Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

A.C.2.1.2.1.3.1.4 Undtagelse fra oplysningspligten gælder ikke

Undtagelserne som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2, gælder ikke, hvis den skattepligtige har modtaget

  • udbytte omfattet af LL (ligningsloven) § 16 A, stk. 1 og 2, eller

  • afståelsessummer omfattet af LL (ligningsloven) § 16 B,

i hvilke der ikke er indeholdt udbytteskat efter KSL (kildeskatteloven) § 65, medmindre udbyttet eller afståelsessummerne er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 65, stk. 5. Se SKL (skattekontrolloven) § 3, stk. 2, 1. pkt.

Det vil sige, at hvis den skattepligtige, som nævnt i A.C.2.1.2.1.3.1 Fysiske personer, der er undtaget oplysningspligten.2 og A.C.2.1.2.1.3.1 Fysiske personer, der er undtaget oplysningspligten.3, har modtaget

  • udbytte omfattet af LL (ligningsloven) § 16 A, stk. 1 og 2, eller

  • afståelsessummer omfattet af LL (ligningsloven) § 16 B,

i hvilke der ikke er indeholdt udbytteskat efter KSL (kildeskatteloven) § 65, er disse omfattet af oplysningspligten i SKL (skattekontrolloven) § 2.

Dette gælder dog ikke, hvis udbyttet eller afståelsessummerne er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 65, stk. 5. ►Det fremgår af denne bestemmelse, at der ikke skal foretages indeholdelse i udbytte m.v., der er skattefrit for modtageren i henhold til LL (ligningsloven) § 16 A, stk. 4, nr. 2, eller § 16 B, stk. 5.◄

Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 2, 1. pkt., med de redaktionelle ændringer, at udtrykket "fritagelserne" erstattes af "undtagelserne" og "m.v." erstattes af "afståelsessummerne".

Det fremgår desuden, at bestemmelsen indebærer, at der er en oplysningspligt for begrænset skattepligtige, når den begrænsede skattepligtige modtager maskeret udbytte eller udbytter, hvor den indeholdelsespligtige ikke har opfyldt sin indeholdelsespligt.

Undtagelsen fra oplysningspligten gælder heller ikke for en skattepligtig, som er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 3, og som har valgt at blive beskattet efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 1, er omfattet af oplysningspligten i § 2. Se § 3, stk. 2, 2. pkt.

Det fremgår videre af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen i § 3, stk. 2, 2. pkt., er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 2, 2. pkt. med den redaktionelle ændring, at udtrykket "fritagelserne" erstattes af "undtagelserne" og henvisningen til stk. 1, nr. 2, er udeladt.

Det sidste skyldes, at SKL (skattekontrolloven) § 3, stk. 2, alene angår stk. 1, nr. 2.

Skattepligtige, som er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 3, er begrænset skattepligtige, som erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til rådighed for at udføre arbejde for en virksomhed her i landet, når arbejdet udgør en integreret del af virksomheden, også kaldet arbejdsudleje. Efter arbejdsudlejereglerne skal den danske hvervgiver som udgangspunkt indeholde en endelig skat på 30 pct. af bruttoindkomsten plus arbejdsmarkedsbidrag af vederlaget til den arbejdsudlejede person. Den skattepligtige kan dog også vælge beskatning efter de almindelige regler om opgørelse af skatten for begrænset skattepligtige personer af lønindkomst.

Efter bestemmelsen gælder undtagelsen fra oplysningspligten ikke personer omfattet af arbejdsudlejereglerne, der vælger beskatning efter de almindelige regler.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.