Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

A.A.13.5.4 Genoptagelse af Skatteforvaltningens afgørelse ved klage

Der ydes omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand ved behandling af en klagesag eller en sag ved domstolene mv., uanset om sagen gennemføres til formel afgørelse eller bliver trukket tilbage. Der ydes således også omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand til selve klagesagen m.v., når Skatteforvaltningen i forbindelse med en klagesag ved Skatteankestyrelsen, for skatteankenævnene, eller ved Landsskatteretten på baggrund af klagen vælger at genoptage sagen. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 35a, stk. 5. Det er dog en forudsætning, at den underliggende sagstype er godtgørelsesberettiget.

Ved genoptagelse efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 35a, stk. 5, anses klagen for tilbagekaldt.

Klagesagen og genoptagelsessagen er to forskellige sager. Der ydes alene omkostningsgodtgørelse for den sagkyndige bistand i forbindelse med selve klagesagen. Derimod ydes der ikke omkostningsgodtgørelse til sagkyndig bistand, herunder bistandsyders kommunikation med 1. instans, i forbindelse med genoptagelse af sagen ved 1. instans, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 55, stk. 1, modsætningsvis.

Hvorvidt klagesagen skal godtgøres med 50 pct. eller 100 pct., beror på udfaldet af genoptagelsessagen. Se nærmere om medholdsvurderingen i afsnit A.A.13.6 Vurdering af graden af medhold "Vurdering af graden af medhold".

Eksempel

Landsskatteretten fandt, at der ikke er hjemmel i SFL (skatteforvaltningsloven) § 55, stk. 1, nr. 1, eller stk. 5, til at yde omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand, som er ydet efter Skattestyrelsens genoptagelse efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 a, stk. 5.

Landsskatteretten fandt desuden, at korrespondancen med Skattestyrelsen før sagen blev genoptaget ikke var godtgørelsesberettiget, da bistanden ikke havde en tilstrækkelig sammenhæng med klagesagen. Udgifterne var ikke godtgørelsesberettigede efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 55, stk. 1, nr. 1. Det var derfor alene bistanden ved Skatteankestyrelsen, der havde en direkte sammenhæng med klagesagen i Landsskatteretten, der var godtgørelsesberettiget efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 55, stk. 1, nr. 1. Se SKM2024.137.LSR.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.