Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

G.A.2.7 Udbetalinger, renter og frister

Indhold

Dette afsnit handler om udbetalinger fra det offentlige, rentetilskrivning samt betydningen af udbetalingsfrister for udbetalinger fra det offentlige.

Afsnittet indeholder:

  • Udbetalinger fra det offentlige og rentetilskrivning
  • Udbetalinger med udbetalingsfrister.

Udbetalinger fra det offentlige og rentetilskrivning

Udbetalinger fra det offentlige, der er overført til restanceinddrivelsesmyndigheden i henhold til § 4 a, stk. 2, i lov om offentlige betalinger m.v. med henblik på modregning med fordringer under opkrævning eller inddrivelse, får tilskrevet en årlig rente, som svarer til renten i henhold til rentelovens § 5, stk. 1 og 2. Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1, 1. pkt.

Restanceinddrivelsesmyndigheden kan efter gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1, 2. punktum vælge at beregne renter af det samlede udbetalingsbeløb, selv om dette beløb måtte være overført uden særskilt angivelse af hovedstol og renter.

Udgangspunktet er, at renten tilskrives fra den 1. i måneden efter restanceinddrivelsesmyndighedens har modtaget udbetalingsbeløbet. Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1, 3. pkt.

En undtagelse er, at udbetalinger i henhold til kildeskattelovens § 62 og § 62 A tidligst kan få tilskrevet rente fra den 1. september i året efter det indkomstår, som restskatten udspringer af. Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1, 4. pkt.

En anden undtagelse er, at krav på kompensation efter ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 1, får tilskrevet rente efter reglerne i ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 4. Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1, 5. pkt.

Der tilskrives ikke rente, hvis restanceinddrivelsesmyndigheden senest 5 bankdage efter at have modtaget beløbet træffer beslutning om at udbetale eller anvende beløbet til modregning. Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1, 6. pkt.

Beløb efter gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1, får tilskrevet rente frem til det tidspunkt, hvor restanceinddrivelsesmyndigheden træffer beslutning om at udbetale eller anvende beløbet til modregning. Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 2, 1. pkt.

For overskydende beløb efter gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 6, 1. pkt. og § 18 j, stk. 1 gælder, at der bliver tilskrevet rente frem til det tidspunkt, der følger af § 4, stk. 7, og § 18 j, stk. 4. Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 2, 2. pkt.

►Overskydende beløb efter gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 6, 1. pkt. forrentes efter reglerne i gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1 og 2, dog således at tidspunktet, hvorfra renten tilskrives, fastsættes til at være tidspunktet for registreringen af beløbet i modtagelsessystemet. Beløbet er placeret i en korrektionspulje. Beløbet forrentes frem til tidspunktet for opgørelsen af korrektionspuljen. Se gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 1 og 2.

Overskydende beløb efter gældsinddrivelseslovens § 18 j, stk. 1, er placeret i en korrektionspulje. Beløbene i korrektionspuljen forrentes forskelligt alt efter, hvordan de er opstået.

1)    Beløb, der hidrører fra en udbetaling, der tidligere er anvendt til modregning, forrentes efter gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 1. De forrentes fra dagen efter seneste anvendelse af beløbet.

2)    Beløb, der er inddrevet fra skyldner på anden vis end gennem modregning, eller som er modtaget ved en frivillig betaling, forrentes med renten efter rentelovens § 5, stk. 1 og 2. Beløbene forrentes fra og med dagen for betaling.

For begge gælder, at beløbene forrentes til og med den dag, hvor restanceinddrivelsesmyndigheden beslutter at gennemføre modregning i beløbet fra korrektionspuljen eller beslutter at udbetale beløbet til skyldneren.

Se gældsinddrivelseslovens § 18 j, stk. 4.◄

Bemærk

Renten medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 2, 3. pkt.

Udbetalinger med udbetalingsfrister

Uanset om udbetalinger fra det offentlige, der er overført til restanceinddrivelsesmyndigheden med henblik på modregning, er undergivet en udbetalingsfrist i medfør af anden lovgivning, kan restanceinddrivelsesmyndigheden undlade at udbetale beløbet, indtil der er taget stilling til, om beløbet kan anvendes til modregning. Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 3.

Bemærk afskæring af konneks modregning

For udbetalingsbeløb, der er overført til restanceinddrivelsesmyndigheden efter § 4 a, stk. 2, i lov om offentlige betalinger m.v., kan skyldneren ikke påberåbe sig ret til modregning.

Se gældsinddrivelseslovens § 8 b, stk. 4.

Reglen er en fravigelse af de almindelige formueretlige principper om modregning, og gælder for alle former for modregning, dvs. både modregning i almindelighed (med ikkekonnekse krav) og også den særlige konnekse modregning og eventuelle andre krav på modregning med bestemte fordringer, herunder både fordringer under opkrævning og under inddrivelse.

Se mere om konneks modregning i A.D.13.3.3 Tvungen konneks modregning.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
Spørg om skat
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.