E.A.1.8.2.4 EMCS og elektroniske ledsagedokumenter
Indhold
Dette afsnit handler om EMCS-systemet og brugen af elektroniske ledsagedokumenter.
Afsnittet indeholder:
- Indførelsen af EMCS
- Illustration af EMCS-systemet.
►Bemærk
Dette afsnit beskriver de oprindelige regler for forsendelse af ubeskattede varer. Fra den 13. februar 2023 er EMCS udvidet, så EMCS også omfatter bevægelser af beskattede varer.
Til og med den 12. februar 2023 gælder afsnit E.A.1.8.3 Forsendelse af beskattede varer for beskattede varer.◄
Indførelsen af EMCS
For at sikre at vareforsendelser under suspension kan identificeres og den skyldige afgift, som forsendelsen giver anledning til, kan fastslås, skal handel med varer, der er undergivet harmoniserede afgifter, foregå via EMCS.
I december 2009 vedtog Folketinget lov nr. 1385 af 21. december 2009, som gennemfører Rådets direktiv 2008/118/EF og fastsætter en obligatorisk elektronisk procedure for udfærdigelse af ledsagedokument i forbindelse med transport af punktafgiftspligtige varer, som forsendes under afgiftssuspensionsordningen. Dette har hidtil i praksis fungeret ved hjælp af et system med papirblanketter, som har været brugt i hele EU.
Den 28. januar 2011 indførte Danmark den obligatoriske elektroniske procedure ved forsendelser af harmoniserede punktafgiftspligtige varer:
- mineralolieprodukter,
- spiritus,
- tobak,
- øl og
- vin
under afgiftssuspension inden for EU ved brug af et IT-system kaldet EMCS - "Excise Movement and Control System".
►Rådet har i direktiv (EU) 2020/262 af 19. december 2019 om den generelle ordning for punktafgifter (omarbejdning) vedtaget et omarbejdet direktiv. Det betyder blandt andet, at fra den 13. februar 2023 er EMCS udvidet, så EMCS også omfatter bevægelser af beskattede varer. Direktiv 2020/262 er implementeret i dansk lovgivning ved lov nr. 1240 af 11. juni 2021. ◄
Illustration af EMCS-systemet
Tegningen herunder illustrerer systemet:
Ved forsendelse af ubeskattede EU-punktafgiftspligtige varer, herunder også vareprøver, mellem EU-lande eller gennem EU-lande til lande uden for EU (tredjelande), fx til Norge via Sverige, skal afsenderen udstede et elektronisk ledsagedokument ved brug af EMCS-systemet. ►Fra den 13. februar 2023 omfatter det både ubeskattede og beskattede varer.◄
Der skal ikke bruges elektronisk ledsagedokument ved forsendelse af varer
- Mellem virksomheder i Danmark
- Direkte fra Danmark til et ikke-EU-land, fx med skib til Norge eller Rusland
- Direkte fra et land uden for EU til Danmark
- Til EFTA-lande (Island, Norge, Schweiz og Liechtenstein) via et andet EU-land, hvis varerne (T2-varer, der er fortoldede) allerede underlægges en toldforsendelsesordning i Danmark
- Der toldmæssigt ikke er i fri omsætning, dvs. ufortoldede varer (T1-varer), og som derfor er underlagt en toldforsendelsesordning.
Eksempel: Bornholm
Reglerne om elektronisk ledsagedokument gælder også for varer, der sendes mellem Bornholm og det øvrige Danmark via Sverige.
Forsendelse af punktafgiftspligtige varer inden for EU må kun finde sted under afgiftssuspensionsordningen, hvis det sker på grundlag af et elektronisk ledsagedokument. Med EMCS er det muligt at oprette og sende ledsagedokumenter og kvitteringer elektronisk mellem alle medlemslandene i EU.
For at kunne bruge EMCS og afsende eller modtage et elektronisk ledsagedokument, har det hidtil krævet en registrering for den pågældende harmoniserede afgift som:
- autoriseret oplagshaver,
- registreret vareafsender,
- registreret varemodtager eller
- midlertidig registreret varemodtager
hos Skattestyrelsen.
►Fra den 13. februar 2022 kan anvendelsen af EMCS også ske ved registrering for den pågældende harmoniserede afgift ved de nye registreringstyper, som henholdsvis:
- autoriseret modtager eller
- autoriseret afsender.◄
Se også
Se afsnit E.A.1.4 Afgiftspligtige virksomheder og personer (registrering) for en nærmere beskrivelse af de forskellige typer af registreringer.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed