Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

A.C.3.9.1.1 Aktindsigt i verserende administrative straffesager

Indhold

Dette afsnit handler om hjemlen til aktindsigt i en administrativ straffesag, der endnu ikke er afsluttet.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Bestemmelser om meroffentlighed

Regel

En sigtet uden forsvarer har ret til aktindsigt i sin egen administrative straffesag på samme måde, som en forsvarer har efter FORSVBIL § 3, når sagen vedrører en overtrædelse af SKL (skattekontrolloven) eller SIL. Se afsnit A.C.3.3.4 Forsvarers adgang til materiale om sagen. Se SKL (skattekontrolloven) § 88, stk. 2, og SIL § 63, stk. 2.

Hvis sagen vedrører straffebestemmelser i anden skatte-, told- eller afgiftslovgivning, har den sigtede som udgangspunkt ikke ret til aktindsigt i en verserende administrativ straffesag. Dette følger af FVL § 11.

Det betyder, at dokumenter i sager, der vedrører en overtrædelse af andre områder end SKL (skattekontrolloven) og SIL, der er oversendt til Skattestyrelsens straffesagsenheder, som udgangspunkt kan undtages fra aktindsigt. Se også FOB 89.241.

Se dog nedenfor om meroffentlighed.

Bestemmelser om meroffentlighed

Den sigtede kan dog få aktindsigt i en verserende straffesag, der vedrører overtrædelser af andre love end SKL (skattekontrolloven) og SIL, i videre omfang end myndigheden er forpligtet til efter loven, efter reglerne om meroffentlighed. Meroffentlighed skal gives under iagttagelse af reglerne om tavshedspligt. Dette følger af FVL § 10, stk. 2.

Det betyder i praksis, at en sigtet uden forsvarer også har adgang til aktindsigt i sin straffesag, alene begrænset af

  • eventuel tavshedspligt i forhold til tredjemand eller
  • andre oplysninger eller dokumenter, der kan undtages fra aktindsigt.

Dokumenter, som angår en afsluttet straffesag, kan der gives aktindsigt i efter de almindelige regler om aktindsigt i FVL § 18, stk. 1, 1. pkt. Se afsnit A.C.3.9.1.2 Aktindsigt i afsluttede administrative straffesager.

Se også

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.