C.G.1.1.2.1 Hvilke ordninger er omfattet
Indhold
Afkastet af de ordninger, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens (PBL (pensionsbeskatningsloven)) kapitel 1, er skattepligtigt efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1.
Det drejer sig om følgende ordningstyper:
- Pensioner med løbende udbetalinger (livrenter)
- Ratepensionsordninger
- Kapitalpensionsordninger
- Alderspensionsordninger (fra 2013)
De ordninger, der er skattepligtige efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1, jævnfør PBL (pensionsbeskatningsloven) kapitel 1, skal være oprettet i penge- og pensionsinstitutter, som har tilladelse til at udbyde pensionsordninger efter pensionsbeskatningsloven (PBL (pensionsbeskatningsloven)).
Fælles for ordningerne er, at udbetalinger fra ordningerne som hovedregel tidligst kan begynde ved pensionsudbetalingsalderen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 1 a. Undtagelser hertil kan være ved kritisk sygdom, invaliditet og død. Det er desuden fælles for alle tarifmæssigt opbyggede ordninger, at der er en entydig sammenhæng mellem den enkeltes pensionstilsagn og det løbende pensionsbidrag.
Definition på tarifmæssigt opbygget ordning
En tarifmæssig opbygning betyder, at der er en entydig sammenhæng mellem den enkeltes pensionstilsagn og det løbende pensionsbidrag. Et eksempel på en tarifmæssig opbygget pensionsordning er en livrente i et forsikringsselskab, hvor ydelserne er afhængige af indbetalinger, omkostninger og afkastet af den opsparede kapital.
Pensioner med løbende udbetalinger (livrenter)
Indehaveren af en pensionsordning med løbende udbetalinger (livrenter) er skattepligtig af ordningens afkast efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1, 1. pkt.
En pensionsordning med løbende udbetalinger beskrives i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 2 og karakteriseres ved at ordningen går ud på at sikre pension i form af lige store løbende ydelser, der bortfalder ved den pensionsberettigedes død, og som udbetales
- af det offentlige som følge af tidligere ansættelse i statens, folkeskolens, folkekirkens, regionernes eller kommunernes tjeneste,
- i henhold til pensionsordninger, der modtager statsstøtte,
- fra Arbejdsmarkedets Tillægspension,
- fra en pensionskasse eller
- fra et forsikringsselskab.
Det er en betingelse at
- ordningen er tarifmæssigt opbygget og
- ordningen har karakter af en livsvarig alderspension, eller en ophørende alderspension, hvor udbetalingerne sker over mindst ti år, og som hovedregel tidligst kan begynde ved pensionsudbetalingsalderen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 1 a. Se afsnit C.A.10.2.1.4.1 Udbetaling ved pensionsalderen.
Nærmeste pårørende kan også indsættes som begunstiget. Dvs. at ordningen også kan have karakter af ægtefælle- eller samleverpension eller børnepension. Desuden kan ordningen have karakter af invalidepension.
Ratepensioner
Indehaveren af en ratepensionsordning er skattepligtig af ordningens afkast efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1, 1. pkt.
Ratepensionsordninger er opdelt i rateforsikringer i pensionsøjemed, se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 8 og rateopsparinger i pensionsøjemed, se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 11A.
En rateforsikringsordning er oprettet i et forsikringsselskab eller i en pensionskasse og en rateopsparingsordning er oprettet i et pengeinstitut.
En ratepensionsordning er bl.a. karakteriseres ved:
- Forsikringssummen eller opsparingen skal udbetales i rater over mindst ti år.
- Ordningen skal være tarifmæssigt opbygget.
- Ordningen skal senest være oprettet 20 år efter, at den forsikrede har nået pensionsudbetalingsalderen. Se afsnit C.A.10.2.2.1 Krav til ratepensionsordningen.
- Udbetaling kan som hovedregel tidligst påbegyndes pensionsudbetalingsalderen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 1 a. Se afsnit C.A.10.2.2.4 Udbetalinger fra ratepensionsordninger. Det kan også aftales, at udbetaling kan ske ved nedsat arbejdsevne med videre.
- Der kan ikke aftales et senere tidspunkt for udbetaling af sidste rate end 30 år efter, at pensionsopsparer har nået pensionsudbetalingsalderen. Se afsnit C.A.10.2.2.1 Krav til ratepensionsordningen.
- Nærmeste pårørende kan indsættes som begunstigede.
Kapitalpensioner
Indehaveren af en kapitalpensionsordning er skattepligtig af ordningens afkast efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1, 1. pkt.
Kapitalpensionsordninger er opdelt i kapitalforsikringer i pensionsøjemed, se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 10, og opsparing i pensionsøjemed, se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 12.
En kapitalpensionsordning er bl.a. karakteriseres ved:
- Forsikringssummen eller opsparingen skal udbetales som engangsbeløb.
- Ordningen skal være tarifmæssigt opbygget.
- Udbetaling kan som hovedregel tidligst ske, når kunden når pensionsudbetalingsalderen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 1 a, og senest 20 år efter kunden har nået pensionsudbetalingsalderen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 1 a. Det kan også ske i tilfælde af varigt nedsat funktionsevne eller i tilfælde af livstruende sygdom. Se afsnit C.A.10.2.5.4.1 Udbetaling ved pensionsalderen.
- Nærmeste pårørende kan indsættes som begunstigede.
Alderspensioner
Indehaveren af en alderspensionsordning er skattepligtig af ordningens afkast efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1, 1. pkt.
Alderspensionsordninger er opdelt i aldersforsikringer, se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 10 A, og aldersopsparing, se PBL (pensionsbeskatningsloven) § 12 A.
En alderspensionsordning er bl.a. karakteriseres ved:
- Forsikringssummen eller opsparingen skal udbetales som engangsbeløb.
- Ordningen skal være tarifmæssigt opbygget.
- Udbetaling kan som hovedregel tidligst ske, når kunden når pensionsudbetalingsalderen, jf. PBL (pensionsbeskatningsloven) § 1 a, og senest 20 år efter kunden har nået pensionsudbetalingsalderen. Det kan også ske i tilfælde af varigt nedsat funktionsevne eller i tilfælde af livstruende sygdom. Se afsnit C.A.10.2.6.4.1 Generelt om rettidig udbetaling af aldersforsikring og aldersopsparing.
- Nærmeste pårørende kan indsættes som begunstigede.
- Indbetalinger er ikke fradragsberettigede og normal udbetaling er ikke afgiftspligtig.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed