Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

A.C.2.1.2.1.6.1.3 Fysiske personer, som modtager et oplysningsskema efter SKL § 5

Fysiske personer, der er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 5, skal give Skatteforvaltningen oplysninger, som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.

Se SKL (skattekontrolloven) § 11.

Det fremgår af afsnit A.C.2.1.2.1.4 Skattepligtige, som modtager et oplysningsskema, hvilke fysiske personer, der er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 5.

Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen er en omskrivning og videreførelse af indholdet af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 1, 1. pkt.

Dog er reglen om, at fysiske personer, som er samlevende med en ægtefælle, som modtager en selvangivelse, udskilt til en særskilt bestemmelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 2, nr. 2, idet disse personer modtager en servicemeddelelse.

Oplysningerne kan eller skal afgives i TastSelv afhængig af, om den skattepligtige ifølge lovgivningen har pligt til at afgive oplysningerne digitalt. Påhviler der ikke den skattepligtige pligt til at afgive oplysningerne digitalt, kan oplysningerne også afgives på anden måde. Se afsnit A.C.2.1.2.1.4 Skattepligtige, som modtager et oplysningsskema omkring SKL (skattekontrolloven) § 5.

Se nærmere om fristen for indsendelse af oplysninger, der er præciseret i SKL (skattekontrolloven) § 13, under afsnit A.C.2.1.2.1.6.3 Generelle regler om frister.

Har den skattepligtige ændringer til den årsopgørelse, som dannes på baggrund af de afgivne oplysninger efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse af ansættelsen kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 26 eller 27.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse Afgørelsen i stikord Yderligere kommentarer
Landsskatteretten    

SKM2021.654.LSR

Efter SKL (skattekontrolloven) § 11 skal fysiske personer, som er omfattet af § 5, give told- og skatteforvaltningen oplysningerne senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.

Af SKL (skattekontrolloven) § 73, stk. 1, følger det, at hvis en skattepligtig ikke rettidigt har givet told- og skatteforvaltningen oplysningerne, skal told- og skatteforvaltningen pålægge den skattepligtige at betale et skattetillæg på 200 kr., for hver dag oplysningsfristen overskrides. Skattetillægget kan dog højst udgøre 5.000 kr. i alt, jf. dog SKL (skattekontrolloven) § 73, stk. 2-4.

Det fremgår af SKL (skattekontrolloven) § 73, stk. 2, at for fysiske personer, hvis skattepligtige indkomst for det pågældende indkomstår ikke overstiger bundfradraget for topskatten efter PSL (personskatteloven) § 7, udgør skattetillægget 100 kr., for hver dag fristen overskrides, dog højst 2.500 kr. i alt.

Efter fast praksis er det den skattepligtige, der skal godtgøre, at oplysningerne er indgivet rettidigt, jf. blandt andet Landsskatterettens afgørelser af 11. januar 2006, 25. oktober 2012 og 26 oktober 2012, offentliggjort som henholdsvis SKM2006.221.LSR, SKM2013.46.LSR og SKM2013.47.LSR.

Dokumentation for rettidig indberetning af oplysninger kan eksempelvis bestå i kvittering for rettidig indberetning i TastSelv-systemet, i kvittering for overgivelse af det pågældende oplysningsskema til forsendelse med postvæsenet på et tidspunkt, hvor oplysningerne med normal postgang ville komme rettidigt frem, eller kvittering fra told- og skatteforvaltningen for modtagelse af oplysningsskema.

I indkomståret 2018 havde klageren haft skattepligtig indkomst og havde som følge heraf været omfattet af oplysningspligten i SKL (skattekontrolloven) § 2, jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 1.

Det forhold, at den beregnede skat på grund af indkomstens størrelse kan modregnes i klagerens personfradrag, ændrer ikke ved, at klageren har pligt til at oplyse om sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Dette fremgår direkte af SKL (skattekontrolloven) § 2.

Klagerens oplysninger for indkomståret 2018 skulle derfor have været indberettet til Skattestyrelsen senest den 1. juli 2019, men blev først indberettet via TastSelv den 4. november 2019.

Landsskatteretten fandt, at klagerens far ikke har godtgjort, at oplysningerne for indkomståret 2018 var indsendt til Skattestyrelsen før den 1. juli 2019. Der var i den sammenhæng ikke fremlagt dokumentation for, at der få dage efter modtagelsen af oplysningsskemaet var sket overgivelse af oplysningerne til forsendelse med PostNord til Skattestyrelsen.

I og med at Skattestyrelsen først havde modtaget klagerens oplysninger mere end 25 dage efter oplysningsfristens udløb, og da klagerens skattepligtige indkomst i indkomståret 2018 ikke oversteg bundfradraget for topskatten efter § 7 i personskatteloven, var det derfor med rette, at Skattestyrelsen har pålagt klageren et skattetillæg på i alt 2.500 kr. på årsopgørelsen for indkomståret 2018.

 
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.