A.B.1.2.8.6.7.2.3 Due diligence-regler vedrørende nye Sælgere
Indhold
- Hovedregel
- Gyldighedsperiode
- Konsekvens af, at oplysninger ikke (længere) er korrekte eller pålidelige - hovedregel
- Konsekvens af, at oplysninger ikke (længere) er korrekte eller pålidelige - særregel.
Hovedregel
Den Indberettende Platformsoperatør skal gennemføre de due diligence-procedurer, der er beskrevet i afsnit A.B.1.2.8.6.6 Hvilke oplysninger skal indberettes og udveksles? og opregnet i afsnit A.B.1.2.8.6.7.2 Due diligence-forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, senest den 31. december i den Indberetningspligtige Periode. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 37, stk. 1.
De oplysninger, der skal indberettes senest den 31. januar, skal således være til rådighed og behørigt verificerede inden udgangen af det forudgående kalenderår. De må gerne gennemføres tidligere, fx i forbindelse med, at Sælgeren opretter sig som bruger på Platformen.
Se også afsnit A.B.1.2.8.6.9 Indberetningsfrist om den indberetningspligtige periode.
Gyldighedsperiode
Når oplysningerne er behørigt verificerede, kan de som hovedregel bruges og lægges uprøvede til grund for indberetning, indtil der er forløbet 36 måneder, fra de blev indsamlet. De kan også inden for de 36 måneder blive verificeret eller bekræftet på ny, og i så fald kan de på ny bruges i en periode på 36 måneder. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 37, stk. 3, nr. 1.
Det er dog en forudsætning, at den Indberettende Platformsoperatør ikke har grund til at tro, at oplysningerne
- har været ukorrekte fra starten
- er blevet ukorrekte efterfølgende
- har været upålidelige fra starten eller
- er blevet upålidelige efterfølgende.
Eksempel
En Sælger har ved oprettelse på Platformen oplyst, at hans Primære Adresse er i land A. Det betyder, at platformsoperatøren kan gå ud fra, at Sælgeren er hjemmehørende i land A. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 34, stk. 1. Ved betaling, der gennemføres via Platformen, opgiver Sælgeren imidlertid en bankkonto til modtagelse af Vederlag, der er oprettet i en bank i land B. Den efterfølgende oplysning om tilknytning til land B bevirker, at den oprindelige oplysning om, at Sælgeren er hjemmehørende i land A, er blevet upålidelig, omend ikke nødvendigvis forkert. Den Indberettende Platformsoperatør bør ved kontakt til Sælgeren sikre sig pålidelige oplysninger om, i hvilket land den pågældende er hjemmehørende.
Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 37, stk. 3, nr. 2.
Af teksten kan udledes, at der indtræder handlepligt for platformsoperatøren, både når denne opnår sikker viden om, at oplysninger er ukorrekte, og ved formodning herom.
Konsekvens af, at oplysninger ikke (længere) er korrekte eller pålidelige - hovedregel
Som hovedregel har indtræden af en af de fire omstændigheder, der er nævnt ovenfor, alene den konsekvens, at den Indberettende Platformsoperatør ikke kan lægge oplysningerne til grund for indberetningen i 36 måneder fra indsamlingen eller den seneste kontrol eller verifikation, men i stedet må gennemføre en ny kontrol eller verifikation inden udgangen af kalenderåret. Se hovedreglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 37, stk. 1.
Konsekvens af, at oplysninger ikke (længere) er korrekte eller pålidelige - særregel
BEK nr. 1253 af 06/09/2022 indeholder i § 33 en særregel om skærpede due diligence-krav. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.4 om, hvornår de skærpede due diligence-krav gælder.
Den skærpede due diligence-procedure hos platformsoperatøren går ud på, at
- platformsoperatøren skal rette henvendelse til den pågældende Sælger straks (og ikke først i forbindelse med afslutningen af den næste Indberetningspligtige Periode),
- platformsoperatøren skal anmode Sælgeren om at korrigere eventuelle ukorrekte oplysninger, og
- platformsoperatøren skal anmode Sælgeren om at fremlægge pålidelige data, dokumenter eller andre oplysninger fra en uafhængig kilde som dokumentation for korrektheden af de afgivne oplysninger.
Tilstrækkelig dokumentation kan fx være
- et gyldigt identifikationsdokument udstedt af en offentlig myndighed,
- regninger fra forsyningsselskaber, der sandsynliggør, at Sælgeren har Primær Adresse på en angiven adresse, eller
- en nyligt udstedt attest for skattemæssigt hjemsted.
Læs også:
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
