettende Platformsoperatører, som skal indberette til Danmark, skal registreres for indberetningspligten hos Skatteforvaltningen efter reglerne i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 §§ 49 ff.
Bemærk
Reglerne om, hvilke Platformsoperatører der skal indberette til Danmark, findes i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5 og er gennemgået ovenfor i afsnit A.B.1.2.8.6.8 Hvornår skal der indberettes til Danmark?. Dette afsnit omhandler kun registreringsreglerne.
Se også
Se også Afsnit A.B.1.2.8.6.3 Hvem skal indberette? om begreberne Platform og Platformsoperatører.
Der kan i relation til registreringsreglerne grundlæggende skelnes mellem tre typer af Indberettende Platformsoperatører:
- Éntydigt danske Platformsoperatører
- Platformsoperatører med tilknytning til mere end ét EU-land, som har valgt at indberette til Danmark
- Ikke-EU-Platformsoperatører, som enten har indberetningspligtige aktiviteter kun i Danmark, eller som har indberetningspligtige aktiviteter i flere EU-lande, herunder Danmark, og som har valgt at indberette til Danmark.
Registreringsregler for danske og EU-Platformsoperatører
Registreringsreglerne for éntydigt danske Platformsoperatører og for Platformsoperatører med tilknytning til flere EU-lande, som har valgt at indberette til Danmark, er grundlæggende de samme. Reglerne svarer til de tilsvarende regler vedrørende andre indberetningsforpligtelser i henhold til SIL. Se bekendtgørelse om skatteindberetning, BEK nr. 888 af 15/06/2020 § 1.
Kravet om registrering for denne indberetningspligt er et internt dansk krav, som ikke afspejler bestemmelser i DAC7.
Bemærk
Kriteriet for, om en Platformsoperatør er éntydigt dansk eller har tilknytning til flere EU-lande, har ikke noget med platformens aktiviteter at gøre. En Platformsoperatør, der er et registreret dansk kommanditselskab, har ledelsens sæde i Danmark og ikke har faste driftssteder i andre lande, er således en éntydigt dansk Platformsoperatør, men aktiviteterne på platformen kan meget vel bestå i at udbyde ydelser i udlandet.
Registreringsregler for ikke-EU-Platformsoperatører
Registreringsreglerne for ikke-EU-Platformsoperatører udgør en implementering af særlige bestemmelser i DAC7. Ifølge DAC artikel 8ac, stk. 6, som indsat ved DAC7, skal Kommissionen oprette og føre et centralt register over disse indberetningspligtige.
Se også
Se også afsnit
- A.B.1.2.8.6.10.4 om registrering af ikke-EU-Platformsoperatører
- A.B.1.2.8.6.7.3.5.2 om det centrale register.
Bemærk
Både DAC artikel 8ac og BEK nr. 1253 af 06/09/2022 indeholder regler om, at ikke-EU-platformsoperatører kan opnå status af "Kvalificeret Platformsoperatør uden for EU" og herved undgå at skulle indberette til og lade sig registrere i et EU-land. Ingen platformsoperatør vil dog kunne opnå denne status i kalenderåret 2023. Se også afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.3 om ækvivalensproceduren.
Oversigt over reglerne
Dette skema giver en oversigt over reglerne.
Dansk Platformsoperatør | EU-Platformsoperatør, der har valgt Danmark | Platformsoperatør uden for EU, der har valgt Danmark | |
Registrering | § 49 | § 49 | § 50 |
Registreringsfrist - etableret Platformsoperatør | 08/01/2023, jf. § 49, stk. 1, og § 58, stk. 1 | 08/01/2023, jf. § 49, stk. 1, og § 58, stk. 1 | 01/01/2023, jf. § 50 og § 58, stk. 1 |
Registreringsfrist - ny Platformsoperatør | 8 dage fra påbegyndelse af virksomhed, jf. § 49, stk. 1 | 8 dage fra påbegyndelse af virksomhed, jf. § 49, stk. 1 | Dato for påbegyndelse af virksomhed (senest), jf. § 50 |
Oplysninger, der skal indberettes ved registrering | Se § 49, stk. 4 | Se § 49, stk. 4 | Se § 51, stk. 1 |
Oprettelse i CVR- eller SE-register | Ja, jf. § 49, stk. 5 | Ja, jf. § 49, stk. 5 | Ja |
Tildeling af EU-registreringsnummer | Nej | Nej | Ja, jf. § 51, stk. 3 |
Frist for underretning om ændringer i registreringsoplysninger | 8 dage, jf. § 49, stk. 7 | 8 dage, jf. § 49, stk. 7 | 8 dage, jf. § 51, stk. 2 |
Pligt for Platformsoperatøren til at underrette om valg | Nej | Ja, jf. § 48, sidste pkt. | Nej |
- Alle referencer er til BEK nr. 1253 af 06/09/2022.
- "Etableret Platformsoperatør" betyder en Platformsoperatør, der har påbegyndt sin virksomhed senest den 31. december 2022.
- "Ny Platformsoperatør" betyder en Platformsoperatør, der påbegynder sin virksomhed den 1. januar 2023 eller senere.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed