Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.B.1.2.9.8.1.1.1 Oplysninger, der skal indberettes, jf. BEK § 22, stk. 1

Opregningen i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 1-9, skal sikre, at Skatteforvaltningen kommer i besiddelse af de oplysninger, som Danmark er forpligtet til at udveksle efter DAC artikel 8ab, stk. 14, som indsat ved DAC6, samt, for så vidt angår nr. 9, implementeringsforordningen hertil.

Ifølge indledningen til BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, er en indberetningspligtig kun forpligtet til at indberette oplysninger, som den pågældende er bekendt med, i besiddelse af eller kontrollerer. Det betyder, at den indberetningspligtige ikke er pålagt nogen pligt til at tilvejebringe oplysninger, som vedkommende ikke allerede har. Det betyder også, at der ikke er pålagt den, hvorom den indberetningspligtige skal indberette, nogen pligt til at give den indberetningspligtige oplysninger om sig selv til brug for indberetningen. Se afsnit A.B.1.2.9.8.1.1 Generelle regler for indberetning af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.1.1.1. nedenfor om identitetsoplysninger.

Det bemærkes endvidere,

  • At det i almindelighed må forudsættes, at en relevant skatteyder, der indberetter om egne oplysninger, er i besiddelse af komplette oplysninger om sig selv og den ordning, som den pågældende er i færd med at etablere,
  • At en mellemmand kan være forpligtet til at tilvejebringe oplysninger, som den pågældende ikke måtte have allerede, i kraft af andre regler, herunder fx kundekendskabsreglerne i hvidvasklovgivningen. I det omfang sådanne oplysning er tilvejebragt på indberetningstidspunktet, skal de indgå i indberetningen; og

At en mellemmands kendskab til en kompleks ordning undertiden kan være så begrænset, at mellemmandens indberetning ikke udgør en indberetning om en kompleks ordning som helhed, men alene udgør en indberetning om et enkelt element i ordningen, som i sig selv er at betragte som en indberetningspligtig grænseoverskridende ordning. Se afsnit A.B.1.2.9.4.2 Hvad er en ordning?, hvor dette er uddybet.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.