F.A.7.2 Anvendelse af toldkontingentordningerne
Indhold
Afsnittet handler om toldkontingentordninger, hvorefter en vare eller en varegruppe kan indføres med hel eller delvis toldfritagelse, indtil den samlede indførsel til EU af varen eller varegruppen har nået en nærmere fastsat mængde. Når et kontingent er opbrugt, bortfalder den toldfordel, der er fastsat i toldkontingentordningen.
Afsnittet indeholder:
- Begreber inden for ordningen
- Opdeling i kontingentgrupper
- Administration af kontingentordningerne
- Fordeling til importørerne.
Begreber inden for ordningen
Under ordningen anvendes en række begreber, der er nærmere defineret sådan:
- Kontingentmængde: Den fastsatte mængde eller værdi, der kan indføres med en toldfordel.
- Kontingentperiode: Den periode, for hvilken kontingentet er gældende.
- Kontingenttoldsats: Den toldsats, der skal anvendes i kontingentperioden; denne kan være 0 eller en reduceret toldsats.
- Kontingenttoldbehandling: Den særlige procedure for varer, der angives til fortoldning under toldkontingentordninger.
- Kontingentløbenummer: Det nummer, der identificerer et givent kontingent. Nummeret skal angives i rubrik 39 i fortoldningsangivelsen.
- Satsdato: Datoen, hvor fortoldningsangivelsen antages, og varen overgår til fri omsætning.
Ophør af kontingenttoldbehandling vil fremgå af den elektroniske toldtarif.
Opdeling i kontingentgrupper
I de forskellige forordninger er kontingenterne identificeret ved et sekscifret kontingentløbenummer, hvor det første ciffer altid er 0. De første fire cifre angiver kontingentgruppen, mens de sidste to cifre er løbenumre indenfor gruppen. Se skemaet.
Toldkontingentordningerne kan opdeles i følgende vejledende kontingentgrupper:
Kategori | Land(e) | Kontingentgruppe |
EF's præferenceaftale |
|
|
EF's præferenceaftale |
| |
EF's præferenceaftaler |
|
|
EF's præferenceaftale |
|
|
EF's præferenceaftaler |
| |
WTO/GATT-bundne og |
| |
EF's arrangement |
| |
EF's aftale med Tyrkiet |
| |
EF's aftale med Mexico |
| |
EF's aftale med Sydafrika |
| |
EF's autonome handels- |
| |
EF's aftale med Chile |
| |
EU's aftale med Peru |
| |
Undtagelser fra oprindel- |
| |
EU's aftale med Albanien |
| |
EU's aftale med Costa Rica |
| |
EU's aftale med El Salvador |
| |
EU's aftale med Mellem- |
| |
EU's aftale med Panama |
| |
EU's aftale med Nicaragua |
| |
EU's aftale med Columbia |
| |
EU's aftale med Ecuador |
| |
EU's aftale med Honduras |
| |
EU's aftale med Guatamala |
| |
EU's aftale med Ukraine |
| |
EU's frihandelsesaftale med Canada |
| |
EU's aftaler med: -Montenegro -Serbien -Bosnien-Herzogovina -Makedonien -Kosovo |
| |
EU's frihandelsaftale med Sydkorea |
| |
EU's frihandelsaftale med Singapore |
| |
EU's frihandelsaftale med Vietnam |
| |
Beskyttelsesforanstaltninger mod importen af visse stålprodukter (stålkontingenter) |
|
Se også
Se også Legal framework(s) for preferential origin for flere oplysninger omkring de enkelte præferenceaftaler.
Administration af kontingentordningerne
Toldkontingentordningerne administreres af Europa-Kommissionen. Der sker ikke fordeling af kvoter til de enkelte medlemsstater. Dette indebærer, at alle fortoldningsangivelser med samme satsdato uanset medlemsstat ligestilles. Europa-Kommissionen udarbejder en opgørelse over, i hvilket omfang der kan indrømmes kontingenttoldbehandling på en given satsdato. Fordeling af toldkontingenter til importørerne afventer tildelingen i Europa-Kommissionen.
Oversigt over toldkontingentordningerne findes i den elektroniske toldtarif. Information om ændringer sker ved opdatering af den elektroniske toldtarif.
Som hovedregel kan der gives oplysning om indrømmelser/begrænsninger i adgangen til kontingenttoldbehandling 3 hverdage efter antagelse af fortoldningsangivelsen.
Eksempel på tidsforløb:
- Mandag - Antagelsesdag. Fortoldningsangivelsen edb-registreres.
- Tirsdag - Kontingentadministrationen trækker en ekspeditionsliste med de vareposter, der er edb-registreret med kontingentløbenummeret om mandagen.
- På grundlag af listerne anmoder kontingentadministrationen Europa-Kommissionen om træk på de pågældende toldkontingenter.
- Torsdag - Kontingentadministrationen modtager om morgenen svar fra Europa-Kommissionen om, i hvilket omfang Danmark kan tildeles de ønskede mængder, og offentliggør i Interne Meddelelser til Toldstyrelsen, i hvilket omfang der kan indrømmes kontingenttoldbehandling for mandagens angivelser.
- Resultatet af tildelingen sendes til Toldsystemet. I tilfælde af, at anmodningen ikke kan imødekommes 100%, opkræves der tarifmæssig told på den del, der ikke kan opnå kontingenttoldbehandling.
Der kan i visse tilfælde gå mere end de normale 3 dage, inden det kan konstateres, om en sending opnår kontingenttoldbehandling. En sådan situation opstår, hvis Europa-Kommissionen har udsat tildelingen af et kontingent, fx i forbindelse med genåbningen af et toldkontingent.
Ophør af kontingenttoldbehandling fremgår af den elektroniske toldtarif.
Efter at adgangen til kontingenttoldbehandling er ophørt, kan der ikke anmodes om kontingenttoldbehandling i fortoldningsangivelsen.
Fordeling til importørerne
Der sker ikke nogen forudgående fordeling af toldkontingenterne mellem de enkelte importører. Enhver importør har derfor mulighed for at opnå kontingenttoldbehandling for varer under en given kontingentordning, så længe kontingentet ikke er opbrugt. Fordelingen mellem importørerne sker på EU-plan i kronologisk rækkefølge efter datoerne for antagelse af angivelserne til fri omsætning, jf. GF, artikel 49, stk. 1.
Fortoldningsangivelser, der inden for samme døgn modtages til registrering og dermed tildeles samme satsdato, bliver sidestillet. Når et kontingent er fuldt udnyttet, fordeles restkontingentet procentvist mellem de kontingentberettigede angivelser for det pågældende døgn, jf. GF, artikel 51, stk. 4.
Bemærk
Toldstyrelsens antagelse af en kontingentfortoldning den 1., 2. eller 3. januar anses som antaget den 3. januar. Hvis én af disse datoer falder på en lørdag eller en søndag, anses antagelsen for at have fundet sted den 4. januar, jf. GF artikel 49, stk. 3.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed