F.A.16.1.7.3 Indskrivning i klarererens regnskaber
Afsnittet indeholder:
- Betingelser for bevilling til indskrivning i klarererens regnskaber (F.A.16.1.7.3.1 Betingelser for bevilling til indskrivning i klarererens regnskaber)
- Kontrolplan (F.A.16.1.7.3.2 Kontrolplan)
- Dispensation fra pligten til at frembyde varerne (F.A.16.1.7.3.3 Dispensation fra pligten til at frembyde varerne)
- Bevillingshaverens forpligtelser (F.A.16.1.7.3.4 Bevillingshaverens forpligtelser)
- Frigivelse af varer (F.A.16.1.7.3.5 Frigivelse af varer)
- Toldkontingenter (F.A.16.1.7.3.6 Toldkontingenter)
Det har efter de hidtil gældende bestemmelser været muligt at toldangive varer, ved indskrivning i regnskaberne, også benævnt hjemstedordningen. Se art. 76, stk. 1, litra c) i den hidtil gældende toldkodeks samt art. 253 - 253g, art. 263 - 267, art. 272 - 274, art. 276 - 278 og art. 283 - 287 i de hidtil gældende gennemførelsesbestemmelser.
Denne mulighed for forenklet toldangivelse videreføres i EU-toldkodeksen under betegnelsen toldangivelse i form af indskrivning i klarererens regnskaber.
Toldmyndighederne kan således efter ansøgning give bevilling til, at en person toldangiver ved indskrivning i regnskaberne, herunder i form af en forenklet angivelse, og det er endvidere muligt at få dispensation til ikke at frembyde varerne. Se EUTK art. 182, stk. 1 og stk. 3.
En sådan toldangivelse anses for antaget på det tidspunkt, hvor varerne indskrives i regnskaberne. Se EUTK art. 182, stk. 2.
Indtil de relevante it-systemer er opgraderede eller etablerede, skal der ved toldangivelse i form af indskrivning i regnskaberne gives oplysninger, der i al væsentlighed svarer til de oplysninger, som hidtil har skullet afgives i forbindelse med hjemstedsordningen. Se DF art. 2, stk. 4, som er indsat ved DFO art. 55, nr. 1) i kombination med DFO bilag 9 samt GF art. 2, stk. 3.
For en nærmere beskrivelse af de oplysninger, der skal afgives i en forenklet angivelse. Se afsnit F.A.16.1.5 Forenklede toldangivelser.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed