A.B.1.2.8.6.5.5.6 Om grænse for salg af varer
Indhold
Dette afsnit indeholder:
- Baggrunden for reglen
- Regel
- Grænsen på 30 Relevante Aktiviteter
- Grænsen på 2.000 euro.
Baggrunden for reglen
Reglen skal ses i sammenhæng med det overordnede formål med ordningen, som er at skaffe skattemyndighederne adgang til skatterelevante oplysninger. Privat, ikke kommercielt salg af formuegoder af lav værdi gøres generelt ikke til genstand for beskatning, så det er anset for nødvendigt at indføre en bagatelgrænse, således at de Indberettende Platformsoperatører og skatteforvaltningerne ikke belastes af informationer, der ikke er relevante i en skattemæssig sammenhæng.
Regel
Undtagelsen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 16, nr. 4, går ud på, at en Sælger er en Undtaget Sælger, hvis Sælgeren er:
"En Sælger, for hvilken Platformsoperatøren har formidlet færre end 30 Relevante Aktiviteter i form af salg af Varer, og for hvilken det samlede Vederlag, der er betalt eller krediteret, ikke har oversteget 2.000 euro i løbet af den Indberetningspligtige periode."
En Indberetningsperiode er typisk et kalenderår. Se afsnit A.B.1.2.8.6.9 Indberetningsfrist.
Heraf fremgår, at fritagelsen for indberetningspligt kun gælder i forbindelse med salg af varer. Endvidere fremgår det, at:
- Fritagelsen gælder, uanset om den pågældende Sælger er en fysisk person eller en Enhed, og
- De to grænser på henholdsvis
-
- 30 Relevante Aktiviteter og
- et samlet vederlag på 2.000 euro
- er kumulerede maksimumsgrænser. Hvis én af grænserne er overskredet i en given indberetningsperiode, har Platformsoperatøren indberetningspligt vedrørende Sælgerens aktiviteter, uanset om den anden grænse er overholdt.
Platformsoperatøren er forpligtet til at indberette oplysninger om Sælgere, der skal indberettes om. Det betyder samtidig, at Platformsoperatøren er forpligtet til at sikre, at den ikke indberetter oplysninger om Undtagne Sælgere. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 46, stk. 1, nr. 2. Platformsoperatøren er således forpligtet til at sikre, at den kan identificere de Sælgere, der er Undtagne Sælgere efter denne regel.
Grænsen på 30 Relevante Aktiviteter
Grænsen er uafhængig af det samlede Vederlag. Indberetningspligt vedrørende den pågældende Sælger indtræder således, når grænsen på 30 årlige salg er overskredet, også i tilfælde, hvor det samlede Vederlag er under 2000 euro.
Det forudsættes i almindelighed, at Platformsoperatøren selv kan afgøre på grundlag af de oplysninger, den har registreret, om grænsen på 30 årlige salg er nået. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 27, stk. 2, og § 31. Dette kan i sagens natur ikke vides med sikkerhed ved den første registrering af den pågældende Sælger. Det står Platformsoperatørerne frit for at tilrettelægge procedurer, der sikrer, at due diligence-procedurerne vedrørende de pågældende Sælgere ikke iværksættes ved registreringen, men først på det tidspunkt, hvor en af grænserne bliver overskredet.
Grænsen på 2.000 euro i Vederlag
Grænsen er uafhængig af antallet af salgstransaktioner. Indberetningspligt vedrørende den pågældende Sælger indtræder således, når grænsen er overskredet, også i tilfælde, hvor antallet af salg ligger under 30, eventuelt så lavt som ét salg.
Det forudsættes, at Platformsoperatøren selv kan afgøre på grundlag af de oplysninger, den har registreret, om grænsen på 2000 euro i samlet vederlag er nået. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 27, stk. 2, og § 31. Dette kan i sagens natur ikke vides med sikkerhed ved den første registrering af den pågældende Sælger. Det står Platformsoperatørerne frit for at tilrettelægge procedurer, der sikrer, at due diligence-procedurerne vedrørende de pågældende Sælgere ikke iværksættes ved registreringen, men først på det tidspunkt, hvor en af grænserne bliver overskredet.
Bemærk
Hverken BEK nr. 1253 af 06/09/2022 eller DAC7 indeholder forskrifter for, hvordan et Vederlag, der ikke er angivet i euro, skal omregnes ved vurderingen af, om grænsen på 2.000 euro er overholdt. Se afsnit A.B.1.2.8.6.4.2 Om begrebet Vederlag om Vederlag og værdiansættelse heraf.
Se også
Se også afsnit
- A.B.1.2.8.6.4.2 om begrebet Vederlag
- A.B.1.2.8.6.4.6 om den relevante aktivitet salg af varer.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed