Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.B.1.2.8.6.11.2 Inddragelse af registrering og øvrige sanktioner ved manglende opfyldelse af indberettende platformsoperatørs indberetningspligt

Skatteministeren er i SIL § 43 bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om platformsoperatørers indberetning af oplysninger til told- og skatteforvaltningen om aktiviteter, som en sælger eller udlejer udfører mod vederlag.

Bemyndigelsen er anvendt i § 42 i BEK nr. 1253 af 06/09/2022, hvoraf fremgår, at en Indberettende Platformsoperatør omfattet af § 5, nr. 2, som efter § 50 er registreret hos Skatteforvaltningen, skal indberette de oplysninger, der er fastsat i § 46 for så vidt angår den Indberetningspligtige Periode til Skatteforvaltningen senest den 31. januar i året efter det kalenderår, hvor en Sælger identificeres som en Sælger, der skal indberettes om.

Det fremgår endvidere af  § 53, stk. 1, i BEK nr. 1253 af 06/09/2022, at hvis en indberettende platformsoperatør, som er registreret hos Skatteforvaltningen efter bekendtgørelsens § 51, stk. 1, ikke opfylder sin indberetningspligt, jf. bekendtgørelsens § 42, efter to påmindelser, kan Skatteforvaltningen tilbagekalde den indberettende platformsoperatørs registrering. Registreringen tilbagekaldes senest 90 dage og tidligst 30 dage efter den anden påmindelse.

Videre fremgår det af bekendtgørelsens § 53, stk. 2, at hvis en indberettende platformsoperatør har fået tilbagekaldt sin registrering efter bekendtgørelsens § 53, stk. 1, eller tilsvarende regler i en anden EU-medlemsstat, og den pågældende anmoder om genregistrering, kan der som betingelse for den indberettende platformsoperatørs genregistrering stilles krav om, at den indberettende platformsoperatør på tro og lov erklærer sig villig til at opfylde sin indberetningspligt, herunder foretage eventuelle udestående indberetninger.

Herudover er SIL § 57, stk. 4, ved L 2022-06-21 nr. 902 blevet udvidet til også at omfatte platformsoperatører, der ikke rettidigt opfylder deres pligter efter regler udstedt i medfør af SIL § 43, stk. 2. Herved vil platformsoperatører - i lighed med finansielle institutter - kunne pålægges at gennemføre de due-diligence-procedurer, der følger af de regler, der skal gennemføre DAC7, inden en fastsat frist, og de kan tillige pålægges betaling af daglige tvangsbøder, der skal betales fra overskridelsen af fristen, og indtil pålægget efterkommes.

Ud over ovenstående sanktion i form af inddragelse af registrering er der øvrige sanktioner ved manglende opfyldelse af indberettende platformoperatørers indberetningspligt. Det fremgår af de generelle bemærkninger afsnit 3.1.6.2 til L 2022-06-21 nr. 902 om ændring af skatteindberetningsloven og forskellige andre love, at den gældende bestemmelse i SIL § 57, stk. 1, hvorefter Skatteforvaltningen kan give pålæg om indberetning inden en fastsat frist og betaling af daglige tvangsbøder, hvis indberetningerne ikke foretages rettidigt, tilsvarende vil kunne finde anvendelse i forhold til platformsoperatører, som ikke indberetter rettidigt.

Det samme gør sig gældende for SIL § 56, stk. 2, hvorefter den indberetningspligtige efter anmodning fra Skatteforvaltningen skal indsende det materiale, der udgør grundlaget for de oplysninger, der skal indberettes. Opfyldes anmodningen ikke, kan Skatteforvaltningen efter SIL § 57, stk. 2, give pålæg om indsendelse af materialet.

Efter SIL § 59 a er det forbundet med bødestraf, hvis et pålæg efter § 57, stk. 2, ikke efterkommes rettidigt.

Daglige tvangsbøder efter SIL § 57, stk. 2, kan anvendes, indtil pålægget efterkommes, eller der - ved manglende opfyldelse af pålægget - udstedes et bødeforelæg i medfør af SIL § 59 a.

Et pålæg efter SIL § 57 er en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det betyder, at pålægget kan påklages, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 11, § 35 a og § 35 b . Klage kan ske til Skatteankestyrelsen. 

Et pålæg skal indeholde en henvisning til den relevante lovbestemmelse, og det skal være specificeret, hvilke pligter der skal efterleves, hvilke oplysninger der ønskes udleveret m.v. Det skal endvidere fremgå, at såfremt pålægget ikke efterleves inden for den fastsatte frist, kan der pålægges daglige tvangsbøder, indtil pålægget efterkommes.

For nærmere om sanktioner ved manglende opfyldelse af indberetningspligten, herunder afgørelse, klage m.v. over pålæg og tvangsbøder, se afsnit A.B.1.3.10 Sanktioner ved manglende opfyldelse af indberetningspligt.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.