A.C.2.1.2.1.6.3.2 Forlængelse af fristen
Indhold
Dette afsnit handler om forlængelse af oplysningsfristen.
Afsnittet indeholder:
- Forlængelse efter anmodning
- Personkreds - § 14, stk. 1.
- Særlige omstændigheder
- Oplysninger og dokumentation
- Generel forlængelse i særlige tilfælde
- Personkreds - § 14, stk. 2
- Bemyndigelse
- Grupper af skattepligtige
- Forlængelse af frister i skatte- og afgiftslovgivningen
- Personkreds - § 14, stk. 3
- Forlængelse som følge af covid-19 situationen
- Forlængelse som følge af driftsforstyrrelser hos Nets
- Særskilt udskudt frist for selvangivelse ved indberetning af fremførselsberettigede underskud
- Godkendelse af selvangivelsen
Forlængelse efter anmodning
Skatteforvaltningen kan efter den skattepligtiges anmodning forlænge oplysningsfristen efter § 11-13 for den pågældende, hvis særlige forhold taler for det.
Se SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 1.
Skatteforvaltningens kompetence til at forlænge oplysningsfristen er en kompetence til efter anmodning at give individuel forlængelse af fristen. Kompetencen indebærer ikke, at der generelt kan fastsættes andre oplysningsfrister end den lovfæstede.
Personkreds - § 14, stk. 1.
Det er fastsat, at bestemmelsen kun gælder for skattepligtige, som er omfattet af §§ 11-12, dvs. skattepligtige, som har oplysningsfrist den 1. juli.
For så vidt angår fysiske, skattepligtige personer, omfatter bestemmelsen således kun personer, som skal indgive oplysningsskema for at modtage en årsopgørelse.
Særlige omstændigheder
Det fremgår af bestemmelsen, at forlængelse af oplysningsfristen skal begrundes i særlige forhold. Bestemmelsen er en videreførelse af tidligere bestemmelser, hvor det i forarbejderne til de tidligere bestemmelser forudsættes, at bestemmelsen administreres restriktivt, jf. L 104, Folketingstidende 1995-96, tillæg A, side 2574 - 2576.
På den baggrund vil det alene være den skattepligtiges akutte, dokumenterede sygdom, som kan begrunde forlængelse af fristen, eller at nødvendige oplysninger ikke kan fremskaffes til tiden, uden at dette kan tilregnes den skattepligtige. Det vil således ikke være hverken den skattepligtiges eller tredjemands, f.eks. revisors, travlhed eller uhensigtsmæssige arbejdstilrettelæggelse, der vil kunne være grundlag for forlængelse af oplysningsfristen. Dog kan f.eks. akut dokumenteret sygdom hos revisor på et tidspunkt, hvor den skattepligtige har været ude af stand til at finde en anden revisor inden fristens udløb, efter omstændighederne kunne begrunde en forlængelse af fristen.
Oplysninger og dokumentation
Bestemmelsen forudsætter som udgangspunkt, at den skattepligtige giver Skatteforvaltningen de fornødne oplysninger til, at Skatteforvaltningen kan træffe afgørelse om, at der foreligger sådanne særlige forhold, at en forlængelse af oplysningsfristen kan gives.
Der stilles dog efter bestemmelsen ikke krav til måden den skattepligtige dokumenterer, at der foreligger særlige forhold. Ved revisors akutte sygdom vil det være naturligt, at der bliver indhentet og fremlagt en lægeerklæring, hospitalsindlæggelse eller lign., som oplyser om revisors sygdom. Der stilles heller ikke krav om, hvornår Skatteforvaltningen senest skal have modtaget anmodningen om forlængelse af fristen. Imidlertid lægges der afgørende vægt på, om den skattepligtige har haft mulighed til at indrette sig efter forholdene. Er det tilfældet, vil fristen ikke kunne forlænges.
Hvis den skattepligtige har fået forlænget oplysningsfristen, men den skattepligtige ikke overholder den forlængede frist, vil der skulle beregnes skattetillæg fra fristens udløb.
Generel forlængelse i særlige tilfælde
Skatteministeren eller den, som ministeren bemyndiger dertil, kan i særlige tilfælde forlænge oplysningsfristen i §§ 10-13 for grupper af skattepligtige.
Se SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 1535 af 19. december 2017, men tidligere fulgte det af administrativ praksis.
Baggrunden for bestemmelsen er, at det ved større driftsforstyrrelser eller systemnedbrud kan være nødvendigt generelt at forlænge fristen for grupper af skattepligtige.
Personkreds - § 14, stk. 2
I modsætning til SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 1, omfatter bestemmelsen også skattepligtige, som modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema.
Bemyndigelse
Muligheden for generelt at forlænge oplysningsfristen er overladt til skatteministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil.
►
◄
►Bestemmelsen er udnyttet ved, at Skattestyrelsens direktør er bemyndiget til at forlænge oplysningsfristen efter denne bestemmelse, hvis større driftsforstyrrelser eller it-nedbrud vurderes at måtte føre til, at grupper af skattepligtige kan have vanskeligt ved at overholde oplysningsfristen for indkomståret 2022 og senere indkomstår.
Det forudsættes, at forlængelsen bør ske indtil de systemer, som berører de pågældende grupper af skattepligtige, forventes at være i stand til igen at kunne modtage oplysninger. Der bør i den forbindelse, fra dette tidspunkt gives de pågældende grupper en rimelig frist for at foretage indberetningen, som ved længerevarende driftsforstyrrelser som udgangspunkt ikke bør være mindre end 5 arbejdsdage.
Grupper af skattepligtige
Med grupper af skattepligtige forstås de skattepligtige, som giver oplysninger om skattepligtig indkomst til de pågældende TastSelv-løsninger. dtrykket grupper af skattepligtige skal forstås i modsætning til de skattepligtige, som efter SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 1, på individuel basis kan opnå forlængelse af oplysningsfristen.
Eksempel
Er der eksempelvis tekniske problemer med at indberette til TastSelv-Erhverv, men ikke til TastSelv-Borger, vil en forlængelse af oplysningsfristen kun omfatte skattepligtige, der skal indberette til TastSelv-Erhverv. Har begge grupper været berørt af driftsforstyrrelser, men er det op til oplysningsfristen kun én af grupperne, som aktuelt berøres, vil der efter omstændighederne kunne ske en forlængelse af oplysningsfristen for begge grupper.
Det bør ved forlængelse af fristerne sikres, at offentligheden og de pågældende grupper af skattepligtige orienteres om fristerne på skat.dk eller får meddelelse herom på anden hensigtsmæssig måde.◄
Forlængelse af frister i skatte- og afgiftslovgivningen
Skattelovgivningen indeholder en række bestemmelser med frister, som knytter sig til oplysningsfristerne. Disse frister er fastsat under hensyn til oplysningsfristerne i skattekontrollovens §§ 10-13, således at oplysninger, som ikke er indkomstoplysninger, senest gives sammen med indkomstoplysningerne ved udløbet af oplysningsfristen.
Se SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 3, indsat ved lov nr. 572 af 5. maj 2020 om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19.
Skatteministeren eller den, som ministeren bemyndiger dertil, kan forlænge frister i skatte- og afgiftslovgivningen, som er fastsat under hensyn til oplysningsfristerne i §§ 10-13, når det må anses for umuligt eller uforholdsmæssig vanskeligt for grupper af skattepligtige at opfylde fristerne.
Bestemmelsen er indsat, da forlængelsen af oplysningsfristerne, som skatteministeren gav bemyndigelse til grundet covid-19 situationen, i en række tilfælde ikke kan effektueres med den ønskede effekt, hvis øvrige frister, der er fastsat under hensyn til oplysningsfristerne, ikke samtidig forlænges. Sådanne andre frister, der udløber i kalenderåret 2020, med tilknytning til oplysningsfristerne i skattekontrollovens §§ 10-13 skal kunne forlænges tilsvarende. Fristforlængelsen kan ske for grupper af skattepligtige, dvs. uden at den skattepligtige skal anmode om tilladelse til fristforlængelse.
►Bestemmelsen er udnyttet ved at Skattestyrelsens direktør er bemyndiget til at forlænge frister i skatte- og afgiftslovgivningen, som er fastsat under hensyn til skattekontrollovens oplysningsfrister, når det må anses for umuligt eller uforholdsmæssig vanskeligt for grupper af skattepligtige at opfylde fristerne.
Bemærk
Dette gælder dog ikke fristen 1. juli i KSL (kildeskatteloven) § 59 for betaling af yderligere forskudsskat.◄
Personkreds - § 14, stk. 3
I lighed med SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2, omfatter bestemmelsen både skattepligtige, som modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema og skattepligtige, som modtager et oplysningsskema.
Forlængelse som følge af covid-19 situationen
I forbindelse med covid-19 situationen gav skatteministeren direktøren for Skattestyrelsen en bemyndigelse til at forlænge oplysningsfristen for grupper af skattepligtige, som med baggrund i covid-19 situationen fandtes at have behov for at få forlænget oplysningsfristerne. Skattestyrelsens direktør forlængede oplysningsfristen for stort set samtlige grupper af skattepligtige til den 1. september 2020.
Forlængelse som følge af driftsforstyrrelser hos Nets
Fristen i SKL (skattekontrolloven) § 12, stk. 1 er forlænget med en uge, jf. SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2. Det betyder, at fristen den 30. juni 2022, som angår selskaber med regnskabsår, der følger kalenderåret, altså med udløb den 31. december, er forlænget til torsdag den 7. juli 2022. Det er alene selskaber med oplysningsfrist den 30. juni, jf. SKL (skattekontrolloven) § 12, stk. 1, der er forlænget.
Fristen for indgivelse af dokumentation efter skattekontrollovens § 39, stk. 3, er tilsvarende forlænget med en uge, jf. SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 3.
Oplysningsfrister i forbindelse med ophør af skattepligt
Der kan gælde særlige oplysningsfrister i forbindelse med ophør af skattepligt. Se SEL (selskabsskatteloven) § 5.
Ved
- opløsning
- overgang til beskatning efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6 eller
- undtagelse fra beskatning jf. SEL (selskabsskatteloven) § 3
skal likvidator eller ledelsen, hvis likvidator ikke er valgt, indsende selvangivelse med opgørelse af indkomsten for det afsluttende indkomstår inden 1 måned.
Fristen på 1 måned skal overholdes uanset at oplysningsfristen efter SKL § 4, stk. 2, ikke er udløbet.
Se SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 3.
Reglerne gælder tilsvarende, hvis et selskab eller forening efter bestemmelser i en dobbeltbeskatningsoverenskomst bliver hjemhørende i udlandet, Grønland eller Færøerne.
Herudover finder reglerne anvendelse for skattepligtige foreninger som nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6, når foreningen helt eller delvist ophører med at drive erhvervsmæssig virksomhed.
Se SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 5 og 6.
I andre tilfælde end opløsning, overgang eller undtagelse som nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 1 og 3, finder SKLs almindelige selvangivelsesfrister jf. SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 2, anvendelse.
Bemærk
SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse for selskaber som nævnt i SEL (selskabsskatteloven) § 7, uanset om skattepligten ophører ved opløsning eller ophør af virksomhed i Danmark. Se afsnit C.D.1.5.3 Udenlandske selskaber og foreninger.
Særskilt udskudt frist for indberetning af fremførselsberettigede underskud
For at understøtte indførelsen af obligatorisk digital indberetning for selskaber mv. skal skattepligtige juridiske personer digitalt indberette til Skatteforvaltningen om fremførselsberettigede underskud for hvert af indkomstårene 2002 til og med det seneste indkomstår, der udløber inden indberetningstidspunktet.
Se SEL § 35, indført ved lov nr. 518 af 28. maj 2014.
Det er som overgangsregel fastsat i denne ændringslovs § 4, stk. 5,
- at hvis en skattepligtig juridisk person skal indgive selvangivelse i perioden fra den 1. oktober til den 31. juli efter indkomstårets udløb, som styret af SKL § 4, stk. 2,
- og selvangivelsesfristen for indkomståret udløber i den periode, hvor indberetningen af fremførselsberettigede underskud finder sted,
kan den skattepligtige juridiske person vente med at indgive selvangivelse for indkomståret til den 1. august i året efter indkomstårets udløb.
Godkendelse af oplysningsskemaet
En oplysningspligtig fysisk person skal ved digital indgivelse af et oplysningsskema via skat.dk/TastSelv Borger godkende eller "digitalt underskrive" årsopgørelsen eller oplysningsskemaet ved at markere "godkend".
En oplysningspligtig fysisk person, der indgiver oplysningsskemaet på papir skal egenhændigt selv eller ved en befuldmægtiget underskrive oplysningsskemaet.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed