Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.B.1.2.4.2 Uddelinger fra fonde og foreninger til velgørende formål mv.

Indhold

Dette afsnit handler om fonde og foreningers indberetning af uddelinger til velgørende formål mv.

Afsnittet indeholder

  • Regel
  • Indberetningen 
  • Uddelinger, der ikke er pengeydelser
  • Undtagelser fra indberetningspligten

Regel

Efter SIL § 25, stk. 1, 1. pkt., skal bestyrelser for fonde og foreninger, der er skattepligtige efter fondsbeskatningsloven eller pensionsafkastbeskatningsloven, hver måned foretage indberetning til indkomstregisteret om størrelsen af uddelinger foretaget i en kalendermåned for hver enkelt modtager, jf. dog stk. 4.

Efter SIL § 25, stk. 1, 2. pkt., skal bestyrelser for fonde og foreninger, der er skattepligtige efter fondsbeskatningsloven, for hver enkelt modtager indberette, om uddelingen foretages til fyldestgørelse af formål, der er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, eller til fyldestgørelse af formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige.

Efter SIL § 25, stk. 2, skal indberetningen efter SIL § 25, stk. 1, om uddelinger, som efter fondens eller foreningens valg fradrages på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 2, 2. pkt., foretages for de kalendermåneder, hvor raterne forfalder.

Efter SIL § 25, stk. 3, skal uddelinger, der ikke er pengeydelser, specificeres efter art. 

I SIL § 25, stk. 4, oplistes tre undtagelser fra indberetningspligten.

Indberetningen

Indberetningen skal ske månedligt til indkomstregisteret. Indberetningen skal indeholde oplysning om størrelsen af uddelinger, foretaget i en kalendermåned, for hver enkelt modtager af et legat, understøttelse og andre ydelser, herunder naturalieydelser. Uddelingen anses for foretaget på det tidspunkt, hvor modtageren har erhvervet endelig ret til uddelingen.

Bestyrelser for fondene m.v., der er skattepligtige efter FBL (fondsbeskatningsloven) skal indberette, om den enkelte uddeling sker til fyldestgørelse af formål, der er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, eller til fyldestgørelse af formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige. Dette skal ses i sammenhæng med, at modtagere af ikke-almennyttige uddelinger fra fonde og foreninger omfattet af FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, skal, jf. LL (ligningsloven) § 7 V, alene medregne 80 pct. af uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, mens modtagere af almennyttige uddelinger fra fonde og foreninger omfattet af FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, som udgangspunkt skal medregne hele uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det er derfor nødvendigt at kunne skelne mellem uddelingerne.

Efter SIL § 25, stk. 2, skal indberetningen efter stk. 1 om uddelinger, som efter fondens eller foreningens valg fradrages på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk.  2, 2. pkt., foretages for de kalendermåneder, hvor raterne forfalder.

Bestemmelsen betyder, at fondens eller foreningens indberetningspligter vil være synkroniseret med det valgte fradragstidspunkt.

Uddelinger, der ikke er pengeydelser

Efter SIL § 25, stk. 3, skal uddelinger, der ikke er pengeydelser, specificeres efter art. Indberetning om naturalieydelsen vil skulle ske ved en beskrivelse af godet i et tekstfelt.

Undtagelser til indberetningspligten

Bestemmelsen i § 25, stk. 4, indeholder undtagelser til indberetningspligten.

  • Efter SIL § 25, stk. 4, nr. 1, omfatter indberetningspligten ikke uddelinger til fysiske personer, der ikke er skattepligtige af uddelingen efter KSL (kildeskatteloven) §§ 1 eller 2. Bestemmelsen indebærer, at der ikke skal ske indberetning om uddelinger af legater fra fonde og foreninger til fysiske personer, hvis den pågældende ikke er fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark efter KSL (kildeskatteloven) §§ 1 eller 2. Fonden eller foreningen har mulighed for at spørge nærmere ind til skattepligtsforhold i forbindelse med ansøgning om et legat m.v., herunder ved at ansøgerne på eventuelle ansøgningsblanketter skal foretage afkrydsning herom. Derudover vil der være tilfælde, hvor det på baggrund af oplysningerne på ansøgningen vil være klart, om ansøgeren er hjemmehørende i Danmark eller ej.

  • Efter SIL § 25, stk. 4, nr. 2, omfatter indberetningspligten ikke uddelinger til fysiske personer, hvis uddelingen efter LL (ligningsloven) § 7, nr. 6 og 22, ikke skal medregnes ved opgørelsen af modtagerens skattepligtige indkomst. LL (ligningsloven) § 7, nr. 6, omhandler legater, der udbetales fra en fond, stiftelse, forening m.v. til militært personel eller civile, der er udsendt eller har været udsendt i tjeneste af den danske stat på militær mission i udlandet, og som under eller som følge af opholdet får fysiske eller psykiske skader. Endvidere omfatter bestemmelsen legater, der ydes til de pågældendes pårørende, hvis den udsendte er kommet fysisk eller psykisk til skade eller er omkommet i forbindelse med opholdet. LL (ligningsloven) § 7, nr. 22, omfatter uddelinger på indtil 10.000 kr. årligt pr. modtager fra en fond eller forening, som efter LL (ligningsloven) § 7, nr. 22, er godkendt af Skatteforvaltningen, og hvis formål er at støtte socialt eller sygdomsbekæmpende arbejde.

  • Efter SIL § 25, stk. 4, nr. 3, omfatter indberetningspligten ikke uddelinger til juridiske personer, hvis uddelingen ikke skal medregnes ved opgørelsen af modtagerens skattepligtige indkomst.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.