Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.B.1.2.8.9 Præmier og gevinster ved underholdningsprogrammer i elektroniske medier

Indhold

Dette afsnit omhandler indberetningspligten ved udbetaling af præmier og gevinster i forbindelse med spil og konkurrencer som led i underholdningsprogrammer i elektroniske medier.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Indberetningen
  • Naturalier, værdiansættelse til markedsværdi

Se SIL § 46.

Regel

Virksomheder, der i en kalendermåned har ydet præmier og gevinster i forbindelse med spil og konkurrencer som led i underholdningsprogrammer i elektroniske medier, skal hver måned indberette om beløb m.v. til indkomstregisteret, jf. §§ 3 og 4 i lov om et indkomstregister. Dette gælder, hvad enten der er tale om løbende beløb m.v. eller engangsbeløb m.v. Se SIL § 46, stk. 1.

Indberetningspligten omfatter alene præmier og gevinster, hvis værdi overstiger 300 kr., og som ikke er afgiftspligtige efter spilleafgiftsloven. Se SIL § 46, stk. 2.

Efter SIL § 46, stk. 3, omfatter indberetningspligten efter stk. 1 såvel pengeydelser som naturalier. Naturalier værdiansættes til markedsværdien.

Indberetningen

Virksomheder, der i en kalendermåned har ydet præmier og gevinster i forbindelse med spil og konkurrencer som led i underholdningsprogrammer i elektroniske medier, skal hver måned indberette om beløb m.v. til indkomstregisteret. Dette gælder, hvad enten der er tale om løbende beløb eller engangsbeløb. Se SIL § 46, stk. 1.

Når begrebet "beløb m.v." anvendes i stk. 1, hænger det sammen med, at indberetning efter stk. 3 kan omfatte indberetning af såvel beløb som naturalier.

En række spil og konkurrencer, der afholdes i underholdningsprogrammer i de elektroniske medier, og hvor præmierne ofte har en væsentlig værdi, må anses for spil, hvor der vil skulle betales afgift af præmierne efter § 15 i spilleafgiftsloven (SPILAL).

Det fremgår heraf, at der af gevinster vundet i spil, der i henhold til § 3, stk. 2, i lov om spil kan udbydes uden tilladelse eller anmeldelse til spillemyndigheden, og som må anses for offentlige, skal betales en afgift på 17,5 pct. For kontantgevinster beregnes afgiften af den del af gevinstens værdi eller gevinstbeløbet, der overstiger 200 kr. For andre gevinster beregnes afgiften af den del af gevinstens handelsværdi, der overstiger 750 kr. Den afgiftspligtige er den person eller det selskab m.v. (juridisk person), der afholder spillet. Se SPILAL § 16.

Spil og konkurrencer, som ikke er offentlige, og konkurrencer, hvor vinderchancen udelukkende beror på deltagernes personlige færdigheder, er derimod ikke omfattet af spilleafgiftsloven, og gevinster og præmier er indkomstskattepligtige for vinderne efter statsskattelovens § 4, litra f. Da denne type gevinster og præmier ikke er omfattet af spilleafgiftsloven, vil de være omfattet af indberetningspligten efter SIL § 46.

Omfattet af bestemmelsen vil også være konkurrencer, hvor deltagerne er udvalgt - f.eks. reality-shows, talentkonkurrencer og gættekonkurrencer, hvor deltagerne er udvalgt ved casting eller lignende.

Virksomheder, der udbetaler eller uddeler præmier eller gevinster ved sådanne spil og konkurrencer, vil skulle indberette præmier og gevinster for hver enkelt modtager, hvis gevinsten overstiger 300 kr. Se SIL § 46, stk. 2.

Ikke indberettede præmier og gevinster, der hver især er under 300 kr., er fortsat skattepligtige for modtagerne efter statsskattelovens § 4, litra f. Dermed skal modtageren selv sørge for at oplyse om disse gevinster til Skatteforvaltningen.

Naturalier - værdiansættelse til markedsværdi

Efter SIL § 46, stk. 3, omfatter indberetningspligten efter stk. 1 såvel pengeydelser som naturalier. Naturalier værdiansættes til markedsværdien i overensstemmelse med de skattemæssige principper for værdiansættelse af naturalier. Markedsværdien er som udgangspunkt den værdi, som det må antages at koste modtageren at anskaffe godet i almindelig fri handel.

Hvis en gevinst udgøres af varer, skal den indberetningspligtige opgøre værdien heraf. Den opgjorte værdi skal svare til handelsværdien for en forbruger.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.