A.C.3.1.2.3.2 Tilbageholdelse eller beslaglæggelse af likvide midler
►Indhold
Dette afsnit handler om de regler om tilbageholdelse af likvide midler, der er i toldloven og i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2018/1672 af 23. oktober 2018 (den moderniserede pengeforordning).
Afsnittet indeholder:
- Formål
- Tilbageholdelse
- Beslaglæggelse
- Udlevering af de likvide midler
Formål
Formålet med tilbageholdelsen er at få mulighed for at foretage yderligere undersøgelser af, om de likvide midler kan sættes i forbindelse kriminalitet som fx hvidvask, finansiering af terror og anden strafbar kriminalitet.
Tilbageholdelse
Skatteforvaltningen kan efter TDL § 83, stk. 2, 1. pkt., tilbageholde likvide midler, der konstateres i forbindelse med kontrol efter § 10 a, § 10 c, stk. 1 og 2, og § 10 d, stk. 1 og 3, eller artikel 3, 4 eller 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2018/1672 af 23. oktober 2018.
TDL § 83, stk. 2, omfatter både ledsagede likvide midler (fx penge, der medbringes af en rejsende eller anden bærer) og uledsagede likvide midler (fx penge, der sendes med post).
Det betyder, at Skatteforvaltningen midlertidigt kan tilbageholde likvide midler, hvis der i forbindelse med kontrol konstateres, at:
- ledsagede likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, ikke er behørigt angivet efter TDL § 10 c, stk. 1, eller artikel 3 i den moderniserede pengeforordning, eller
- uledsagede likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, ikke er behørigt indberettet efter TDL § 10 d, stk. 1, eller artikel 4 i den moderniserede pengeforordning.
Skatteforvaltningen kan derudover midlertidigt tilbageholde ledsagede eller uledsagede likvide midler uanset værdi, hvis der er indikationer på, at de likvide midler har forbindelse til kriminelle handlinger, se TDL § 10 c, stk. 2, § 10 d, stk. 3 og artikel 6 i den moderniserede pengeforordning.
Varigheden af tilbageholdelsen skal begrænses til den tid, der som minimum er brug for til at fastslå, om der er grundlag for, at der foretages yderligere indgreb som fx efterforskning eller beslaglæggelse af de likvide midler.
Tilbageholdelse kan ske i op til 72 timer, hvis det må frygtes, at de likvide midler stammer fra eller vil blive brugt til en overtrædelse af straffeloven eller anden lovgivning, der er undergivet offentlig påtale. Se TDL § 83, stk. 2, 2. pkt. Der foretages en konkret vurdering i den enkelte sag, idet det dog i forarbejderne er forudsat, at betingelsen for så vidt angår beløb over 10.000 euro som udgangspunkt vil være opfyldt, hvis der ikke er sket behørig angivelse (ved ledsagede likvide midler) eller indberetning efter påkrav (ved uledsagede likvide mider), se lovforslag nr. 119 af 9. december 2020.
Bemærk
Det følger af TDL § 83, stk. 2, 3. pkt., at retsplejelovens kapital 74 om beslaglæggelse finder anvendelse ved iværksættelse af tilbageholdelse med de undtagelser, der følger af TDL § 83, stk. 2, 1. og 2. pkt. Dette betyder ifølge forarbejderne, at kravet om, at "det må frygtes, at de omhandlede midler stammer fra eller vil blive brugt til en overtrædelse af straffeloven eller anden lovgivningen" træder i stedet for mistankekravet og indikationskravet i RPL § 802, stk. 1, samt at midlerne maksimalt kan tilbageholdes i 72 timer, se lovforslag nr. 31 af 13. oktober 2010.
Skatteforvaltningen skal vejlede den, som indgrebet retter sig i mod, om adgangen til at få spørgsmålet om tilbageholdelse indbragt for retten. Hvis den pågældende anmoder om det, indbringes spørgsmålet for retten snarest muligt og senest inden 24 timer fra tidspunktet for tilbageholdelsen, se RPL § 806, stk. 4. Retten afgør ved kendelse, om tilbageholdelsen kan godkendes.
Se også
Afsnit F.A.31.12 VAB K, Likvide midler VAB K, Likvide midler.
Beslaglæggelse
Hvis Skatteforvaltningen på baggrund af undersøgelserne vurderer, at der er behov for beslaglæggelse af alle eller dele af de likvide midler, herunder til sikring af en eventuel bøde for manglende angivelse, anmodes med politiets bistand om beslaglæggelse efter reglerne i retsplejeloven.
Udlevering af de likvide midler
Hvis der ved tilbageholdelsesperiodens udløb ikke er truffet afgørelse om yderligere indgreb, eller hvis Skatteforvaltningen, politiet eller anden i situationen kompetent myndighed beslutter, at der ikke er grundlag for at tilbageholde de likvide midler længere, skal midlerne omgående frigives til den person, som de likvide midler blev tilbageholdt fra eller til ejeren alt afhængig af situationen.◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed