Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.B.1.2.9.8.1.1.1.1.2 De identitetsoplysninger, der skal indberettes om den enkelte

Efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 1, skal identitetsoplysninger vedrørende de enkelte relevante personer indbefatte:

  • Navn
  • Adresse
  • Fødselsdato (for fysiske personer)
  • Fødested (for fysiske personer)
  • Skattemæssigt hjemsted
  • Skatteidentifikationsnummer

Listen er ikke udtømmende.

Format for navn, adresse og fødselsdato er angivet i indberetningsvejledningen.

Ad fødested

Fødested er ikke relevant for identifikation af personer i Danmark, men er en vigtig faktor for identifikationen i enkelte andre EU-lande. Fødested skal - som alle andre oplysninger, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, indledningsvis - kun indberettes, hvis det er kendt af indberetteren, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet. En fysisk person, der indberetter om sig selv, må dog formodes i almindelighed at være i besiddelse af denne oplysning. Oplysning om fødested, normalt angivet som by eller sogn, er således også et standardelement i danske pasoplysninger.

Ad skattemæssigt hjemsted

DAC 6 artikel 8ab, stk. 14, litra a anvender på engelsk betegnelsen "residence for tax purposes", som er oversat til "skattemæssigt hjemsted". Begrebet anvendes i almindelighed i dansk sammenhæng som svarende til begrebet "fuld skattepligt". Det betyder, at der foreligger skattemæssigt hjemsted i Danmark, når der er fuld skattepligt til Danmark efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, KSL (kildeskatteloven) § 1 eller DSL (dødsboskifteloven) § 1, stk. 2. Skattemæssigt transparente enheder anses i indberetningsmæssig henseende for hjemmehørende der, hvor de er registreret, eller har adresse. Trusts anses for hjemmehørende der, hvor en trustee er hjemmehørende.    

Se også        

OECD's oversigt over skattepligtsregler på "Automatic Exchange Portal"

I forbindelse med informationsudvekslingsordninger anerkendes det, at en person kan have "skattemæssigt hjemsted" i to eller flere jurisdiktioner samtidig, og at dette efter omstændighederne kan indebære pligt til at udveksle de samme oplysninger om personen til to eller flere jurisdiktioner. Se fx kommentaren til OECD's Common Reporting Standard for Exchange of Financial Account Information in Tax Matters, bl.a. punkt 106 ad definitionen af Reportable Jurisdiction Person. Se også indledningsteksten til OECD-oversigten, der er nævnt ovenfor.

Bemærk

For den, der indberetter - uanset om dette er en mellemmand eller en relevant skatteyder - skal der ved indberetning af egne identitetsoplysninger indberettes om skattemæssigt tilhørsforhold. Er indberetteren en mellemmand, skal der angives, om tilknytningen består i skattemæssigt hjemsted, fast driftssted, underlagt lovgivning eller professionel tilknytning. Er indberetteren en relevant skatteyder, skal det angives, om der er tale om tilknytning i form af skattemæssigt hjemsted, fast driftssted, generering af indkomst eller anden aktivitet. Dette vil blive uddybet i indberetningsvejledningen. Valgmulighederne hænger sammen kriterierne for, hvornår der er indberetningspligt til Danmark, jf. henholdsvis BEK nr. 1634 af 27/12/2019, henholdsvis § 4 for mellemmænd og § 7 for relevante skatteydere, jf. herom i afsnit A.B.1.2.9.6.1 Indberetningspligten påhviler en mellemmand og A.B.1.2.9.6.3 Indberetningspligten påhviler en relevant skatteyder.

Ad skatteidentifikationsnummer

Det, der skal indberettes, er både dansk cpr.-, cvr.- eller SE-nummer for den, der indberetter og afgiver identitetsoplysninger om sig selv, og skatteidentifikationsnummer (TIN, Tax Identification Number) for den eller de personer, der indberettes om, i det eller de lande, hvor den pågældende er skattemæssigt hjemmehørende.

Nummeret skal indberettes i de tilfælde, hvor det foreligger, hvilket ikke altid er tilfældet. Det bemærkes dog, at der kan være pligt til at indhente oplysningen i andre sammenhænge. Det gælder fx i forbindelse med oprettelse af nye finansielle konti omfattet af CRS-ordningen, jf. OECD's Common Reporting Standard for Automatic Exhange of Financial Account Information in Tax Matters, afsnit IV.B.

Det bemærkes, at enkelte lande ikke har skatteidentifikationsnumre eller ikke konsekvent tildeler alle borgere et skatteidentifikationsnummer. Desuden anvender en del lande et generelt identifikationsnummer til en række forskellige formål, herunder skatteformål. Det danske cpr.-nummer er et eksempel herpå.

Oplysninger om, hvilke EU-lande der har skatteidentifikationsnumre, og om format herfor, findes i Den Europæiske Unions Tidende om Format og struktur for skattenumre (TIN) i EU, populært kendt som "TIN-on-the-web".

Se også

OECD’s oversigt på "Automatic Exchange Portal" over Tax Identification Numbers.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.