A.B.1.2.8.6.5.5.3 Om offentlige Enheder
Udtrykket "Offentlig Enhed" er i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 18 defineret som "en EU-medlemsstats eller anden jurisdiktions regering, enhver politisk underinddeling af en EU-medlemsstats eller anden jurisdiktion (der omfatter stat, provins, region eller kommune) eller en myndighed eller institution, der ejes fuldt ud af en EU-medlemsstat eller anden jurisdiktion eller af en eller flere af ovenstående (hver især en Offentlig Enhed).
Offentlige enheders aktiviteter anses generelt for at være indberetnings- og informationsudvekslingsordningen uvedkommende, jf. præambel nr. 11 til DAC7:
"I betragtning af den udbredte brug af digitale platforme til at udføre kommercielle aktiviteter, både af enkeltpersoner og enheder, er det afgørende at sikre, at indberetningspligten gælder uanset sælgerens juridiske karakter. Der bør dog fastsættes en undtagelse for offentlige enheder, som ikke bør omfattes af indberetningspligten."
Baggrunden er dels, at offentlige enheder normalt ikke er skattepligtige af deres aktiviteter, dels at der for eventuelle skattepligtige aktiviteter gælder bogførings- og regnskabskrav for den erhvervede indtægt, hvilket også vil omfatte indtægt, der måtte være erhvervet via digitale platforme. Supplerende indberetning af den samme indtægt fra platformsoperatøren er derfor fundet unødvendig.
Platformsoperatøren er forpligtet til at indberette oplysninger om Sælgere, der skal indberettes om. Det betyder samtidig, at Platformsoperatøren er forpligtet til at sikre, at den ikke indberetter oplysninger om Undtagne Sælgere. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 46, stk. 1, nr. 2. Platformsoperatøren er således forpligtet til at sikre, at den kan identificere de Sælgere, der er Undtagne Sælgere efter denne regel.
Bemærk
I en dansk sammenhæng omfatter undtagelsen bl.a. ministerier og statslige styrelser, regioner og kommuner, men også fx fælleskommunale driftsselskaber. Også Danmarks Nationalbank falder ind under definitionen. Ud fra en formålsbetragtning kan offentligt ejede institutioner og offentligt subsidierede selvejende institutioner som fx universiteter anses for omfattet.
Når en indberettende Platformsoperatør skal afgøre, om en Sælger er en Offentlig Enhed og dermed omfattet af undtagelsesbestemmelsen, kan den anvende offentligt tilgængelige oplysninger eller en bekræftelse fra den pågældende Sælger. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 27, stk. 1.
Offentligt tilgængelige oplysninger er fx offentlige registre, men kan også være de pågældende institutioners offentligt tilgængelige hjemmesider. Danske offentligt ejede virksomheder, eksempelvis EKF Danmarks Eksportkreditfond og Finansiel Stabilitet, oplyser typisk om deres ejerforhold på deres hjemmeside.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed