A.B.1.2.4.2 Uddelinger fra fonde og foreninger til velgørende formål mv.
Indhold
Dette afsnit handler om fonde og foreningers indberetning af uddelinger til velgørende formål mv.
Afsnittet indeholder
- Regel
- Indberetningen
- Uddelinger, der ikke er pengeydelser
- Undtagelser fra indberetningspligten
Regel
Efter SIL § 25, stk. 1, 1. pkt., skal bestyrelser for fonde og foreninger, der er skattepligtige efter fondsbeskatningsloven eller pensionsafkastbeskatningsloven, hver måned foretage indberetning til indkomstregisteret om størrelsen af uddelinger foretaget i en kalendermåned for hver enkelt modtager, jf. dog stk. 4.
Efter SIL § 25, stk. 1, 2. pkt., skal bestyrelser for fonde og foreninger, der er skattepligtige efter fondsbeskatningsloven, for hver enkelt modtager indberette, om uddelingen foretages til fyldestgørelse af formål, der er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, eller til fyldestgørelse af formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige.
Efter SIL § 25, stk. 2, skal indberetningen efter SIL § 25, stk. 1, om uddelinger, som efter fondens eller foreningens valg fradrages på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 2, 2. pkt., foretages for de kalendermåneder, hvor raterne forfalder.
Efter SIL § 25, stk. 3, skal uddelinger, der ikke er pengeydelser, specificeres efter art.
I SIL § 25, stk. 4, oplistes tre undtagelser fra indberetningspligten.
Indberetningen
Indberetningen skal ske månedligt til indkomstregisteret. Indberetningen skal indeholde oplysning om størrelsen af uddelinger, foretaget i en kalendermåned, for hver enkelt modtager af et legat, understøttelse og andre ydelser, herunder naturalieydelser. Uddelingen anses for foretaget på det tidspunkt, hvor modtageren har erhvervet endelig ret til uddelingen.
Bestyrelser for fondene m.v., der er skattepligtige efter FBL (fondsbeskatningsloven) skal indberette, om den enkelte uddeling sker til fyldestgørelse af formål, der er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, eller til fyldestgørelse af formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige. Dette skal ses i sammenhæng med, at modtagere af ikke-almennyttige uddelinger fra fonde og foreninger omfattet af FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, skal, jf. LL (ligningsloven) § 7 V, alene medregne 80 pct. af uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, mens modtagere af almennyttige uddelinger fra fonde og foreninger omfattet af FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, som udgangspunkt skal medregne hele uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det er derfor nødvendigt at kunne skelne mellem uddelingerne.
Efter SIL § 25, stk. 2, skal indberetningen efter stk. 1 om uddelinger, som efter fondens eller foreningens valg fradrages på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 2, 2. pkt., foretages for de kalendermåneder, hvor raterne forfalder.
Bestemmelsen betyder, at fondens eller foreningens indberetningspligter vil være synkroniseret med det valgte fradragstidspunkt.
Uddelinger, der ikke er pengeydelser
Efter SIL § 25, stk. 3, skal uddelinger, der ikke er pengeydelser, specificeres efter art. Indberetning om naturalieydelsen vil skulle ske ved en beskrivelse af godet i et tekstfelt.
Undtagelser til indberetningspligten
Bestemmelsen i § 25, stk. 4, indeholder undtagelser til indberetningspligten.
-
Efter SIL § 25, stk. 4, nr. 1, omfatter indberetningspligten ikke uddelinger til fysiske personer, der ikke er skattepligtige af uddelingen efter KSL (kildeskatteloven) §§ 1 eller 2. Bestemmelsen indebærer, at der ikke skal ske indberetning om uddelinger af legater fra fonde og foreninger til fysiske personer, hvis den pågældende ikke er fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark efter KSL (kildeskatteloven) §§ 1 eller 2. Fonden eller foreningen har mulighed for at spørge nærmere ind til skattepligtsforhold i forbindelse med ansøgning om et legat m.v., herunder ved at ansøgerne på eventuelle ansøgningsblanketter skal foretage afkrydsning herom. Derudover vil der være tilfælde, hvor det på baggrund af oplysningerne på ansøgningen vil være klart, om ansøgeren er hjemmehørende i Danmark eller ej.
-
Efter SIL § 25, stk. 4, nr. 2, omfatter indberetningspligten ikke uddelinger til fysiske personer, hvis uddelingen efter LL (ligningsloven) § 7, nr. 6 og 22, ikke skal medregnes ved opgørelsen af modtagerens skattepligtige indkomst. LL (ligningsloven) § 7, nr. 6, omhandler legater, der udbetales fra en fond, stiftelse, forening m.v. til militært personel eller civile, der er udsendt eller har været udsendt i tjeneste af den danske stat på militær mission i udlandet, og som under eller som følge af opholdet får fysiske eller psykiske skader. Endvidere omfatter bestemmelsen legater, der ydes til de pågældendes pårørende, hvis den udsendte er kommet fysisk eller psykisk til skade eller er omkommet i forbindelse med opholdet. LL (ligningsloven) § 7, nr. 22, omfatter uddelinger på indtil 10.000 kr. årligt pr. modtager fra en fond eller forening, som efter LL (ligningsloven) § 7, nr. 22, er godkendt af Skatteforvaltningen, og hvis formål er at støtte socialt eller sygdomsbekæmpende arbejde.
-
Efter SIL § 25, stk. 4, nr. 3, omfatter indberetningspligten ikke uddelinger til juridiske personer, hvis uddelingen ikke skal medregnes ved opgørelsen af modtagerens skattepligtige indkomst.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed