D.B.2.6 Forsikringsvirksomhed LAL § 1 stk. 1
Indhold
Dette afsnit handler om, hvornår en virksomhed skal betale lønsumsafgift af forsikringsvirksomhed, herunder formidling af forsikring. Se LAL (lønsumsafgiftsloven) § 1, stk. 1, 1. punktum.
Afsnittet indeholder:
- Lovgrundlag
- Regel
- Formidling
- Forsikringsselskabers hjemtransport af syge
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Lovgrundlag
LAL (lønsumsafgiftsloven) § 1, stk. 1, 1. punktum, har følgende ordlyd:
"Der betales en afgift til statskassen af virksomheder, der leverer varer og ydelser mod vederlag, der er fritaget for afgift efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, 3, 5, 6, 10-12, nr. 15 og nr. 16 og nr. 19, jf. dog nedenfor stk. 2 og 3, og af virksomheder med anden økonomisk virksomhed, der mod vederlag leverer ydelser, der ikke er afgiftspligtige efter momsloven. ...".
ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 10 fritager følgende varer og ydelser for moms:
"Forsikrings- og genforsikringsvirksomhed, herunder ydelser i forbindelse med sådan virksomhed, som udføres af forsikringsmæglere og - formidlere."
Regel
Virksomheden er omfattet af lønsumsafgiftspligten, når den leverer varer og ydelser mod vederlag, der er fritaget for moms efter ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 10. Se LAL (lønsumsafgiftsloven) § 1, stk. 1, 1. punktum.
Se også
- afsnit D.A.5.10 Forsikringsvirksomhed ML § 13, stk. 1, nr. 10) om forsikringsvirksomhed for den nærmere afgrænsning af momsfritagelsen
- afsnit D.B.2.1 Hvornår skal virksomheden betale lønsumsafgift? for et overblik over, hvornår virksomheden skal betale lønsumsafgift
- afsnit D.B.4 Hvordan skal lønsumsafgiften opgøres? LAL §§ 4-5 om hvordan virksomheden skal opgøre lønsumsafgiften
- afsnit D.B.3 Registrering af virksomheden LAL §§ 2-3 om hvornår virksomheden skal registreres for lønsumsafgift
- afsnit D.B.5.1 Ansatte om hvornår forsikringsformidlere er ansatte eller selvstændige
- afsnit D.B.2.1 Hvornår skal virksomheden betale lønsumsafgift? om betydningen af en ydelses momsmæssige leveringssted
- afsnit D.B.2.7.4.3 Særligt om pengeinstitutter, forsikringsvirksomheder, pensionskasser og realkreditinstitutter om passiv kapitalanbringelse i bl.a. forsikringsvirksomheder.
Bemærk
Virksomheden skal først registreres for lønsumsafgift, hvis lønsumsafgiftsgrundlaget overstiger 80.000 kr. årligt. Se afsnit D.B.3 Registrering af virksomheden LAL §§ 2-3 om registrering af virksomheden.
Virksomheder omfattet af metode 2, skal kun registreres for lønsumsafgift, hvis virksomheden beskæftiger lønnet arbejdskraft. Se afsnit D.B.4.4 Undtagelse metode 2: Den finansielle sektor LAL § 4, stk. 2, nr. 1. Indehaveren i en enkeltmandsvirksomhed anses ikke for "ansat". Se LAL (lønsumsafgiftsloven) § 2, stk. 3 samt afsnit D.B.3.1 Hvem skal registreres for lønsumsafgift? LAL § 2, stk. 1-3.
Formidling
Formidling af forsikringer er en bred betegnelse. Formidling af forsikringer sker i mange brancher fx ved forhandlere af hårde hvidevarer, elektronik, biler, ejendomsmæglere samt rejsebureauer. Se afsnit D.A.5.10.4 Forsikringsmæglere og -formidlere om momsfritagelse for formidling af forsikringer.
Forsikringsselskabers hjemtransport af syge
Momsnævnet har taget stilling til, hvornår forsikringsselskabers transport af kunder er forsikringsvirksomhed, og hvornår det er persontransport. Se TfS1995.868.Mn.
Egne forsikringskunder
Forsikringsselskabers hjemtransport af egne syge forsikringskunder er en integreret del af forsikringsvirksomheden og derfor omfattet af lønsumsafgiftspligten for forsikringsvirksomhed.
Andres kunder
Forsikringsselskabers hjemtransport af syge for fremmed regning er momsfritaget persontransport. Når persontransporten sker direkte til og fra udlandet, er den fritaget for lønsumsafgiftspligt. Se afsnit D.B.2.9 Persontransport LAL § 1, stk. 1 og stk. 2, nr. 6 om hvornår virksomheden skal betale lønsumsafgift af persontransport.
Sondringen mellem forsikringsvirksomhed og persontransport
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at sondringen mellem forsikringsvirksomhed og persontransport går på, om transporten udføres i henhold til den police, der giver adgang til hjemtransporten, og betalingen af transporten dermed er sket gennem den betalte præmie.
Det betyder, at transport af både syge og tilskadekomne forsikringskunder typisk er en integreret del af forsikringsvirksomheden.
Hvis den syge eller tilskadekomne ifølge policen har ret til uden merudgifter at have en ledsager med under sygetransporten, er denne transport også en integreret del af forsikringsvirksomheden.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsskatteretskendelser | ||
SKM2008.410.LSR | Fond oprettet ved lov til sikring af forbrugerne ved køb af rejsearrangementer blev hverken anset for at drive forsikringsvirksomhed eller anden økonomisk virksomhed. Fondens ydelser blev ikke anset for "forsikring" og blev ikke set som leveret mod vederlag. Ikke lønsumsafgiftspligt. | |
TfS1995.868.Mn | I forbindelse med hjemtransport af egne forsikringskunder havde forsikringsselskabet ikke leveret persontransportydelser. Forsikringsydelsen kunne ikke opdeles i delydelser, herunder hjemtransportydelse. Selskabets aktiviteter med hjemtransport for fremmed regning skulle derimod anses for persontransport. Transport af forsikringskunder. | Bemærk at sagen vedrører perioden, hvor både Arbejdsmarkedsbidragsloven og Lønsumsafgiftsloven for virksomheder i den finansielle sektor var gældende. Momsnævnet skriver derfor, at selskabet var lønsumsafgiftspligtigt af sine aktiviteter i sin helhed, da der ikke i den dagældende lønsumsafgiftslov var fritagelse for persontransport direkte til og fra udlandet. Denne regel trådte først i kraft for lønsumsafgiftspligtige aktiviteter den 1. januar 1992. Arbejdsmarkedsbidragsloven undtog derimod persontransport direkte til og fra udlandet for bidragspligt. |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed