A.B.1.2.9.8.1.1.1.3 Resumé, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 3
Bestemmelsen skal sikre, at Skatteforvaltningen får de oplysninger, som skal udveksles i medfør af DAC6 artikel 8 ab, stk. 14, litra c.
Der skal afleveres en fritekstbeskrivelse af forretningsaktiviteterne eller ordningen. BEK angiver alene, at hvis ordningen har et navn, som den almindeligvis er kendt under, skal dette oplyses. I øvrigt er der ingen bindinger på, hvordan resuméet skal udformes. Oplysningerne skal, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 2, obligatorisk indgives på engelsk. Se afsnit A.B.1.2.9.8.1.1 Generelle regler for indberetning af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.2 nedenfor om sprogvalg.
Da der skal afleveres en beskrivelse af den indberetningspligtige grænseoverskridende aktivitet eller ordning, vil nogle stikord normalt ikke være tilstrækkelige. Er der eksempelvis tale om overførsel af immaterielle aktiver, der er svære at værdiansætte, er overførslen omfattet af kendetegn E 2. Her vil det ikke være tilstrækkeligt at angive: "Overførsel af IP". Det skal angives, hvilke immaterielle aktiver der overføres, og hvor de overføres fra og til. Se endvidere afsnit A.B.1.2.9.4.2 Hvad er en ordning? Hvad er en ordning? om, hvordan man præciserer i resuméet, hvis der er tale om en aftale eller ordning med løbende betalinger.
Ifølge BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 3, affattes resuméet således, at det ikke fører til afsløring af erhvervsmæssige, industrielle eller faglige hemmeligheder, en fremstillingsmetode eller oplysninger, hvis videregivelse ville stride mod almene interesser (dvs. mod retsprincippet om ordre public) at videregive. Eksempler på oplysninger omfattet af ordre public er oplysninger, der indebærer diskrimination baseret på fx religion, etnisk tilhørsforhold etc.
Det er et generelt princip ved udveksling af oplysninger, at udvekslingen ikke skal omfatte oplysninger, der ville afsløre erhvervsmæssige, industrielle eller faglige hemmeligheder eller fremstillingsmetoder. Ifølge kommentaren til OECD’s modeldobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 26, stk. 3, forstås der ved "erhvervsmæssig eller industriel hemmelighed" almindeligvis fakta og omstændigheder, som har væsentlig økonomisk betydning, som vil kunne udnyttes i praksis, og hvis uautoriserede brug kan medføre væsentlig skade fx af økonomisk art. I betydningen er ikke inkluderet muligheden for, at afsløringen af oplysningen vil kunne medføre beskatning.
Det er den indberetningspligtige mellemmand eller relevante skatteyder, som ved affattelsen af resuméet tager stilling til, hvilke oplysninger der medtages og hvilke der eventuelt udelades. Skatteforvaltningen påser ikke, om resuméet indeholder oplysninger, der kunne have været omfattet af undtagelsen.
Skatteforvaltningen antager, at disse principper kun helt undtagelsesvis vil være relevante i forbindelse med indberetning efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019. Der henvises til afsnit C.F.8.2.2.26.1.6 Tilfælde hvor oplysningerne ikke skal afgives for kommentarer til modeloverenskomstens artikel 26, stk. 3.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed