Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

A.C.3.1.2.3.2 Tilbageholdelse eller beslaglæggelse af likvide midler

►Indhold

Dette afsnit handler om de regler om tilbageholdelse af likvide midler, der er i toldloven og i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2018/1672 af 23. oktober 2018 (den moderniserede pengeforordning). 

Afsnittet indeholder:

  • Formål
  • Tilbageholdelse
  • Beslaglæggelse
  • Udlevering af de likvide midler

Formål

Formålet med tilbageholdelsen er at få mulighed for at foretage yderligere undersøgelser af, om de likvide midler kan sættes i forbindelse kriminalitet som fx hvidvask, finansiering af terror og anden strafbar kriminalitet.

Tilbageholdelse

Skatteforvaltningen kan efter TDL § 83, stk. 2, 1. pkt., tilbageholde likvide midler, der konstateres i forbindelse med kontrol efter § 10 a, § 10 c, stk. 1 og 2, og § 10 d, stk. 1 og 3, eller artikel 3, 4 eller 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2018/1672 af 23. oktober 2018. 

TDL § 83, stk. 2, omfatter både ledsagede likvide midler (fx penge, der medbringes af en rejsende eller anden bærer) og uledsagede likvide midler (fx penge, der sendes med post).

Det betyder, at Skatteforvaltningen midlertidigt kan tilbageholde likvide midler, hvis der i forbindelse med kontrol konstateres, at:

  1. ledsagede likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, ikke er behørigt angivet efter TDL § 10 c, stk. 1, eller artikel 3 i den moderniserede pengeforordning, eller

  2. uledsagede likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, ikke er behørigt indberettet efter TDL § 10 d, stk. 1, eller artikel 4 i den moderniserede pengeforordning.

Skatteforvaltningen kan derudover midlertidigt tilbageholde ledsagede eller uledsagede likvide midler uanset værdi, hvis der er indikationer på, at de likvide midler har forbindelse til kriminelle handlinger, se TDL § 10 c, stk. 2, § 10 d, stk. 3 og artikel 6 i den moderniserede pengeforordning.

Varigheden af tilbageholdelsen skal begrænses til den tid, der som minimum er brug for til at fastslå, om der er grundlag for, at der foretages yderligere indgreb som fx efterforskning eller beslaglæggelse af de likvide midler.

Tilbageholdelse kan ske i op til 72 timer, hvis det må frygtes, at de likvide midler stammer fra eller vil blive brugt til en overtrædelse af straffeloven eller anden lovgivning, der er undergivet offentlig påtale. Se TDL § 83, stk. 2, 2. pkt. Der foretages en konkret vurdering i den enkelte sag, idet det dog i forarbejderne er forudsat, at betingelsen for så vidt angår beløb over 10.000 euro som udgangspunkt vil være opfyldt, hvis der ikke er sket behørig angivelse (ved ledsagede likvide midler) eller indberetning efter påkrav (ved uledsagede likvide mider), se lovforslag nr. 119 af 9. december 2020.

Bemærk

Det følger af TDL § 83, stk. 2, 3. pkt., at retsplejelovens kapital 74 om beslaglæggelse finder anvendelse ved iværksættelse af tilbageholdelse med de undtagelser, der følger af TDL § 83, stk. 2, 1. og 2. pkt. Dette betyder ifølge forarbejderne, at kravet om, at "det må frygtes, at de omhandlede midler stammer fra eller vil blive brugt til en overtrædelse af straffeloven eller anden lovgivningen" træder i stedet for mistankekravet og indikationskravet i RPL § 802, stk. 1, samt at midlerne maksimalt kan tilbageholdes i 72 timer, se lovforslag nr. 31 af 13. oktober 2010.

Skatteforvaltningen skal vejlede den, som indgrebet retter sig i mod, om adgangen til at få spørgsmålet om tilbageholdelse indbragt for retten. Hvis den pågældende anmoder om det, indbringes spørgsmålet for retten snarest muligt og senest inden 24 timer fra tidspunktet for tilbageholdelsen, se RPL § 806, stk. 4. Retten afgør ved kendelse, om tilbageholdelsen kan godkendes.

Se også

Afsnit F.A.31.12 VAB K, Likvide midler VAB K, Likvide midler.

Beslaglæggelse

Hvis Skatteforvaltningen på baggrund af undersøgelserne vurderer, at der er behov for beslaglæggelse af alle eller dele af de likvide midler, herunder til sikring af en eventuel bøde for manglende angivelse, anmodes med politiets bistand om beslaglæggelse efter reglerne i retsplejeloven.

Udlevering af de likvide midler

Hvis der ved tilbageholdelsesperiodens udløb ikke er truffet afgørelse om yderligere indgreb, eller hvis Skatteforvaltningen, politiet eller anden i situationen kompetent myndighed beslutter, at der ikke er grundlag for at tilbageholde de likvide midler længere, skal midlerne omgående frigives til den person, som de likvide midler blev tilbageholdt fra eller til ejeren alt afhængig af situationen.◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.