Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

F.A.15.2.2 Hvordan anvendes T2L

Indhold

Dette afsnit beskriver anvendelsen af T2L.

Afsnittet indeholder:

  • Udfyldning
  • Anvendelse af ladelister
  • Udstedelse af dokumentet og dets gyldighed
  • Efterfølgende udstedelse
  • Afvikling af dokumentet

Udfyldning

Vareafsenderen med flere skal fremlægge blanketten i et eksemplar i udfyldt stand. Anmodning om udstedelsen skal rettes til Toldstyrelsen.

Blanketten skal udfyldes med læselig, holdbar skrift, så vidt muligt på skrivemaskine eller som udskrift.

Der må hverken forekomme raderinger eller overskrivninger. Foretages der ændringer, skal det gøres ved overstregning og tilføjelse af de ønskede oplysninger.

Enhver ændring skal bekræftes af den, der har foretaget den, og påtegnes af Toldstyrelsen.

Anvendelse af ladelister

Udstedes der et T2L-dokument/T2LF-dokument for en forsendelse, der omfatter mere end én slags varer, kan oplysninger om disse varer meddeles på en eller flere ladelister i stedet for at blive anført i angivelsens rubrikker:

  • 31 - Kolli og varebeskrivelse
  • 32 - Varepost nummer
  • 33 - Varekode, (i givet fald)
  • 35 - Bruttomasse (kg)
  • 38 - Nettomasse (kg)
  • 44 - Supplerende oplysninger, vedlagte dokumenter, certifikater og bevillinger.

Ved anvendelse af ladelister overstreges de pågældende rubrikker i T2L- dokumentet/T2LF-dokumentet.

I den øverste rubrik i højre hjørne på ladelisten anføres T2L eller T2LF. I den nederste del anføres Toldstyrelsens påtegning. Kolonnen Afsendelses-/udførselsland, på ladelisten udfyldes ikke.

Når flere ladelister vedlægges ét og samme T2L-dokument/T2LF-dokument, skal brugeren skrive løbenumre på listerne. Antallet af lister, der vedlægges, anføres i rubrik 4 - ladelister - i T2L-dokumentet/T2LF-dokumentet.

Udstedelse af dokumentet og dets gyldighed

Et T2L-dokument eller et T2LF-dokument samt et toldmanifest er gyldigt i 90 dage fra registreringsdatoen.

T2L-dokumentet/T2LF-dokumentet udfærdiges i et eksemplar. Hvis virksomheden er godkendt afsender, skal den gemme en kopi i mindst 3 år.

T2L-dokumentet/T2LF-dokumentet, og i givet fald T2L/T2LF bis, påtegnes efter brugers anmodning af Toldstyrelsen, når Danmark er afgangslandet.

Påtegningen, der så vidt muligt skal stå i rubrik C, skal indeholde følgende oplysninger:

  • Afgangstoldstedets navn og stempel
  • Den ansvarlige medarbejders underskrift
  • Dato for påtegning
  • Registreringsnummer eller nummeret på et eventuelt transportdokument, fx TIR-carnet eller CIM-fragtbrev og lignende.

Nummeret kan enten stemples med afgangstoldstedets navn og nummer eller skrives og stemples med Toldstyrelsens officielle stempel.

Hvis dokumentet T2L/T2LF bis anvendes, skal nummeret overføres hertil.

Dokumentet og diverse ladelister eller bis-dokumentet leveres herefter tilbage til vedkommende.

Efterfølgende udstedelse

Et T2L-dokument/T2LF-dokument kan udstedes, efter at varerne har forladt afgangstoldstedet eller er afsendt her fra landet.

Dokumentet forsynes med følgende påtegning i rød skrift: UDSTEDT EFTERFØLGENDE.

Efterfølgende udstedelse kan kun ske ved det toldsted, der har kontrolleret udførselsformaliteterne.

Toldstyrelsen kan give virksomhederne tilladelse til som autoriseret udsteder at benytte T2L dokumenter og handelsdokumenter (fx toldmanifest), uden at skulle fremlægge disse til påtegning hos toldmyndighederne. Se DF art. 128, stk. 1, litra a og b.

Afvikling af dokumentet

T2L dokumentet/T2LF dokument skal afleveres i forbindelse med varernes ankomst til bestemmelsestoldstedet.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
Spørg om skat
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.