A.B.1.2.3.10 Udbytte af aktier i depot til forvaltning
Indhold
Dette afsnit handler om indberetning for den, der som led i sin virksomhed modtager udbytte af aktiver mv. i depot til forvaltning.
Afsnittet indeholder
- Regel
- Indberetningen
- Regulerede markeder og multilaterale handelsfaciliteter
- Aktier mv.
- Værdipapircentral
- Hvilke oplysninger skal indberettes
- Kontoførende institut i værdipapircentral
- Bemyndigelse
- Skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB)
Regel
Den, der som led i sin virksomhed (typisk et pengeinstitut) modtager aktier m.v. i depot til forvaltning, skal indberette til Skatteforvaltningen om udbytte, der er udloddet af deponerede aktier m.v., der er optaget til handel på regulerede markeder eller multilaterale handelsfaciliteter, og af aktier m.v., der ikke er optaget til handel på regulerede markeder, men er registreret i en værdipapircentral. Se SIL § 16, stk. 1
SIL § 16, stk. 2, fastsætter, hvilke oplysninger indberetningen efter SIL § 16, stk. 1, skal indeholde for hver udbyttemodtager.
Hvis en virksomhed, som er omhandlet i § 16, stk. 1, ikke er indberetningspligtig som følge af § 47, stk. 1, 1. pkt., men er et kontoførende institut i en værdipapircentral, påhviler indberetningspligten værdipapircentralen, for så vidt angår udbytte af aktier m.v. registreret i denne. Se SIL § 16, stk. 3.
Efter SIL § 16, stk. 4, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen.
Bemærk
SIL § 16, stk. 1, og stk. 2, nr. 7, er ændret ved § 7, nr. 2 og 3, i lov nr. 1563 af 12. december 2023 , idet "multilaterale handelsfaciliteter" er tilføjet.
Indberetningen
Efter SIL § 16, stk. 1, skal den, der som led i sin virksomhed (typisk et pengeinstitut) modtager aktier m.v. i depot til forvaltning, indberette til Skatteforvaltningen om udbytte, der er udloddet af deponerede aktier m.v., der er optaget til handel på regulerede markeder eller multilaterale handelsfaciliteter, og af aktier m.v., der ikke er optaget til handel på regulerede markeder, men er registreret i en værdipapircentral.
SIL § 16 omfatter således aktier m.v., som er deponeret hos en depotfører. Ifølge forarbejder til bestemmelsen er indberetningspligten pålagt depotføreren, fordi denne gennem sin registrering af ejeren af depotet som udgangspunkt vil have kendskab til ejerens identitet. Denne viden har det udloddende selskab ikke nødvendigvis.
For de aktier m.v., der hverken er optaget til handel på regulerede markeder eller multilaterale handelsfaciliteter eller er registreret i en værdipapircentral, har det udloddende selskab indberetningspligt. Se SIL § 29.
Regulerede markeder og multilaterale handelsfaciliteter
Regulerede markeder og multilaterale handelsfaciliteter er defineret i § 3 i lov om kapitalmarkeder. Ved et reguleret marked skal herefter ifølge forarbejderne til SIL § 16 forstås et multilateralt system, hvor der inden for systemet og i overensstemmelse med dettes ufravigelige regler sammenføres eller befordres sammenføring af en flerhed af tredjeparters interesser i køb og salg af værdipapirer på en sådan måde, at der indgås aftaler om handel med værdipapirer, der er optaget til handel efter dette markeds regler eller systemer.
Regulerede markeder er defineret i overensstemmelse med artikel 4, stk. 1, nr. 14, i MiFID-direktivet.
Betegnelsen »regulerede markeder« tilsigter endvidere i skattelovgivningen at dække regulerede markeder i Danmark, regulerede markeder i lande inden for EU eller lande som EU har indgået aftale med på det finansielle område, samt tilsvarende markeder i andre lande.
Af forarbejderne til ændringen af bl.a. SIL § 16, hvorved multilateral handelsfacilitet er tilføjet, fremgår det, at der ved en multilateral handelsfacilitet forstås et multilateralt handelssystem, som ikke er et reguleret marked, idet der ved et handelssystem forstås ethvert system eller enhver facilitet, hvor forskellige tredjeparters købs- og salgsinteresser i finansielle instrumenter kan sammenføres, jf. § 3 i lov kapitalmarkeder. Eksempelvis er Nasdaq Copenhagen et reguleret marked, mens vækstbørsen First North er en multilateral handelsfacilitet.
Aktier mv.
Når der i bestemmelsen henvises til »aktier m.v.« skal dette forstås som de papirer, der er omfattet af aktieavancebeskatningsloven.
Værdipapircentral
Ved en værdipapircentral forstås et selskab, der driver registreringsvirksomhed. Ved registreringsvirksomhed forstås udstedelse af fondsaktiver, f.eks. aktier, gennem en værdipapircentral og indskrivning af rettigheder over disse i et register i værdipapircentralen.
Hvilke oplysninger skal indberettes
Efter SIL § 16, stk. 2, nr. 1-7, skal indberetningen for hver udbyttemodtager indeholde følgende:
-
Nr. 1 - Oplysning om identifikation af den, der foretager indberetningen.
-
Nr. 2 - Oplysning om identifikation af udbyttemodtageren, og identifikation af depotet. Tilfalder udbyttet en anden end ejeren af aktien m.v. (en eventuel rentenyder), skal rentenyderen betragtes som udbyttemodtager, og indberetning skal ske i relation til rentenyderen. Identifikationen af udbyttemodtager/rentenyder skal ske efter de nærmere regler herom i SIB § 3. Identifikationen af depotet sker ved angivelse af depotets art (om depotet er et individuelt eller et fælles depot) og depotnummer.
-
Nr. 3 - Oplysning om størrelsen af det udloddede udbytte før og efter indeholdelse af udbytteskat, det indeholdte beløb og ved udlodning af udbytte af aktie m.v. i danske selskaber m.v. den procentsats, der er anvendt ved eventuel indeholdelse af udbytteskat. Når der i bestemmelsen henvises til »selskaber m.v.« skal dette som udgangspunkt forstås som de selskaber (f.eks. aktie- eller anpartsselskaber) og foreninger (f.eks. investeringsforeninger) og andre juridiske personer, der har udstedt de pågældende aktier m.v.
-
Nr. 4 - Oplysning om baggrunden for udlodning uden indeholdelse af udbytteskat eller for indeholdelse af udbytteskat med reduceret sats. Undladelse af indeholdelse af udbytteskat kan ske i en række tilfælde, f.eks. ved udlodning til moder- eller koncernselskaber, udlodning vedrørende aktier i pensionsdepoter og udlodninger til modtagere, som har udbyttefrikort. Indberetningen skal i disse tilfælde indeholde oplysning om, hvilken undtagelse fra indeholdelse af udbytteskat der finder anvendelse. Indeholdelse med en reduceret sats (mindre end 27 pct.) kan f.eks. ske ved udlodning til selskaber, der ikke er moder- eller koncernselskaber.
-
Nr. 5 - Oplysning om datoen for vedtagelse eller beslutning om udbetaling eller godskrivning af udbyttet.
-
Nr. 6 - Oplysning om identiteten af aktien.
-
Nr. 7 - Oplysning om, hvilket land den udbyttegivende aktie m.v. er udstedt i, og om aktien m.v. er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet.
Kontoførende institut i værdipapircentral
Hvis en virksomhed, som er omhandlet i SIL § 16, stk. 1, ikke er indberetningspligtig som følge af § 47, stk. 1, 1. pkt., men er et kontoførende institut i en værdipapircentral, påhviler indberetningspligten værdipapircentralen, for så vidt angår udbytte af aktier m.v. registreret i denne.
Se SIL § 16, stk. 3.
Bestemmelsen vedrører den situation, hvor der i en dansk værdipapircentral er et udenlandsk kontoførende institut, som ikke er indberetningspligtigt efter skatteindberetningslovens § 16, stk. 1, som følge af bestemmelsen i SIL § 47, stk. 1, 1. pkt., hvorefter bl.a. indberetningspligten i SIL § 16 alene påhviler fysiske eller juridiske personer, der er hjemmehørende i Danmark, eller som driver virksomhed fra et fast driftssted i Danmark.
Bestemmelsen i SIL § 16, stk. 3, medfører, at indberetningspligten i denne situation påhviler værdipapircentralen, for så vidt angår udbytte af aktier m.v. der er registreret i depoter, det pågældende kontoførende institut fører i værdipapircentralen. Formålet med reglen er, at der sker indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral, uanset om det kontoførende institut er dansk eller udenlandsk.
Bemyndigelse
Efter SIL § 16, stk. 4, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen.
Bemyndigelsen er udnyttet i SIB § 33, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1724 af 12. december 2023.
Skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB)
Det fremgår af SIB § 33, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1724 af 12. december 2023, at indberetningspligten efter SIL § 16, stk. 1 og 2, omfatter:
1) Depositarens identitet, jf. § 1.
2) Identiteten af udbyttemodtageren eller -modtagerne, jf. § 3.
3) Depotets identitet og art.
4) Størrelsen af det udloddede udbytte ved hver enkelt udlodning før og efter indeholdelse af udbytteskat, den indeholdte udbytteskat og ved udlodning af udbytte af aktier m.v. i danske selskaber m.v. tillige den procentsats, der er anvendt ved eventuel indeholdelse af udbytteskat.
5) Oplysning om baggrunden herfor ved udlodning uden indeholdelse af udbytteskat eller ved indeholdelse af udbytteskat med reduceret sats.
6) Identiteten af aktien m.v., herunder med angivelse af ISIN-fondskode, hvis en sådan er tildelt, og af identiteten af det udloddende selskab m.v. efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning.
7) Oplysning om aktien m.v. er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet.
8) Oplysning om hvilket land aktien m.v. er udstedt i.
9) Datoen for vedtagelse eller beslutning om udbetaling eller godskrivning af udbyttet.
Bemærk
SIB § 33, nr. 7, er ændret pr. 1. januar 2024 ved § 1, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 1724 af 12. december 2023, idet multilateral facilitet er tilføjet. Ændringen har efter den nævnte bekendtgørelses § 2, stk. 3, ikke virkning for indberetning om udbytter, hvor vedtagelse eller beslutning om udbetaling eller godskrivning af udbyttet sker før den 1. januar 2024. For indberetning af udbytter, hvor vedtagelse eller beslutning om udbetaling eller godskrivning af udbyttet sker før den 1. januar 2024, finder de hidtil gældende regler anvendelse. Ændringen er en konsekvens af ændringen af SIL § 16 ved § 7 i lov nr. 1563 af 12. december 2023.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed