A.C.2.1.3.3.1.2 Retsbeskyttelsen mv. for udenlandske embedsmænd
Indhold
Dette afsnit handler om, at udenlandske skattemedarbejdere har samme rettigheder og pligter som Skatteforvaltningens medarbejdere, når de deltager i en skattekontrol på dansk område. Afsnittet indeholder:
- Regel
- Oversigt over ændringer
- Udenlandske embedsmænds rettigheder og pligter
Se SKL (skattekontrolloven) § 67.
Regel
I SKL (skattekontrolloven) § 67 er det fastsat, at bestemmelserne i straffelovens 14. kapitel om forbrydelser mod den offentlige myndighed m.v. og 16. kapitel om forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv m.v. gælder for embedsmænd fra Færøerne, Grønland eller en fremmed jurisdiktion, der befinder sig her i landet som led i ydelse eller modtagelse af administrativ bistand i skattesager, når denne bistand sker i overensstemmelse med Danmarks forpligtelser efter EU-retlige regler, en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået aftale om administrativ bistand i skattesager.
Oversigt over ændringer
Tidligere SKL (skattekontrolloven) | Gældende SKL (skattekontrolloven) | Indholdet af ændringer |
§ 8 Z | § 67 | Bestemmelsen giver udenlandske skattemedarbejdere samme rettigheder og pligter som Skatteforvaltningens medarbejdere, når de deltager i en skattekontrol på dansk område. Efter § 67 gælder bestemmelserne i straffelovens kapitel 14 om forbrydelser mod den offentlige myndighed m.v. og kapitel 16 om forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv m.v. for embedsmænd fra Færøerne, Grønland eller en fremmed jurisdiktion, der befinder sig her i landet som led i ydelse eller modtagelse af administrativ bistand i skattesager, når denne bistand sker i overensstemmelse med Danmarks forpligtelser efter EU-retlige regler, en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået aftale om administrativ bistand i skattesager. Bestemmelsen er en videreførelse af tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 Z, dog med den ændring, at vendingen "i skattesager, som ikke er straffesager" udgår, idet det har kunnet rejse tvivl om, i hvilket omfang Skatteforvaltningen skulle udøve en forhåndscensur på en bistandsanmodning, hvilket imidlertid ikke ligger inden for aftalerne. Bestemmelsen er ikke udtryk for, at der tillægges de pågældende udenlandske embedsmænd beføjelser til at intervenere i sagsbehandlingen på dansk territorium. |
Ved lov nr. 902 af 21. juni 2022 indsættes stk. 2: »Når embedsmænd fra et andet EU-land er til stede under administrative undersøgelser eller deltager i de administrative undersøgelser ved hjælp af elektroniske kommunikationsmidler, kan de deltage aktivt i den administrative undersøgelse ved at interviewe enkeltpersoner og gennemgå sagsakter.« Bestemmelsen træder i kraft 1. januar 2023. |
Udenlandske embedsmænds rettigheder og pligter
Bestemmelsen i SKL (skattekontrolloven) § 67 giver udenlandske skattemedarbejdere samme rettigheder og pligter som Skatteforvaltningens medarbejdere, når de deltager i en skattekontrol på dansk område. Reglen medfører, at en sådan embedsmand skal nyde samme retsbeskyttelse og være undergivet samme strafansvar som danske embedsmænd. Det fremgår forudsætningsvis af bestemmelsen, at udenlandske embedsmænd kan være til stede ved kontrol i en dansk virksomhed, når der er tale om et samarbejde mellem danske og udenlandske skattemyndigheder. Bestemmelsen fastslår, at de udenlandske embedsmænd da har samme retsstilling som danske embedsmænd.
Bestemmelsen angår situationer, hvor embedsmænd fra fremmede jurisdiktioner befinder sig på dansk territorium, fordi de ledsager danske embedsmænd fra Skatteforvaltningen under gennemførelse af en kontrol på dansk territorium. Se herved afsnit C.F.8.2.26.1.3 om typer af administrativ bistand i de internationale retsgrundlag for administrativt skattesamarbejde.
Embedsmændene fra en fremmed jurisdiktion har således bl.a. samme tavshedspligt om den skattepligtiges økonomiske forhold, som Skatteforvaltningen har efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 17, og skal overholde reglerne i straffelovens 16. kapitel om forbrydelser i offentlig tjeneste og hverv m.v.
Bestemmelsen er ikke udtryk for, at der tillægges de pågældende udenlandske embedsmænd beføjelser til at intervenere i sagsbehandlingen på dansk territorium eller beføjelser til at intervenere i kontrollen.
Skatteforvaltningen skal ved en udgående kontrol, hvori udenlandske embedsmænd deltager, overholde retssikkerhedslovens regler som normalt.
►Bemærk
Bestemmelsens stk. 2, giver embedsmænd fra et andet EU-land, når disse er til stede under administrative undersøgelser eller deltager i de administrative undersøgelser ved hjælp af elektroniske kommunikationsmidler, mulighed for at deltage aktivt i den administrative undersøgelse ved at interviewe enkeltpersoner og gennemgå sagsakter.◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed