A.B.1.2.9.8.1.1.1.8. Identifikation af eventuelle andre personer i en EU-medlemsstat, der sandsynligvis vil blive berørt af ordningen, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 8
Bestemmelsen skal sikre, at Skatteforvaltningen får de oplysninger, som skal udveksles i medfør af DAC6 artikel 8 ab, stk. 14, litra h.
Der skal indberettes om eventuelle andre personer i en EU-medlemsstat, der sandsynligvis vil blive berørt af den indberetningspligtige grænseoverskridende ordning, herunder hvilken eller hvilke medlemsstater den pågældende er knyttet til. Indberetning er ikke obligatorisk, idet der kun skal indberettes, hvis der er andre berørte personer, som ikke allerede er indberettet i kraft af reglerne i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 1, om indberetning af berørte skatteydere og mellemmænd.
Eksempel
En mellemmand har konstateret, at kendetegn D 2 (uklar ejerskabskæde) er opfyldt for så vidt angår den anden part i en kontraktsforhandling, som mellemmanden fører på vegne af en klient/kunde. Dette kan efter omstændighederne udløse indberetningspligt, jf. herom afsnit A.B.1.2.9.4.9.2 Kendetegn D 2 - Ordninger, hvori der indgår strukturer med uklare ejerforhold. Ved indberetning skal både mellemmandens egen kunde og den uafhængige part, der gør brug af en uigennemskuelig ejerskabskæde, i givet fald indberettes. Sidstnævnte skal da indberettes som en anden person, som sandsynligvis vil blive berørt af den indberetningspligtige grænseoverskridende ordning, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 8. Mellemmandens egen kunde/klient skal indberettes som relevant skatteyder, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 1, selv om kendetegnet ikke er opfyldt for så vidt angår den pågældende.
Baggrunden for, at det er relevant at indberette og udveksle det skattemæssige tilhørsforhold for alle berørte personer, er, at der er indlagt en funktionalitet i det centrale EU-register, jf. afsnit A.B.1.2.9.8.3 Udveksling af oplysninger mellem EU-medlemslandene, der muliggør, at de enkelte medlemsstater kan filtrere oplysningerne i registret, således at de kan downloade netop de oplysninger, der er angivet som værende relevante for den pågældende medlemsstat.
Skatteforvaltningen antager, trods den noget uklare formulering af direktivbestemmelsen så vel som BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 8, der gengiver direktivteksten, at der, for de personer, hvorom der indberettes, skal indberettes:
- Identitetsoplysninger svarende til de identitetsoplysninger der skal indberettes efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 1, vedrørende relevante skatteydere og mellemmænd samt
- Landekode svarende til, hvad der skal indberettes vedrørende berørte medlemsstater efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 7.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed