Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

G.A.3.1.2.4.7 Dækningsrækkefølge mv. for lønindeholdte beløb

Indhold

Dette afsnit beskriver de gældende regler vedrørende dækningsrækkefølgen mv. på lønindeholdte beløb.

Afsnittet indeholder:

  • Kildeskattelovens regler
  • Det fælles Lønindeholdelsesregister
  • Dækningsrækkefølgen

Kildeskattelovens regler

En indeholdelse går forud for andre krav mod den pågældendes A-indkomst, herunder modkrav fra den indeholdelsespligtige. Se kildeskattelovens § 46, stk. 3.

Indregnede restskatter og skatterestancer, lønindeholdte beløb efter gældsinddrivelseslovens §§ 10 og 10 a samt A-skat dækkes i følgende dækningsrækkefølge:

  1. Lønindeholdte beløb efter gældsinddrivelseslovens §§ 10 og 10 a.
  2. Indregnet restskat.
  3. AM-bidrag for det aktuelle indkomstår.
  4. A-skat for det aktuelle indkomstår.

Se § 10 i kildeskattebekendtgørelsen.

Opsplitning af den indeholdte A-skat

Det fremgår af § 11 i kildeskattebekendtgørelsen, at:

Stk. 1. Opgørelsen af lønindeholdte beløb efter gældsinddrivelseslovens §§ 10 og 10 a foretages af Skatteforvaltningen på grundlag af den indeholdelsesprocent for A-skat henholdsvis den lønindeholdelsesprocent, som har dannet grundlag for indeholdelsesprocenten ifølge det skattekort eller bikort, der er gyldigt på tidspunktet for indeholdelsen.

Stk. 2.  Nedsættes det samlede beløb, der er indeholdt i A-skat og lønindeholdelse efter gældsinddrivelseslovens §§ 10 og 10 a, efter at Skatteforvaltningen har foretaget en fordeling efter stk. 1, fragår nedsættelsesbeløbet i den opgjorte A-skat forud for det lønindeholdte beløb efter gældsinddrivelseslovens §§ 10 og 10 a.

Stk. 3. Skatteforvaltningen sender de lønindeholdte beløb efter gældsinddrivelseslovens §§ 10 og 10 a til restanceinddrivelsesmyndighedens IT-system.

Bemærk, at Gældsstyrelsen varetager opgaven som restanceinddrivelsesmyndighed i Skatteforvaltningen.

Det fælles Lønindeholdelsesregister

En afgørelse om lønindeholdelse indberettes til Det Fælles Lønindeholdelsesregister.

Det Fælles Lønindeholdelsesregister har til opgave at

  • registrere og ajourføre oplysninger om afgørelser om lønindeholdelse,
  • påse, at indbetaling fra den indeholdelsespligtige finder sted i overensstemmelse med afgørelsen om lønindeholdelse,
  • modtage indbetalinger fra den indeholdelsespligtige samt fordele og afregne indbetalingerne til myndighederne og
  • styre og kontrollere tidspunktet for lønindeholdelsens ophør.

Se lønindeholdelsesregisterlovens § 2.

Bemærk

I dag varetages de funktioner som Det fælles Lønindeholdelsesregister varetog, i restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelsessystem PSRM. Det fælles Lønindeholdelsesregister eksisterer således ikke længere som selvstændigt register

Dækningsrækkefølgen

Krav der inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden ved lønindeholdelse dækkes i den rækkefølge, som er fastsat i gældsinddrivelseslovens § 4. Ser mere herom i afsnit G.A.2.3 Dækningsrækkefølge.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
Spørg om skat
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.