I.A.1.1 Lovens baggrund, formål og historik
Indhold
Dette afsnit indeholder en kort introduktion til reglerne om betaling af registreringsafgift af motorkøretøjer.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Lovgrundlag
- Historik
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Regel
Efter registreringsafgiftsloven skal der betales afgift af motorkøretøjer, som skal registreres i Motorregisteret. Se KØREGL § 2 om køretøjer, der skal registreres og forsynes med nummerplader inden ibrugtagning på færdselslovens område. Se også afsnit I.A.5 om "Registrering af køretøjer".
Afgiften betales ved køretøjets første registrering. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 1 og § 1 a om, hvornår der skal betales registreringsafgift.
Der betales også afgift af køretøjer, som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig forstand er identisk med et tidligere afgiftsberigtiget køretøj.
Der skal eventuelt betales afgift, når et køretøj, som er registreret med udenlandske nummerplader, bliver benyttet af en herboende (firmabilordningen mv.).
Et køretøj skal i visse tilfælde afgiftsberigtiges på ny, hvis det efterfølgende bliver op- eller nedvejet. Se afsnit I.A.1.2 "Definitioner, afgiftspligt og udenlandske firmabiler".
Se også afsnit I.A.5.4 "Flytning til og fra Danmark - bopæl, hjemsted og dobbeltdomicil". Afsnittet beskriver reglerne om, hvornår en bruger anses for at have bopæl i Danmark.
Særligt om afgørelser om værdifastsættelse af motorkøretøjer
Det følger af SFL (skatteforvaltningsloven) § 19, stk. 5, nr. 3, at afgørelser, der kan påklages til et motorankenævn, kan afgøres uden forudgående sagsfremstilling og høring herom. Bestemmelsen omfatter bl.a. afgørelser om værdifastsættelse af motorkøretøjer.
Afgørelser om værdifastsættelse af køretøjer er dog som udgangspunkt omfattet af partshøringspligten i FVL § 19.
Der er med lov nr. 2193 af 30. november 2021 indført en ny bestemmelse i form af SFL (skatteforvaltningsloven) § 20 e, som giver mulighed for en særlig procedure for partshøring ved fastsættelse af den afgiftspligtige værdi for køretøjer. Se afsnit A.A.7.4.5.4 Høring - Motor.
Lovgrundlag
Reglerne om betaling af registreringsafgift af motorkøretøjer fremgår af lovbekendtgørelse nr. 785 af 24. maj 2022 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. (REGAL (registreringsafgiftsloven)). Loven er senest ændret ved lov nr. 203 af 13. februar 2021, lov nr. 789 af 4. maj 2021 og lov nr. 2193 af 30. november 2021.
I tilknytning til loven er der fastsat yderligere bestemmelser i bl.a.:
- Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 1030 af 25. maj 2021 om registreringsafgift (registreringsafgiftsbekendtgørelsen)
- Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 937 af 21. juni 2020 om forretningsorden for motorankenævn
- Lov om registrering af køretøjer, lovbekendtgørelse nr. 186 af 1. marts 2020 med senere ændringer (KØREGL)
- Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 2523 af 15. december 2021om registrering af køretøjer med senere ændringer (registreringsbekendtgørelsen)
- Skatteforvaltningsloven, lovbekendtgørelse nr. 835 af 3. juni 2022 med senere ændringer (SFL (skatteforvaltningsloven))
- Opkrævningsloven, lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021 med senere ændringer (OPKL)
- Vægtafgiftsloven, lovbekendtgørelse nr. 1107 af 2. juni 2021 (VÆGTAL (vægtafgiftsloven))
- Brændstofforbrugsafgiftsloven, lovbekendtgørelse nr. 1147 af 31. maj 2021 (BRÆNDAL (brændstofforbrugsafgiftsloven))
- Vejbenyttelsesafgiftsloven, lovbekendtgørelse nr. 174 af 21. februar 2020 (VEJAL)
Historik
Der er inden for de senere år sket følgende ændringer mv. i forhold til registreringsafgiftsloven:
Lov nr. og dato | Ændring | Hvor i loven |
385 af 02.06.1999 | Løbende registreringsafgift af udenlandske firmabiler mv. | |
964 af 20.12.1999 | Fradrag for sikkerhedsfremmende udstyr. Afgift af større genopbygninger efter færdselsskade. Fradrag for brændstoføkonomiske biler | |
463 af 31.05.2000 | Afgiftsfritagelse for udenlandske hyrevogne samt justering af regler for campingbiler | |
342 af 27.05.2002 | Afgiftsfritagelse for køreskolebusser, godtgørelse af registreringsafgift ved eksport, lettelser i vurderingsproceduren, nedskrivningsskala for køretøjer 0-1 år | |
154 af 12.03.2003 | Forholdsmæssig registreringsafgift for udenlandske leasingbiler | |
443 af 10.06.2003 | Fradrag for ESP-system og selealarm | |
1391 af 20.12.2004 | Fradrag i afgift for brugte biler og motorcykler | |
1409 af 21.12.2005 | Indførelse af motorankenævn mv. | |
1416 af 21.12.2005 | Lavere partikeludslip fra nye dieselbiler | § 3, stk. 2 og § 8, stk. 7. |
519 af 07.06.2006 | Afgiftsfritagelse for firmabiler mv. | § 1 og 3 a. |
541 af 06.06.2007 | Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen mv. | |
1537 af 19.12.2007 | Lov om ændring af registrerings- og vægtafgiftsloven (nedvejning af varebiler) | § 29 |
265 af 23.04.2008 | Justering af afgiftsberegning for brugte biler mv. | § 4, § 7 og § 15 |
1337 af 19.12.2008 | Afgiftsfritagelse for ledsagebiler mv. | § 5, stk. 10 |
1338 af 19.12.2008 | Registreringsafgift af motorcykler, syn ved eksport, opslag i Bilbogen ved eksport mm. | § 7 b og § 7 c |
1341 af 19.12.2008 | Ændringer vedr. motorankenævn | |
1342 af 19.12.2008 | Udenlandske firmabiler og leasede biler | § 3 a og § 3 b |
1386 af 21.12.2009 | Ændret registreringsafgift af taxaer | § 6, § 6 a og § 6 b |
545 af 26.05.2010 | Fradrag for særlige integrerede barnesæder | § 8, stk. 6 |
623 af 11.06.2010 | Ændret beregning af registreringsafgift ved nedvejning eller ombygning af varebil til personbil | § 1 a, § 4, § 5, § 7 b, § 29 a og § 29 b |
1361 af 8.12.2010 | Ændring af reglerne om renten af registreringsafgift ved bl.a. forholdsmæssig betaling i forbindelse med leasing | § 3 a, § 3 b og § 3 c |
1564 af 21.12.2010 | Færdselsskadede køretøjer | § 7 |
836 af 01.07.2011 | Lovbekendtgørelse af registreringsafgiftsloven | |
399 af 09.05.2012 | Fritagelse for registreringsafgift af biler, der udfører kørsel på grundlag af tilladelse til offentlig servicetrafik | § 2 |
411 af 11.05.2012 | Opretning af værdigrundlaget for afgiftsberegning og offentliggørelse af afgiftsgrundlag | § 8 og 10 a |
481 af 30.05.2012 | Hæftelse for registreringsafgift, debitor- og kreditorskifte for leasingbiler | § 3 b, § 19 og § 20 |
615 af 07.06.2012 | Lovbekendtgørelse af registreringsafgiftsloven | |
924 af | Forlængelse af afgiftsfritagelse for el- og brintbiler | § 2 |
1396 af 23.12.2012 | Forhøjelse af fradrag ved eksport | § 7 b |
221 af 26.02.2013 | Lovbekendtgørelse af registreringsafgiftsloven | |
649 af 12.06.2013 | Ny klagestruktur på skatteområdet | |
789 af 28.06.2013 | Midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen for totalskadede køretøjer m.v. | § 7 |
29 af | Lovbekendtgørelse af registreringsafgiftsloven | |
1503 af 23.12.2014 | Afgiftsfritagelse for personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring. Ophævelse af reglerne om frikørsel af taxier og limousiner | § 2, § 6, § 6 a og § 6 b |
1532 af 27.12.2014 | Sproglig ændring fra "testbiler" til "testkøretøjer". Ændring af henvisning fra færdselsloven til køretøjsregistreringsloven. | § 24 |
1889 af 29.12.2015 | Gradvis indfasning af el- og brændselscelledrevne biler | § 2, § 3 a, § 3 b, § 4, § 5, § 5 a, § 5 b, § 5 c, § 7 b, § 8 og § 27 |
1892 af 29-12-2015 | Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler fra 180 pct. til 150 pct. | § 4 |
650 af 08-06-2016 | Ændring af regler om forholdsmæssig registreringsafgift ved leasing samt ændring af regler om udbetaling af eksportgodtgørelse | § 3 b, § 7 b, § 7 c og § 15 |
40 af 11-01-2017 | Ændring af skalaknæk for beregning af afgift. | § 4 |
377 af 18-04-2017 | Lovbekendtgørelse af registreringsafgiftsloven | |
687 af 08-06-2017 | Udskydelse af indfasning af registreringsafgift af eldrevne køretøjer m.v. | § 1, § 2, § 5 b, § 5 c, § 5 d, og § 5 e |
710 af 08-06-2017 | Ændring vedr. institutionsbusser. | § 2 |
1062 af 07-09-2017 | Lovbekendtgørelse af registreringsafgiftsloven | |
1195 af 14-11-2017 | Ændringer som følge af folketingets aftale om "omlægning af bilafgifterne" af 21. september 2017. | § 1, § 3, § 3 a, § 3 b, § 3 c, § 4, § 5 a, § 7, § 8, § 9 a, § 10, § 10 a og § 15 |
1130 af 11-09-2018 | Ny metode til fastsættelse af brændstofforbruget | § 4 og § 5 samt § 17 i ændringsloven |
1431 af 05-12-2018 | Afgiftsfritagelse for køretøjer til afprøvning af udstyr, undtagelse for beregning af brændstoftillæg for genopbyggede køretøjer, afvisning af anmodning om eksportgodtgørelse ved pant, skærpet vurdering ved registrering af virksomheder. | § 4, § 5, § 7 c og § 15 |
1487 af 10-12-2018 | Bekendtgørelse om registreringsafgift | |
1730 af 27-12-2018 | Udskydelse af indfasningen af registreringsafgiften for elbiler mv. og ændring af bundfradrag mv. | § 2, § 5 b, § 5 c, § 5 d og § 5 e |
177 af 25-02-2019 | Lovbekendtgørelse af registreringsafgiftsloven | |
332 af 30-3-2019 | Forlængelse af overgangsperioden for fastsættelse af bilers brændstofforbrug | |
1126 af 19-11-2019 | Straksibrugtagning af køretøjer på forholdsmæssig afgift, ændringer i leasingaftaler uden fornyet godkendelse, gebyr for anmodninger om eksportgodtgørelse, toldsyn ved eksport, forlænget udbetalingsfrist ved eksport, afskaffelse af selvanmelderordningen på eksportområdet mv. | § 2, § 3, § 3 b, § 7 b, § 7 c, § 9 a, § 14, § 16, § 20, § 21, § 25, § 25 a, § 27 |
228 af 11-03-2020 | Lovbekendtgørelse af registreringsafgiftsloven | |
897 af 16-06-2020 | Bekendtgørelse om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgørelse for brugte motorkøretøjer | |
2221 af 29-12-2020 | Afgiftsfritagelse for personbiler, der anvendes til erhvervsmæssig persontransport, når disse anvendes til transport af blod og organer uden samtidig persontransport, sidestilling af selvstændige taksatorvirksomheder med forsikringsselskaber, tidsfrist på syv dage for ansøgning om værditabsberegning af et brugt leasingkøretøj og tidsfrist på fire uger for toldsyn i forbindelse med værdifastsættelse af brugte importerede køretøjer | § 2, § 3 b, § 7, § 10 og § 25 |
2222 af 29-12-2020 | Bemyndigelse til skatteministeren til at pålægge erhvervsdrivende indberetningspligt om udbuds- og salgspriser mv. | § 10 b |
203 af 13-02-2021 | Ændring af registreringsafgiften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivitet samt ophævelse af originalitetskrav for veteranbiler. | § 1 a, § 2, § 3, § 3 a, § 3 b, § 4, § 5, § 5 a, § 5 b, § 5 c, § 5 d, § 5 e, § 7, § 7 a, § 7 b, § 8, § 9 a og § 10 |
789 af 04-05-2021 | Sanktioner ved manglende indsendelse af oplysninger. | § 25 a og § 27 a |
1030 af 25-05-2021 | Bekendtgørelse om registreringsafgift | |
1194 af 02-06-2021 | Lovbekendtgørelse af registreringsafgiftsloven | |
2193 af 30-11-2021 | Stramning af leasingregler, afgiftsmæssig behandling af ladestandere og indførelse af solidarisk hæftelse for selvanmeldere. | § 7, § 8, § 9 a, § 15 og § 20 |
785 af 24-05-2022 | Lovbekendtgørelse af registreringsafgiftsloven |
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
EU-domme | ||
SKM2003.391.EF | Høj registreringsafgift anses ikke for diskriminerende. EF-Domstolen afsagde den 17. juni 2003 en præjudiciel kendelse om, at den høje danske registreringsafgift af nye biler er forenelig med EF-traktaten. Da der ikke i Danmark er nogen produktion af køretøjer, har opkrævningen af registreringsafgift ingen diskriminerende eller beskyttende virkning, og den interne afgift anses derfor ikke at stride mod traktatens artikel 90. Det var brancheforeningen De Danske Bilimportører, der havde anlagt sag mod Skatteministeriet med påstand om, at registreringsafgiften af nye biler er så høj, at den udgør en ulovlig handelshindring. | Se også EF-Domstolens dom af 15. september 2005 i sag C-464/02, Kommissionen mod Danmark (firmabildommen). Sagen var en traktatkrænkelsessag, som Kommissionen havde anlagt, fordi Kommissionen var af den opfattelse, at registreringsafgiftslovens bestemmelser om opkrævning og betaling af registreringsafgift for udenlandske firmabiler var i strid med EF-traktatens artikel 39 om arbejdskraftens fri bevægelighed, sammenholdt med bestemmelsen om medlemslandenes loyalitetsforpligtelse i EF-traktatens artikel 10. |
Højesteretsdomme | ||
SKM2013.70.HR | Politiet havde fået en henvendelse fra borgere, der havde set A køre i en Mercedes ..., der var forsynet med svenske nummerplader fra en afmeldt bil. Byretten fandt, at A måtte anses som bruger af bilen, og han havde derfor overtrådt registreringsafgiftslovens § 27, stk. 1 nr. 3. Betingelserne for beslaglæggelse anså retten for opfyldt. Landsretten tiltrådte, at der var en begrundet mistanke om, at A havde overtrådt registreringsafgiftslovens § 27. Efter toldlovens § 83, stk. 1, 2. pkt. kan varer, med hensyn til hvilke told eller afgifter er unddraget eller søgt unddraget, tages i forvaring eller beslaglægges under iagttagelse af reglerne i retsplejelovens kapitel 74. Da ejeren af bilen ikke var mistænkt, fandt retten ikke hjemmel til beslaglæggelse af bilen efter retsplejelovens § 802, stk. 1. Der er i henhold til denne bestemmelse ikke hjemmel til beslaglæggelse med henblik på at sikre det offentliges krav på bøde og sagsomkostninger. Højesteret udtalte, at efter forhistorien bag toldlovens § 83, stk. 1, 2. pkt. samt bestemmelsens sammenhæng med § 83, stk. 3 og 5, fandt højesteret at § 83, stk. 1, 2. pkt.'s henvisning til retsplejelovens kapitel 74 ikke indebar, at det er udelukket at beslaglægge varer, med hensyn til hvilke afgift var unddraget, selv om ejeren ikke er mistænkt for overtrædelse af afgiftsbestemmelserne og betingelsen i retsplejelovens § 802, stk. 2 om mistanke til ejeren, således ikke er opfyldt. Højesteret fandt dog, at beslaglæggelsen ikke kan ske til sikkerhed for betaling af bøde og sagsomkostninger. Beslaglæggelsen kan kun ske til sikkerhed for det offentliges krav på betaling af afgifter. | |
Byretsdomme | ||
SKM2019.418.BR | Sagen drejede sig om erstatning for beslaglæggelse af en autocamper til sikkerhed for et afgiftskrav, som senere viste sig ikke at bestå. Skattestyrelsen havde på baggrund af de konkrete omstændigheder i sagen anerkendt at være erstatningsansvarlig over for ejeren af autocamperen. Spørgsmålet i sagen var i første række, om kravet på erstatning var forældet og i anden række, hvordan kravet skulle opgøres. Retten fandt ved en delafgørelse, at kravet på erstatning ikke var forældet. For så vidt angik opgørelsen af erstatningskravet var der mellem sagsøgeren og Skattestyrelsen - for det tilfælde, at kravet ikke var forældet - enighed om, at sagsøgeren var berettiget til en skønsmæssigt fastsat afsavnserstatning. Udover afsavnserstatning blev sagsøgeren tilkendt erstatning for udgifter til forsikring og vægtafgift i beslaglæggelsesperioden, samt udgifter til optagelse af lån, idet retten fandt det godtgjort, at sagsøgeren havde optaget lån for at betale det afgiftskrav, som autocamperen var beslaglagt til sikkerhed for. Retten fandt, at sagsøgeren ikke var berettiget til erstatning for værditab. | |
Landsskatteretskendelser | ||
SKM2022.23.LSR | Sagen drejede sig om, hvorvidt der ved salg af nogle varebiler kunne ske afgiftsberigtigelse efter de regler, der gjaldt før den 3. oktober 2017. Der var den 16. august 2017 underskrevet en bindende købsaftale om varebilerne mellem et selskab og et interessentskab, og selskabet havde den 5. januar 2018 anmodet om afgiftsberigtigelse af køretøjerne i henhold til de hidtil gældende regler før den 3. oktober 2017. Henset til ordlyden af bestemmelsen i § 3, stk. 4, jf. lov nr. 1195 af 14. november 2017, samt tidligere fortolkning af begrebet "slutbruger", jf. herved bl.a. Vestre Landsrets dom af 20. september 2000, offentliggjort i TfS2000.903, fandt Landsskatteretten ikke tilstrækkeligt belæg for at fastslå, at der i § 3, stk. 4, skulle indfortolkes, at en slutbruger skulle være en forbruger i købelovens forstand. Retten bemærkede, at der ikke i lovbemærkningerne var anført, at begrebet slutbruger skulle forstås som en forbruger i købelovens forstand, ligesom det i øvrigt ikke fremgik klart af Skatteministeriets høringssvar af 19. oktober 2017, at der henvistes til det køberetlige "forbrugerbegreb". Retten fandt herefter, at en slutbruger i omhandlede bestemmelse, skulle forstås som en køber af køretøj, der erhvervede køretøjet med det formål at anvende køretøjet efter en afgiftsberigtigelse på færdselslovens område, uden videresalg for øje. Interessentskabet havde erhvervet varebilerne med det formål at anvende varebilerne på færdselslovens område, uden videresalg for øje, hvorfor retten fandt, at salget af varebilerne var sket til en slutbruger. Varebilerne skulle derfor afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler i registreringsafgiftsloven før den 3. oktober 2017. Landsskatteretten ændrede dermed SKATs afgørelse. |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed