Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.A.6.4.1 Oplysningspligtens betydning, formkrav og tidsfrist

Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Hvad betyder oplysningspligten?
  • Hvordan skal oplysningspligten opfyldes?
  • Hvornår skal oplysningspligten opfyldes?
  • Bestemmelsesnøgle.

Hvad betyder oplysningspligten?

Reglerne om den dataansvarliges oplysningspligt over for den registrerede findes i DBF artikel 13 og 14 samt de supplerende undtagelser i DBL § 22 og DBL § 23.

I DBF artikel 13 og 14 skelnes der mellem den situation, hvor der indsamles personoplysninger fra den registrerede selv (artikel 13), og den situation, hvor personoplysningerne om den registrerede indsamles fra andre end den registrerede selv (artikel 14).

Oplysningspligten indebærer, at den dataansvarlige, her Skatteforvaltningen, på eget initiativ er forpligtet til at give den registrerede en række informationer ved indsamling af personoplysninger om vedkommende. Informationerne, som skal gives til den registrerede, vedrører behandlingen af personoplysninger. Der kan læses mere om kravene til informationerne i afsnit A.A.6.4.2 Når personoplysningerne indsamles hos den registrerede og A.A.6.4.3 Når personoplysningerne indsamles hos andre end den registrerede.

Indsamling af personoplysninger kan bl.a. ske ved hjælp af ansøgningsskemaer og blanketter, der udfyldes af den registrerede selv, men også ved, at den dataansvarlige modtager personoplysninger fra andre end den registrerede. Oplysningspligten gælder i øvrigt, uanset om den dataansvarlige har anmodet om de modtagne personoplysninger eller har modtaget dem uopfordret.

Oplysningspligten gælder i forhold til alle registrerede. Bipersoner har derfor som udgangspunkt samme rettigheder som andre registrerede personer (hovedpersoner). For hver enkelt behandling af oplysninger om bipersoner skal der tages stilling til, om oplysningspligten skal opfyldes. Dog vil der oftere end i forhold til andre registrerede kunne undtages fra oplysningspligten i forhold til bipersoner. Se hertil særligt afsnit A.A.6.4.3 Når personoplysningerne indsamles hos andre end den registrerede i forhold til omtalen af undtagelsen om en uforholdsmæssig indsats ved indsamling af personoplysninger fra andre end den registrerede. For en nærmere gennemgang af, hvad der forstås ved bipersoner, henvises til A.A.6.3.1 Indsigtsretten.

Hvordan skal oplysningspligten opfyldes?

Oplysningspligten bør som udgangspunkt opfyldes ved skriftligt at give den registrerede de informationer om behandlingen af personoplysninger, som den pågældende har krav på at få. På denne måde vil den dataansvarlige også bedst kunne dokumentere, at oplysningspligten er blevet opfyldt.

Informationerne skal gives på en måde, der er hensigtsmæssig i forhold til, hvordan den dataansvarlige er i kontakt med den registrerede, herunder om kontakten sker elektronisk eller ej.

Der er efter reglerne i databeskyttelsesforordningen ikke et krav om, at informationerne skal gives i et bestemt format eller lignende. Det er op til den dataansvarlige selv at vurdere, hvordan informationerne mest hensigtsmæssigt gives til den registrerede.

Informationerne skal gives til den registrerede, og de skal gives på en tydelig, gennemsigtig, kortfattet og letforståelig måde. Sproget skal være klart og enkelt, og informationerne skal være tydeligt adskilt fra andre informationer. Se DBF artikel 12, stk. 1.

Hvornår skal oplysningspligten opfyldes?

Når personoplysningerne indsamles hos den registrerede

Når personoplysningerne indsamles hos den registrerede, skal oplysningspligten normalt opfyldes senest samtidig med indsamlingen. Se DBF artikel 13, stk. 1, og stk. 2. Hvis den registrerede skal udfylde en ansøgning, blanket eller lignende og indlevere den til den dataansvarlige, kan informationerne med fordel gives i selve ansøgningen eller blanketten.

I andre tilfælde, hvor den registrerede selv henvender sig - eventuelt uopfordret - skal informationerne gives snarest muligt. Normalt betyder det, at informationerne skal gives inden for 10 dage.

Informationerne skal som udgangspunkt kun gives én gang (også ved løbende indsamlinger), medmindre informationerne på et senere tidspunkt behandles til et andet formål end det, som de oprindeligt blev indsamlet til. I de tilfælde skal oplysningspligten opfyldes på ny. Se nærmere herom i afsnit A.A.6.4.4 Når personoplysningerne viderebehandles til andre formål.

Når personoplysningerne indsamles hos andre end den registrerede

Når personoplysningerne indsamles hos andre end den registrerede, skal oplysningspligten opfyldes så tidligt som muligt efter indsamlingen. Det betyder normalt, at informationerne skal gives inden for 10 dage. Informationerne må under alle omstændigheder ikke gives senere end en måned efter indsamlingen. Se DBF artikel 14, stk. 3, litra a.

►Hvis den dataansvarlige ved, at denne ganske kort tid efter indsamlingen af personoplysningerne kommer i kontakt med den registrerede, kan den dataansvarlige overveje at vente med at give informationerne på tidspunktet for den senere kontakt indenfor den første måned efter indsamlingen. Se DBF artikel 14, stk. 3, litra b.◄

I tilfælde, hvor de personoplysninger, der indsamles, er bestemt til at blive videregivet til tredjemand, kan den dataansvarlige overveje at vente med at give informationerne til den registrerede, til første gang personoplysningerne videregives til tredjemand. Det er dog en betingelse, at det på tidspunktet for indsamlingen står klart, at personoplysningerne skal videregives til tredjemand indenfor den første måned efter indsamlingen. Bemærk, at også her må informationerne ikke gives senere end en måned efter, at personoplysningerne er indsamlet. Se DBF artikel 14, stk. 3, litra c.

Informationerne skal som udgangspunkt kun gives én gang (også ved løbende indsamlinger), medmindre personoplysningerne på et senere tidspunkt behandles til et andet formål end det, som de oprindeligt blev indsamlet til. I de tilfælde skal oplysningspligten opfyldes på ny. Se nærmere herom i afsnit A.A.6.4.4 Når personoplysningerne viderebehandles til andre formål.

Bestemmelsesnøgle

Databeskyttelsesforordningen, der trådte i kraft den 25. maj 2018, og som suppleres af databeskyttelsesloven, erstatter den tidligere persondatalov. Se tidligere version af Den juridiske vejledning 2023-1 (version 3.10), som indeholder en bestemmelsesnøgle.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.