C.D.8.11 Rådsforordning om obligatorisk midlertidigt solidaritetsbidrag fra selskaber i råolie-, naturgas-, kul- og raffinaderisektorerne og obligatorisk midlertidigt indtægtsloft for visse el-producenter
►På et ekstraordinært energirådsmøde den 30. september 2022 vedtog EU-landene en rådsforordning om et nødindgreb for at imødegå høje energipriser. Forordningen har virkning fra den 1. december 2022, og for at understøtte dens gennemførelse skal der vedtages dansk følgelovgivning. Forordningen består af tre hovedelementer:
- Reduktion af elforbrug,
- solidaritetsbidrag fra selskaber i råolie-, naturgas-, kul- og raffinaderisektorerne og
- indtægtsloft for visse el-producenter.
Solidaritetsbidraget og indtægtsloftet omtales kort nedenfor.
Forordningen indfører et obligatorisk midlertidigt solidaritetsbidrag fra selskaber i råolie-, naturgas-, kul- og raffinaderisektorerne. Solidaritetsbidraget skal opkræves i regnskabsåret 2022, i regnskabsåret 2023 eller i begge regnskabsår. Ved regnskabsår forstås et skatteår, et kalenderår eller enhver anden passende skatteperiode som defineret i national lovgivning.
Solidaritetsbidraget skal pålægges dels fuldt skattepligtige selskaber, dels selskaber, der er begrænset skattepligtige som følge af fast driftssted, når selskabet eller det faste driftssted genererer mindst 75 pct. af omsætningen fra økonomiske aktiviteter inden for råstofudvinding, minedrift, raffinering af råolie eller fremstilling af koksovnsprodukter som omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006.
Solidaritetsbidraget skal være på mindst 33 pct. af ekstraordinære overskud. Efter forordningen udgør beregningsgrundlaget det skattepligtige overskud i regnskabsåret 2022 og/eller i regnskabsåret 2023 og i hele deres varighed, som ligger ud over en stigning på 20 % i det gennemsnitlige skattepligtige overskud i de fire regnskabsår, der begyndte den 1. januar 2018 eller derefter.
Forordningen indfører tillige et obligatorisk indtægtsloft på 180 euro pr. MWh for de realiserede markedsindtægter ved elproduktion i perioden 1. december 2022 til 30. juni 2023. Medlemsstaterne skal sikre loftets gennemførelse. Indtægtsloftet er rettet mod de el-producenter, der i dag vurderes at tjene ekstraordinære indtægter på høje elpriser, fordi de producerer strøm fra energikilder med omkostninger under markedsprisen.
Forordningen giver mulighed for en række nationale frihedsgrader i gennemførelsen af indtægtsloftet, herunder bl.a. mulighed for at undtage mindre anlæg, forhøjelse af indtægtsloftet under visse forudsætninger m.m.
Regeringen er i øjeblikket i gang med at forberede lovforslag, der skal understøtte gennemførelsen af forordningens bestemmelser om solidaritetsbidraget og indtægtsloftet i dansk ret. Når Folketinget har vedtaget lovene, vil Skattestyrelsen udsende en mere detaljeret kommunikation om solidaritetsbidragets og indtægtsloftets indhold og anvendelsesområde i dansk skatte- og afgiftslovgivning.
Se også
Se også afsnit E.A.4.8 Rådsforordning om obligatorisk indtægtsloft for visse el-producenter om rådsforordning om obligatorisk indtægtsloft for visse el-producenter.◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed