F.A.20.7.10.2 Forenklet fremgangsmåde, papirproceduren
Denne forenklede ordning anvendes, indtil opdateringen af NCTS fase 5 har fundet sted.
Det er en forudsætning for brug af forenklet fremgangsmåde, papirproceduren, at rederiet har tilladelse til fast rutefart for de omhandlede skibe og på den pågældende rute.
Der skal ikke stilles sikkerhed for transporten, når rederiet har fået tilladelse til forenklet fremgangsmåde, papirproceduren.
Rederiet kan anvende skibsmanifestet som forsendelsesangivelse. Tilladelsen gælder i alle involverede EU-lande.
Når rederiet har modtaget tilladelsen om anvendelse af manifestet som forsendelsesdokument, fremsender rederiet en bekræftet kopi af tilladelsen til toldmyndighederne i alle de berørte havne.
Når transporten omfatter både varer, der henføres under proceduren for ekstern forsendelse (T1-varer), og varer, der henføres under proceduren for intern forsendelse (T2/T2F-varer), skal varerne være påført særskilte manifester. Manifesterne skal være dateret og være påført rederiets underskrevne påtegning og gælde som T1, T2 og T2F-forsendelser.
Manifesterne skal endvidere indeholde følgende oplysninger:
- Rederiets navn og adresse
- Skibets identitet
- Lastested
- Lossested
og hver enkelt forsendelse på manifestet skal indeholde:
- Henvisning til konnossement
- Antal kolli, art, mærker og numre
- Varebeskrivelse (almindelig handelsbetegnelse)
- Bruttovægt
- Eventuelt containernumre.
Rederiet fremlægger de udfyldte og underskrevne manifester i mindst to eksemplarer til påtegning af toldmyndighederne inden skibets afgang. Toldmyndighederne i afgangshavnen beholder det ene eksemplar, mens det andet følger transporten til bestemmelseshavnen. Dette gælder dog ikke, hvis rederiet har tilladelse til godkendt afsender. Rederiet skal også forsyne manifestet med en dateret og underskrevet påtegning om, at manifestet gælder som forsendelsesdokument, og vise, hvilken toldmæssig status varerne har. Rederiet anses for at være den ansvarlige for proceduren for forsendelsen.
Toldmyndigheder i bestemmelseshavnen sender hver måned en liste til toldmyndighederne i afgangshavnen. Listen indeholder en fortegnelse over de skibsmanifester, der er blevet fremlagt for dem i den forgangne måned fra den pågældende afgangshavn. Det er rederierne, der skal udarbejde listen.
Listen skal indeholde følgende oplysninger:
- Manifestets referencenummer
- Mærket (T1/T2F), der viser, at manifestet gælder som forsendelsesangivelse
- Rederiets navn (evt. forkortelse)
- Datoen for søtransporten.
Hvis rederiet har tilladelse til det, kan de selv overføre listen til toldmyndighederne i afgangshavnen.
Hvis der konstateres uregelmæssigheder, underretter toldmyndighederne i bestemmelseshavnen toldmyndighederne i afgangshavnen samt den toldmyndighed, der har udstedt rederiets tilladelse til forenklet fremgangsmåde, papirproceduren.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed