Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

A.B.1.1 Skatteindberetningsloven

Indhold

Dette afsnit handler om skatteindberetningslovens formål og den overordnede struktur i loven.

Afsnittet indeholder:

  • Skatteindberetningslovens formål og baggrund mv.
  • Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser mv.
  • De materielle reglers betydning for indberetningsreglerne

Skatteindberetningslovens formål og baggrund mv.

Skatteindberetningsloven handler om tredjemands automatiske indberetning af oplysninger. Indberetningspligter fandtes tidligere i den nu tidligere skattekontrollov, jf. LBK nr. 1264 af 31. oktober 2013 med senere ændringer, men er i dag udskilt til en selvstændig lov, nemlig skatteindberetningsloven, der trådte i kraft 1. januar 2019.

Indberetningerne fra tredjemand er med til at sikre datagrundlaget til brug for dannelsen af borgerens årsopgørelser og oplysningsskemaer. Indberetninger fra tredjemand er således væsentlige for myndighedsudøvelsen og den service, Skatteforvaltningen ønsker at yde borgerne, når borgerens årsopgørelser dannes på baggrund af de - i nogle tilfælde - komplicerede skatteregler.

Den tidligere skattekontrollov er blevet opdelt i:

  • Skattekontrolloven (LBK nr. 283 af 2. marts 2022 med senere ændringer. Oprindeligt lov nr. 1535 af 19. december 2017)

    Indeholder Skatteforvaltningens kontrolbeføjelser, bestemmelser om skatteyders oplysningspligt og tredjemands oplysningspligter på myndighedens anmodning.

  • Skatteindberetningsloven (LBK nr.  1754 af 30. august 2021 med senere ændringer. Oprindeligt lov nr. 1536 af 19. december 2017)

Indeholder bestemmelser om tredjemands pligt til uden opfordring at indberette oplysninger til Skatteforvaltningen, herunder til Indkomstregisteret om tredjemand - fx arbejdsgiveres indberetning af løn og bankers indberetning af renter mv.

  • Følgelovgivning (Lov nr. 1555 af 19. december 2017) med senere ændringer.

Med opdelingen i en skattekontrollov og en skatteindberetningslov er det også tydeliggjort, at lovene har forskellige formål. Skattekontrolloven handler, som navnet tilsiger, om kontrol, mens skatteindberetningslovens automatiske indberetningspligter primært handler om at kunne anvende oplysningerne ved dannelsen af borgernes årsopgørelser og oplysningsskemaer, ligesom indberetninger til indkomstregisteret i øvrigt indgår i et fællesoffentligt samarbejde om at indhente oplysninger, således at borgerne ikke skal meddele de samme oplysninger til forskellige myndigheder.

Skatteindberetningsloven viderefører i vidt omfang indberetningsreglerne i den tidligere skattekontrollovs afsnit II.

►◄

Strukturen i loven

Skatteindberetningslovens struktur følger pligtsubjektet - altså hvem der er indberetningspligtig. Dette er primært af hensyn til netop pligtsubjektet, der i forbindelse med indberetning til Skatteforvaltningen i høj grad har brug for et overskueligt og anvendeligt redskab.

De første 7 kapitler indeholder lovens indberetningsbestemmelser fordelt efter pligtsubjekt:

  • Kapitel 1 - Arbejds- og hvervgivere m.v.

  • Kapitel 2 - Finansielle virksomheder m.v.

  • Kapitel 3 - Fonde og foreninger m.v.

  • Kapitel 4 - Selskaber m.v.

  • Kapitel 5 - Fagforeninger og A-kasser

  • Kapitel 6 - Offentlige myndigheder

  • Kapitel 7 - Andre indberetninger

Kapitel 8 indeholder fælles bestemmelser om bl.a. territorial afgrænsning af indberetningspligten, registrering af indberetningspligtige, visse fælles undtagelser, indhentelse af identifikationsoplysninger til brug for indberetningen, indberetningsfrister, opbevaring af grundlaget for indberetningen og tvangsbøder.

Kapitel 9 indeholder lovens straffebestemmelser.

Kapitel 10 indeholder bestemmelserne om ikrafttrædelse og territorial gyldighed.

Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser mv.

Skatteindberetningsloven trådte i kraft den 1. januar 2019, jf. SIL § 64, stk. 1.

►◄

Dette betyder, at for de indberetninger, der 

  • skal ske månedligt, vil indberetningen efter skatteindberetningsloven ske første gang for januar måned 2019.

  • skal ske kvartalsvist, vil indberetningen efter skatteindberetningsloven ske første gang for 1. kvartal 2019.

  • skal ske årligt, vil indberetningen efter skatteindberetningsloven ske første gang vedrørende kalenderåret 2019.

Det fremgår af SIL § 64, stk. 2 og 3, at skatteindberetningsloven ikke finder anvendelse på indberetninger vedrørende kalenderåret 2018 eller tidligere. For sådanne indberetninger finder bestemmelserne i den tidligere skattekontrollov anvendelse.-

I henhold til SIL § 65 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland.

De materielle reglers betydning for indberetningsreglerne

Bestemmelserne i skatteindberetningsloven hviler i en vis forstand på de materielle skatteretlige regler. Hvorvidt den indberetningspligtige skal indberette en oplysning til Skatteforvaltningen afhænger i vidt omfang af, hvordan oplysningen kvalificeres efter dets materielle skatteretlige indhold. Som udgangspunkt gennemgås de materielle skatteretlige regler ikke i forbindelse med gennemgangen af indberetningsreglerne, idet de materielle skatteretlige regler er gennemgået i andre afsnit i Den juridiske vejledning. Der henvises til indholdsfortegnelsen for den samlede vejledning.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.