Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.B.1.2.3.14 Finansielle virksomheders ydelser ved kunde- eller medlemsprogrammer

Indhold

Dette afsnit handler om indberetningspligten i SIL § 19 a for finansielle virksomheder om visse beløb, som er udbetalt som led i kunde- eller medlemsprogrammer

Afsnittet indeholder:
•    Regel
•    Indberetningen
•    Bemyndigelse
•    Skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB)

Regel

Efter SIL § 19 a, stk. 1, skal finansielle virksomheder, fondsmæglerselskaber og forsikringsvirksomheder hvert år indberette skattepligtige beløb, som er betalt som led i kunde- eller medlemsprogrammer eller lignende generelle ordninger til de enkelte kunder i det forudgående kalenderår, når det skattepligtige beløb ikke er omfattet af andre indberetningspligter i lovens kapitel 2 eller regler udstedt i medfør heraf. Se SIL § 19 a, stk. 1.

Efter SIL § 19 a, stk. 2, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen.

Bemærk

SIL § 19 a, der er indsat ved § 3, nr. 8, i lov nr. 2197 af 29. december 2020, trådte i kraft 1. januar 2021 og har ikke virkning for indberetninger for kalenderåret 2020 og tidligere.

Pr. 1. januar 2024 er SIL § 19 a, stk. 1, ændret, jf. § 353, nr. 2, i lov nr. 718 af 13. juni 2023, idet fondsmæglerselskaber og forsikringsvirksomheder er tilføjet. Ændringen er en konsekvens af ovennævnte hovedlov om forsikringsvirksomhed og ændring af lov om finansiel virksomhed, idet forsikringsvirksomheder ikke længere er omfattet af lov om finansiel virksomhed og dermed af lovens definition af finansielle virksomheder. Tilføjelsen i SIL § 19 a, stk. 1, betyder derfor, at fondsmæglerselskaber og forsikringsvirksomheder fortsat er omfattet af indberetningspligten efter SIL § 19 a, stk. 1.

Indberetningen

Efter SIL § 19 a, stk. 1, skal finansielle virksomheder, fondsmæglerselskaber og forsikringsvirksomheder hvert år indberette om skattepligtige beløb, som er udbetalt til de enkelte kunder i det forudgående kalenderår som led i kunde- eller medlemsprogrammer eller lignende generelle ordninger, når det skattepligtige beløb ikke er omfattet af andre indberetningspligter i SIL kapitel 2 eller regler udstedt i medfør heraf.

Kunde- eller medlemsprogrammer eller lignende generelle ordninger skal i denne bestemmelse forstås som ordninger, hvor finansielle virksomheder m.v. betaler kunder beløb som led i en generel ordning, der ud fra markedsføringsmæssige eller lignende hensyn tilbydes en større gruppe af kunder.
Finansielle virksomheder skal i forhold til denne bestemmelse forstås i overensstemmelse med definitionen af finansielle virksomheder i § 5, nr. 1, i lov om finansiel virksomhed. Det vil sige pengeinstitutter, realkreditinstitutter og investeringsforvaltningsselskaber.

Herudover er fondsmæglerselskaber og forsikringsvirksomheder omfattet af bestemmelsen. 

Hvis udbetalingen af det skattepligtige beløb sker til en kunde, hvor kundeforholdet består af et sameje, vil indberetningen efter den foreslåede bestemmelse skulle ske om hver enkelt kunde.

Indberetningen skal alene foretages efter SIL § 19 a, stk. 1, hvis det udbetalte beløb ikke er omfattet af andre bestemmelser og dermed skal indberettes efter andre regler i SIL kapitel 2. Det forudsætter, at det skattepligtige beløb ikke er indberettet som f.eks. en rabat, som reducerer en renteudgift, som indberettes.

Bemyndigelse

Efter SIL § 19 a, stk. 2, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler for indberetningen. Denne bemyndigelse er udnyttet i SIB § 42.

Skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB)

Efter SIB § 42 skal der indrettes følgende oplysninger efter SIL § 19 a:
1) Identiteten af den indberetningspligtige, jf. bekendtgørelsens § 1.
2) Identiteten af kunden, jf. bekendtgørelsens § 3.
3) Kalenderårets samlede udbetaling af skattepligtige beløb til kunden.
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.