A.B.1.2.9.4.5.1 Hvilke skatter er omfattet?
BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 10 fastslår, at begrebet "skat" skal forstås i overensstemmelse med artikel 2 i bistandsdirektivet.
Bistandsdirektivets artikel 2 fastslår, at direktivet finder anvendelse på alle former for skatter, der opkræves af eller på vegne af en medlemsstat eller en medlemsstats territoriale eller administrative underenheder, herunder de lokale myndigheder.
►Ved EU-dommen C-623/22 er anvendelse på alle former for skatter, og det fastslås samtidig, at den omstændighed, at nærværende ordning ikke kun finder anvendelse for så vidt angår selskabsskat, ikke påvirker ordningens gyldighed. Det bemærkes herved, at der ikke er belæg for at konkludere, at aggressiv skatteplanlægningspraksis kun kan gennemføres på området for selskabsskat.◄
Ifølge artikel 2, stk. 2 og 3, finder bistandsdirektivet dog ikke anvendelse på følgende:
- Merværdiafgifter (moms)
- Toldafgifter
- Harmoniserede punktafgifter
- Obligatorisk sociale bidrag
- Offentlige gebyrer
- Betalinger af kontraktmæssig karakter, fx for almennyttige offentlige ydelser
Indkomstskatter for både personer og selskaber m.v. er således omfattet af begrebet "skat", herunder også eventuelle kildeskatter. Bo- og gaveafgift, pensionsafkastskat, ejendomsværdiskat, tinglysningsafgift, lønsumsafgift og registreringsafgift er også omfattet.
Selv om der således ikke skal udveksles oplysninger efter DAC6 om ordninger, der alene har til formål at undgå fx moms, er der intet til hinder for, at oplysninger, der er udvekslet, bruges til efterforskning af mulig unddragelse af momsforpligtelser. Det fremgår af artikel 16, stk. 1, i bistandsdirektivet.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
EU-domme | ||
►C-623/22◄ | Dommens hovedemne angår artikel 8ab, stk. 5, i direktivet, der omhandler advokaters tavshedspligt, se afsnit A.B.1.2.9.4.1.2. Dommen afviser derudover en række fremførte argumenter for, at bistandsdirektivet i sin helhed og ændringsdirektivet DAC6 i særdeleshed skulle være ugyldigt. Det udtales således,
|
Læs også:











,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed